با افزایش 47 درصدی نسبت به سال قبل صورت گرفت

واردات 800 هزار تن شکر برای تنظیم بازار


امین محمودی
 خبرنگار

​​​​​​​

شکر یکی از محصولاتی است که طی سالیان اخیر بازار آن در کشورمان با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده است ولی این بازار پس از اصلاح ارز ترجیحی با آرامش خاصی روبه‌رو شده است به طوری که از طرفی شاهد افزایش تولید چغندرقند و نیشکر در کشورمان هستیم و از طرف دیگر با واردات مناسب و منطقی شدن مصرف شکر نوسانات آن کنترل شده است.
کاهش مصرف شکر پس از اصلاح ارز ترجیحی
میانگین مصرف شکر سال گذشته حدود 2 میلیون و 400 هزار تن بود اما با توجه به کاهش سرانه مصرف پس از اصلاح ارز ترجیحی، مصرف شکر در بازار داخلی منطقی شده و به نظر می‌رسد آرام آرام به سمت 2 میلیون و 100 هزار تن در سال برسد، از این میزان یک میلیون و 500 هزار تن آن از محل تولید داخل تأمین می‌شود.
بخش زیادی شکر وارداتی و تولید داخل هر ساله به صورت کاذب توسط صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات مصرف می‌شد به همین دلیل میزان مصرف سرانه این کالای اساسی برای هر ایرانی 10 کیلوگرم بالاتر از مصرف سرانه جهانی بود.
افزایش تولید چغندرقند در کشور
یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید شکر افزایش تولید چغندرقند به جای تولید نیشکر در کشور است به طوری که با افزایش 70 درصدی قیمت خرید تضمینی چغندرقند به دنبال تحقق این مهم است. در همین خصوص سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: با اولویت قرار دادن کشت چغندر قند به جای نیشکر و توسعه کشت پاییزه این محصول به جای کشت تابستانه به دلیل آب بر بودن می‌توانیم به خودکفایی در تولید شکر برسیم.
از طرف دیگر پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر افزایش قابل توجه نرخ خرید تضمینی چغندر قند می‌گوید: عقب ماندگی طرح خودکفایی شکر طی سالیان آینده جبران خواهد شد و تا سال 1403 می‌توانیم به خودکفایی در تولید این کالای اساسی نائل شویم.
واردات 800 هزار تنی شکر
آمارها نشان از آن دارند که قیمت جهانی هر تن شکر ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار است ولی با وجود این به دلیل تأمین امنیت غذایی در بحبوحه بحران جهانی غذا به نظر می‌رسد دولت مبادرت به افزایش واردات شکر کرده است،به طوری که با وجود آن که در سال گذشته 545 هزار تن شکر وارد کشور شده بود میزان واردات این محصول در سال‌ جاری با افزایش 47 درصدی نسبت به سال قبل به 800 هزار تن رسیده است.هم‌اکنون به دلیل بحران امنیت غذایی، کشورهای بزرگ تأمین کننده شکر میزان صادرات خود را کاهش داده‌اند به طوری که هندی‌ها اعلام کرده‌اند صادرات شکر خود را در یک‌سال پیش رو تا سپتامبر 2023 کاهش می‌دهد تا از عرضه داخلی حمایت کرده باشد. کاهش صادرات شکر هند عرضه جهانی این محصول را محدودتر می‌کند، از طرف دیگر بارندگی‌ها در برخی مناطق برزیل به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده شکر دنیا فرایند نیشکرکوبی را در این کشور کند کرده‌است. هند قصد داشت صادرات شکر را تا 8 میلیون تن پایین بیاورد، اما طبق گفته برخی منابع، تخمین مازاد تولید داخلی باعث شده این رقم تا 9 میلیون تن افزایش یابد.
صادرات شکر هند قبلاً آزاد بود، اما این کشور در سال گذشته برای اطمینان از عرضه کافی این محصول در داخل، صادرات آن را محدود کرد، به طوری که دولت این کشور اعلام کرد محدودیت صادرات شکر تا اکتبر سال آینده ادامه خواهد داشت. در همین خصوص غلامحسین بهمنی، دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: سالانه 800 هزار تا یک میلیون تن شکر وارد کشور می‌شود.
وی افزود: بنابر آمار از ابتدای سال ۸۰۰ هزار تن شکر وارد شده است، به همین خاطر موجودی شکر انبارها بالااست و همین امر منجر به کاهش قیمت در بازار شده است.
از طرف دیگر رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: طی چند ماه اخیر شاهد کاهش قیمت شکر، برنج و روغن در بازار بوده‌ایم و این کاهش قیمت با توجه به افزایش تولید در داخل کشور و افزایش واردات ادامه‌دار است.
قیمت شکر در خرده فروشی‌ها
در وضعیت فعلی قیمت شکر به دلیل عرضه مناسب این محصول در آرامش بسر می‌برد و قیمت آن با کاهش روبه‌رو شده است،به طوری که قند و شکر در میادین تره‌بار بدون افزایش قیمت نسبت به مهر ماه عرضه می‌شود. جدیدترین نرخ‌نامه سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار نشان می‌دهد، قیمت شکر فله و بسته‌بندی و همچنین انواع نبات در میادین نسبت به ماه قبل ثابت مانده است.
 در این خصوص غلامحسین بهمنی، دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکرگفت: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، بازار شکر در رکود بسر می‌برد.
وی قیمت کنونی هر کیلو شکر درب کارخانه را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو شکر در فروشگاه زنجیره‌ای ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و خرده فروشی‌ها ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان است.
 دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر، با بیان اینکه با توجه به ذخایر شکر و میزان واردات طی ماه‌های اخیر، مشکلی در عرضه شکر تا پایان سال نداریم، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی واردات به سبب ازدیاد عرضه صرفه اقتصادی ندارد. بنابر بخشنامه جدید واردات شکر مشروط به خرید تولید داخل است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/9/632076/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها