وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

افزایش 30 درصدی تولید غلات در کشور


گروه اقتصادی /  سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باغداری را یک مزیت نسبی در کشور می‌داند، ابراز امیدواری کرد بزودی کشاورزی قراردادی را که در بخش زراعت شروع شده و باعث توسعه زراعت در سال اول دولت سیزدهم شده و حدود ۳۰ درصد افزایش تولید در بخش غلات داشتیم، در بخش باغبانی هم اجرایی کنیم و با کشاورزی قراردادی از باغبانی در کشور حمایت کنیم، قطعاً این کار باعث ارزآوری در کشور خواهد شد.
ساداتی‌نژاد در ادامه گفت: از اولویت‌های مهم این وزارتخانه در سال آینده توسعه گلخانه‌ها است.
وی با بیان اینکه سطح گلخانه‌های کشور باید به ۱۰۰ هزار هکتار برسد، ابراز داشت: در حال حاضر سطح گلخانه‌های کشور ۲۵ هزار هکتار است که ۷۵ هزار هکتار دیگر در کشور باید به آن اضافه‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه فضاهای گلخانه‌ای باید مورد توجه جدی فعالان این حوزه باشد و آب به عنوان یک چالش جدی و جاری در کل کشور است و باید به سمت پروژه‌های کم‌آب‌بر در کشت و یا براساس فناوری و حوزه صنعتی‌سازی بتوانیم آب را با بهره‌وری بالا استفاده کنیم.
ساداتی‌نژاد با بیان اینکه سبزی و صیفی را به دلیل آب‌بر بودن در گلخانه‌ها کشت کنیم تا علاوه بر افزایش بهره‌وری در حوزه صادرات نیز فعال‌تر شویم، تأکید کرد: در اعتبارات بودجه ۱۴۰۲ توسعه گلخانه‌های کشور در مقیاس صنعتی را در برنامه‌های خود داریم و این فعالیت‌ها شدت خواهد گرفت.
وی گفت: باتوجه به اهمیت امنیت غذایی، ما به دنبال امنیت غذایی پایدار در کشور هستیم.
وزیر جهادکشاورزی، به ابلاغ ۹۰ درصدی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه در خودکفایی محصولات اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما این است که در محصولات اساسی به خودکفایی برسیم.
ساداتی‌نژاد افزود: انار یکی از محصولات صادراتی است که کشورمان در جهان رتبه سوم تولید آن را دارد به طوری که 22 درصد از این محصول در ایران تولید می‌شود.
وی افزود: سالانه حدود ۶ میلیون تن انار در جهان تولید شده که ۱.۳ میلیون تن آن در ایران تولید می‌شود.
به گفته وی باغات در کشور از نظر ارزآوری اهمیت بالایی دارند، هرچند که در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت زراعت از باغات غفلت شده است.
ساداتی‌نژاد گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم در حوزه کشاورزی، اجرای طرح الگوی کشت است که در هر منطقه بر اساس آب و هوا، اقلیم و اکولوژی محصول کشاورزی تولید شود.
وزیر جهاد کشاورزی، افزود: این اقدام امسال در کشور آغاز شده و تمام اقدامات لازم از جمله بخشودگی آب‌بها و برق بها برای چاه‌های کشاورزی و همچنین خرید تضمینی برای رعایت الگوی کشت لحاظ شده است.
وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در زمینه آفت انار معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی طرح پایلوت را در این منطقه اجرا خواهد کرد تا دیگر شاهد این آفت در باغات نباشیم.
ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت صادرات محصولات کشاورزی از جمله مرکبات، خشکبار، گیاهان دارویی، دام زنده و... توسط تشکل‌ها، اتاق بازرگانی و تعاونی‌های تولید تأکید کرد.
وزیر جهاد کشاورزی در پایان اظهار کرد: در راستای رونق صادرات و مدیریت واردات به دنبال پیش‌بینی پذیری و ارائه برنامه بلندمدت در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بشدت به دنبال آنیم تا سرمایه از بخش غیر کشاورزی به بخش کشاورزی ورود پیدا کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/9/632081/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها