مسکو، سفیر لندن را به خاطر ایفای نقش دولت بریتانیا در حمله پهپادی کریمه احضار کرد

افشاگری روسیه از مداخله خرابکارانه انگلیس در اوکراین


زهره صفاری/ وزارت خارجه روسیه با استناد به اسنادی از همکاری لندن در حمله پهپادی هفته گذشته اوکراین به ناوگان مسکو در دریای سیاه، سفیر انگلیس را احضار کرد و نسبت به تبعات خطرناک تداوم این دست مداخله جویی‌ها به مقامات بریتانیا هشدار داد.
به گزارش رویترز، دبورا بونرت، سفیر انگلیس در مسکو حوالی ساعت 10 و 30 صبح پنجشنبه از میان جمعیت معترضانی که با فریاد شعارهای ضدانگلیسی و تروریست خواندن دولت بریتانیا، اعتراض خود به اقدامات لندن در شرق اروپا را نشان دادند، وارد وزارت خارجه روسیه شد و پس از 30 دقیقه و بدون هیچ اظهارنظر و موضع‌گیری محل را ترک کرد. ساعاتی پیش از این احضار ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای علت احضار سفیر انگلیس را همکاری این کشور در حمله شنبه گذشته 9 پهپاد به ناوگان دریایی مسکو در دریای سیاه عنوان کرده بود که در پی آن روسیه در اعتراض به این حمله، مجوز ارسال غلات اوکراین را به حال تعلیق درآورد.
گرچه در همان زمان نیز روسیه به دریافت اطلاعاتی درباره نقش آفرینی لندن در این حمله اشاره کرده بود اما وزارت خارجه انگلیس این اظهارات را ادعایی بی‌اساس خوانده بود. بنابراین این یک احضار ساده نبود بلکه براساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، در این احضار 30 دقیقه‌ای، اسناد این اطلاعات به سفیر انگلیس ابلاغ و به دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس هشدار داده شده است تا هرچه زودتر اقدامات تحریک برانگیز خود را متوقف کند. در این بیانیه همچنین تأکید شده است که مسکو اطلاعاتی را در اختیار دارد که نیروی دریایی بریتانیا با ارسال کدهایی به شماره‌ای مشخص برای زیردریایی‌های بدون سرنشین اوکراینی، این عملیات را هدایت کرده است. مسکو این اقدامات تحریک‌برانگیز از سوی انگلیس را تهدید تنش‌زایی در منطقه می‌داند که می‌تواند تبعات غیرقابل پیش‌بینی و خطرناکی در پی داشته باشد.
 اسنادی که بزودی علنی خواهد شد
ساعاتی پس از احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه روسیه، آندری کلین، همتای روس او در لندن در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای نیوز با محکوم کردن مداخلات لندن در بحران اوکراین، تداوم این شرایط را بسیار خطرناک توصیف کرد. به نوشته راشاتودی، کلین در این مصاحبه با تأکید بر اینکه انگلیس در مسائل اوکراین زیاد عمیق شده است، گفت: «مسکو اطلاعاتی در اختیار دارد که نقش کارشناسان انگلیسی در آموزش، آماده‌سازی و اجرای نقشه‌ها علیه زیرساخت‌های روسیه و همچنین ناوگان مسکو در دریای سیاه را روشن می‌کند. جزئیات اطلاعات درباره این حملات به بریتانیا ابلاغ شده است و در آینده‌ای نه چندان دور این اسناد علنی خواهد شد. شرایط به جایی رسیده است که نمی‌خواهم بگویم بازگشتی وجود ندارد، چراکه همیشه راه بازگشت هست. اما ما باید از هرگونه تنش آفرینی جلوگیری کنیم. این یک هشدار است که لندن در درگیری‌های اوکراین به شدت عمیق شده است، چراکه می‌تواند شرایط را بیش از پیش خطرناک کند.» با‌وجود این شرایط مقامات اوکراینی همچنان از اظهارنظر درباره این حمله خودداری کرده‌اند.
 ردپای انگلیس در حمله به نورد استریم
اتهاماتی که درباره مداخلات انگلیس در جبهه شرق اروپا علیه روسیه بر لندن وارد است تنها منحصر به حمله اخیر نیست بلکه کرملین، بریتانیا را متهم کرده که در عملیات حمله ماه سپتامبر به خط لوله گاز زیرآبی نورد استریم همکاری داشته و آن را هدایت کرده است؛ اتهامی که انگلیس همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد آن را نپذیرفت و روسیه را به بهانه تراشی برای انحراف توجه از اقدامات نظامی‌اش در اوکراین محکوم کرد. این در حالی است که به نوشته فارس به نقل از رویترز، انتشار اخباری درباره پیام مرموز نخست‌وزیر وقت انگلیس به وزیر خارجه امریکا پس از انفجار خرابکارانه خط لوله نورد استریم، بر اظهارات روس‌ها صحه می‌گذارد. در این گزارش‌ها آمده بود که لحظاتی پس از حملات به خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک، لیز تراس، نخست‌وزیر وقت انگلیس از گوشی آیفون خود پیامی با این محتوا که «کار انجام شد» برای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا ارسال کرده بود. گرچه در زمان انتشار این اخبار چگونگی دسترسی به این اطلاعات مشخص نبود اما چند روز بعد اخباری درباره هک تلفن همراه تراس منتشر و ادعاهای روسیه، مستند شد. نیکولای پاتروشف؛ دبیر شورای امنیت روسیه هم ارسال این پیام پس از انفجار نورد استریم را تأییدی بر دست داشتن انگلیس در این اقدام خواند. به گزارش ایسنا به نقل از تاس، وی به تازگی در نشستی با رؤسای امنیتی کشورهای مشترک‌المنافع هشدار داد: «در بحبوحه عملیات ویژه نظامی روسیه، سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و انگلیس در حال استخدام اعضای سازمان‌های تروریستی بین‌المللی با هدف مبارزه به نفع دولت کی‌یف هستند.»


بــــرش
قطع برق 5/4 میلیون اوکراینی
بیش از 4.5 میلیون اوکراینی که کمی بالاتر از 10 درصد جمعیت این کشور پیش از عملیات نظامی روسیه در شرق اروپا به شمار می‌روند، شامگاه پنجشنبه برای ساعاتی برق نداشتند. به گزارش فرانس پرس، ولودیمیر زلنسکی، نخست‌وزیر اوکراین با انتشار ویدیویی در حالی که این قطع برق را ناشی از حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی کشورش دانسته بود، خواستار صرفه‌جویی بیشتر و خاموش کردن چراغ مغازه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی شد. زلنسکی که به پشتوانه غربی‌ها، به مذاکره با روسیه ابراز بی‌تمایلی می‌کند، مدعی شده است در حملات مسکو کی‌یف و 10 شهر دیگر اوکراین در بخش انرژی با مشکل روبه‌رو هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/4/632122/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها