نخست‌وزیر سابق پاکستان مورد سوء قصد قرار گرفت

مورد عجیب ترور عمران


حسین فاطمی/ عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان روز پنجشنبه گذشته در حاشیه یک گردهمایی سیاسی هدف سوءقصد مسلحانه قرار گرفت اما جان به در برد و فقط یکی از پاهایش مجروح شد. یکی از مشاوران نزدیک عمران‌خان ضمن تأیید این خبر به فرانس‌پرس گفت: «نخست‌وزیر پاکستان از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته اما وضعیت باثباتی دارد.» بنا به گفته این منبع، عمران‌خان در میان جمعیت حاضر در یک گرد‌همایی سیاسی در «گوجرانواله»، یکی از شهرهای استان پنجاب واقع در شرق پاکستان هدف این حمله مسلحانه قرار گرفت. رئوف حسن، از مشاوران نزدیک عمران خان با تأکید مجدد بر پایدار بودن وضعیت سلامتی نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که یک نفر از مهاجمان این سوءقصد کشته شده و دومین نفر نیز توسط پلیس دستگیر شده است.  سناتور فیصل جاوید هم در حمله به کاروان عمران خان، از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. تصاویر منتشر شده از جاوید نشان می‌دهد که لباس و صورت وی پس از اصابت گلوله، به خون زیادی آغشته شد.
  واکنش‌ها
در پی سوءقصد ناکام به عمران خان، عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان با انتشار توئیتی ضمن محکوم کردن این حمله، آن را تلاشی شرم‌آور و بزدلانه برای ترور خوانده و نسبت به بهبود وضعیت جسمانی عمران خان ابراز امیدواری کرده است. شهباز شریف، نخست‌وزیر فعلی پاکستان نیز که به چین سفر کرده است در پیامی به این سوءقصد مسلحانه واکنش نشان داد و آن را بشدت محکوم کرد. افزون بر آن وزارت امور خارجه عربستان تلاش برای ترور عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان را بشدت محکوم کرده است. وزارت امور خارجه عربستان بر ایستادگی ریاض در برابر هر چیزی که امنیت، ثبات و روند توسعه پاکستان را تهدید می‌کند، تأکید و اعلام کرد که در کنار پاکستان و مردم این کشور قرار دارد. وزارت امور خارجه عربستان تصریح کرد که این کشور از همه تلاش‌ها برای از بین بردن خشونت، افراط‌گرایی و تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن حمایت می‌کند و برای پاکستان و مردم آن آرزوی امنیت، ثبات و رفاه دارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا هم در توئیتی نوشت که ایالات متحده این تیراندازی را بشدت محکوم می‌کند. او همچنین از تمام طرف‌های سیاسی خواست آرامش خود را حفظ کنند زیرا «خشونت نباید در سیاست جا داشته باشد.» در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی سوءقصد انجام شده علیه عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان را محکوم کرد. ناصر کنعانی در این پیام از خداوند برای نخست‌وزیر پیشین و دیگر مجروحان این حادثه سلامتی و شفای عاجل درخواست کرد.
 خیز اپوزیسیونی عمران‌خان
عمران خان پس از یک دور کش و قوس سیاسی نهایتاً آوریل گذشته در پی رأی عدم اعتماد پارلمان پاکستان از قدرت کنار رفت، اما این به معنای پایان حیات سیاسی نخست‌وزیر سابق پاکستان نبود چرا که وی در این مدت سعی داشته با مواضع، اقدامات و تصمیماتش به عنوان چهره محوری اپوزیسیون در پاکستان ظاهر شود که در تازه‌ترین مورد دست به برگزاری یک کاروان و راهپیمایی مردمی از جمعه هفته پیشین زد. این راهپیمایی بزرگ که از شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب استارت خورد با هدف اعمال فشار برای برپایی انتخابات زودهنگام پارلمانی و فراهم شدن زمینه بازگشت عمران خان به قدرت سازماندهی شده است. نخست‌وزیر پیشین و ۷۰ ساله پاکستان از آغاز این راهپیمایی هر روز روی کانتینری که روی یک کامیون قرار دارد می‌ایستاد و برای هزاران هوادار خود در شهرهای عبوری سخنرانی می‌کرد.
 بازی سیاسی با چاشنی ترور
اگر چه با ترور پنجشنبه گذشته عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان بسیاری احتمال تکرار سناریوی بی‌نظیر بوتو (نخست‌وزیر فقید پاکستان) را مطرح می‌کنند، اما در یک گزاره دیگر باید به این نکته مهم نیز اشاره داشت که ناظران تحولات پاکستان درصدی، ولو اندک را برای ساختگی بودن این سوءقصد کنار گذاشته‌اند. به هر حال در جریان تلاش‌های اپوزیسیونی عمران خان با هدف بازگشت به قدرت وقوع یک ترور و سوء قصد، کمک شایانی به وی در این مسیر خواهد کرد چرا که ضمن افزایش محبوبیت عمران خان در میان مردم پاکستان، وی با چرخاندن انگشت اتهام به هر فرد، جریان، حزب و چهره‌ای به عنوان عامل ترور به راحتی می‌تواند فشارها را بر برگزاری انتخابات زودهنگام تشدید کند. حال باید دید عرصه سیاسی پاکستان پس از این ترور به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/4/632124/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها