رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد:

جلوگیری از تولید لوازم خانگی قدیمی در کشور


گروه اقتصادی / ممانعت از تولید لوازم خانگی قدیمی، در دستور کار سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفته است. بر این اساس لوازم خانگی که امکان پاس کردن استانداردها در سه حوزه کیفیت، انرژی و ایمنی را نداشته باشند، باید کنار گذاشته شوند. همانگونه که در صنعت خودرو، خودروهایی که توانایی پاس کردن استانداردهای 85 گانه را نداشته باشند به موزه سپرده می‌شوند در حوزه لوازم خانگی نیز قرار است چنین امری دنبال شود.
دولت سیزدهم در اولین سال فعالیت خود 5 خودروی قدیمی را کنار گذاشت و از خودروسازان خواست که نسبت به طراحی و تولید خودروهای جدید و به روز اقدام کنند، در این میان خودروسازان بارها از سازمان ملی استاندارد خواستند که این سازمان عقب‌نشینی و با خودروسازان مدارا کند. بهانه خودروسازان در ادامه روند گذشته، تحریم بود. اما دولت سیزدهم این موضوع را نپذیرفت و بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد شماره‌گذاری خودروهای قدیمی چون تیبا، پژو405 و... متوقف شد.
یکی از چالش‌های جدی که دولت سیزدهم با آن روبه‌رو است، عرضه لوازم خانگی قاچاق در بازار است. این موضوع ضمن آنکه باعث خروج ارز از کشور می‌شود، باعث شده که کالاهای عرضه شده نشان و تأیید سازمان ملی استاندارد را نداشته باشند. اما چرا لوازم خانگی قاچاق در بازار ایران، محبوبیت دارد؟ اصلی‌ترین جواب این است که محصولات به روز و مدرن لوازم خانگی در کشور تولید نمی‌شود. تولیدکنندگان لوازم خانگی نسبت به ارتقای محصولات خود به جهت کیفیت و به روز بودن بسیار آهسته حرکت می‌کنند و برخی هم بدون هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی، تولید لوازم خانگی قدیمی را دنبال می‌کنند. شرکت ارج نمونه همین اتفاق است؛ در آن برهه کارخانه‌های لوازم خانگی در کشورهای مختلف به فکر توسعه و پیشرفت محصولات خود بودند، اما شرکت ارج درجا زد و نسبت به نوآوری و ارتقا تکنولوژی محصولات خود هیچ اقدامی انجام نداد و دیدیم که لوازم خانگی ارج کم کم مشتریان خود را از دست داد و در نهایت به جهت کاهش فروش با چالش ورشکستگی و مشکلات سهامداری روبه‌رو شد.
حال دولت سیزدهم برای جلوگیری از اینکه تولیدکنندگان در آینده با چالش‌های جدی روبه‌رو شوند می‌خواهد جلوی تولید لوازم خانگی قدیمی را بگیرد و همچنین برای موضوع خدمات پس از فروش لوازم خانگی استاندارد جدید تعریف کند. از همین رو می‌توان امیدوار بود صنعت لوازم خانگی که در دولت گذشته بشدت ضعیف شده بود در این دوره تقویت شود و بتواند محصولات به روز را که مورد رضایت مردم است تولید کند.
مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد درباره استانداردسازی لوازم خانگی و خدمات پس از فروش به «ایران» گفت: 4 گروه کالایی در بازار لوازم خانگی نشان استاندارد ندارند، یک آنهایی که به صورت قاچاق وارد ایران شدند و دیگری لوازم خانگی است که از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بازار راه یافتند. گروه دیگر مربوط به لوازم خانگی است که نشان استاندارد را جعل کردند و همچنین گروه دیگر شامل مجموعه‌هایی است که نشان استاندارد را دریافت نکردند.این در حالی است که ما سعی کردیم لوازم خانگی با نشان استاندارد وارد بازار شود. لوازم خانگی باید در سه بخش کیفیت، انرژی و ایمنی نشان استاندارد داشته باشد. او با بیان اینکه میزان مصرف انرژی لوازم خانگی اهمیت زیادی دارد و تولیدکنندگان باید به این مقوله مهم توجه کنند، افزود: اگر لوازم خانگی ایمنی لازم و کیفیت را برای مردم فراهم نکند، نباید نشان استاندارد داشته باشد از همین رو به موارد یاد شده(کیفیت، مصرف انرژی و ایمنی) توجه مضاعفی شود. یکی از اتفاق‌هایی که در دولت گذشته رخ داد و متأسفانه به خوبی به آن پرداخته نشد، عدم توجه به نشان استاندارد و اجبار کردن تولیدکنندگان به رعایت استاندارد بود. دولت گذشته به صورت متناوب با تولیدکنندگان همراه می‌شد و با هر‌سازی که تولیدکنندگان می‌زدند می‌رقصید. این در حالی است که رعایت استانداردها باید برای تولیدکنندگان یک وظیفه قانونی باشد.
افزایش نظارت سازمان ملی استاندارد
رئیس سازمان استاندارد ایران خاطرنشان کرد: در منازل به طور متوسط 50 قطعه لوازم خانگی (مانند لباسشویی، جاروبرقی، گاز، یخچال و فریزر، فر، مایکرویو و...) وجود دارد بدین جهت استاندارد بودن آن باید مورد توجه باشد. سازمان ملی استاندارد ایران اجازه نمی‌دهد که سرمایه جانی و مالی مردم به خاطر کم کاری برخی تولیدکنندگان به خطر بیفتد، از همین رو نظارت‌ها گسترده‌تر خواهد شد و هیچ اغماضی در این حوزه نخواهیم داشت.همانگونه که در صنعت خودرو اجازه ندادیم خودروهایی که امکان پاس کردن استانداردهای 85 گانه را ندارند، تولید و شماره‌گذاری شوند.
او با بیان اینکه نظارت سازمان ملی استاندارد بر بازار گسترده‌تر خواهد شد، گفت: لوازم خانگی که به هر دلیل نشان استاندارد ندارند یا استاندارد آن جعلی است در بازار رصد خواهند شد و تمام تلاش ما این است که این بازار را از محصولات غیر استاندارد پاکسازی کنیم.
خدمات پس از فروش لوازم خانگی مشمول استاندارد اجباری
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تأکید بر اینکه در برنامه جدید قصد داریم خدمات پس از فروش لوازم خانگی را اجباری و برای آن یک برنامه مشخص تدوین کنیم، افزود: اگر در حوزه لوازم خانگی نظام گارانتی یکپارچه داشته باشیم، تمام مردم می‌توانند از خدمات یکسان و شایسته برخوردار شوند به همین دلیل این امر در دستور کار ما قرار گرفته است. خدمات پس از فروش لوازم خانگی مشمول استاندارد اجباری خواهد شد زیرا یک محصول با دوام و گران است.
او با بیان اینکه عرضه لوازم خانگی که مشمول استاندارد اجباری است اما هیچ نشان استانداردی ندارد در بازار ممنوع است، تصریح کرد: در این خصوص قصد داریم مقابله منطقی و قانونی داشته باشیم چرا که همانگونه که تأکید شد لوازم خانگی با جان و مال مردم سروکار دارد و در این خصوص هیچ بخششی در کار نیست.
اسلام پناه یادآور شد: هدف سازمان ملی استاندارد در دولت سیزدهم این است که لوازم خانگی را به سمت کیفیت و مرغوبیت سوق دهد، متأسفانه دولت گذشته در این حوزه و سایر بخش‌ها، بسیار کوتاهی کرده یا بهتر بگویم ترک فعل کرده است. دولت گذشته عملاً به حق‌الناس بی‌توجهی کرده است. این کوتاهی‌ها سبب شده حداقل 10 سال عقب افتادگی در حوزه استاندارد داشته باشیم.
جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته
رئیس سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم می‌خواهیم عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم، اذعان داشت: یکی از برنامه‌هایی که این سازمان در دستور کار خود قرار داده و با هدف توسعه صنعت لوازم خانگی و حرکت به سمت نوآوری و تکنولوژی است، کنار گذاشتن لوازم خانگی قدیمی است. این موضوع در دستور کار قرار گرفته است، از همین رو امیدواریم که با همکاری تولیدکنندگان بتوان با سرعت به سمت تولید لوازم خانگی به روز و با تکنولوژی بالاتر حرکت کرد.
اسلام پناه همچنین در مورد بررسی کیفیت محصولات لوازم خانگی، اظهار کرد: لوازم خانگی که مشمول استاندارد اجباری بشوند یا به طور کلی استاندارد داشته باشند کامل مورد ارزیابی کیفی و استاندارد قرار می‌گیرند. اوافزود: بسیاری از لوازم خانگی که تعدادشان به حدود ۷۰ قلم می‌رسد پروانه و نشان استاندارد ندارند. البته تعدادی از آنها قاچاق است؛ به عنوان مثال در خیابان امین حضور، لوازم خانگی‌های زیادی وجود دارد که قاچاق بوده و نشان استاندارد هم ندارند. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: بر تولیدات داخلی که نشان استاندارد دارند نظارت کامل می‌کنیم. در حوزه لوازم خانگی بویژه محصولات برند، نظارت خوبی در بخش‌های تولید، خدمات، ضمانت و … صورت می‌گیرد.
او با بیان اینکه وضع استانداردهای دقیق‌تر لوازم خانگی در حوزه ارائه خدمات و فناوری در حال انجام است، تصریح کرد: تدوین استانداردهای جدید در حوزه ارتقای فناوری لوازم خانگی با کمک تولید کنندگان در حال انجام است. اسلام پناه در مورد نظارت بر کولر هم گفت: طیف وسیعی از کولرها وارد می‌شود که نظارت‌های لازم در این حوزه انجام می‌شود؛ سازمان ملی استاندارد و وزارت نیرو در حوزه نظارت بر مصرف برق و آب طی تابستان امسال (در بخش خانگی) همکاری کردند و ما حتی برای کولرها استاندارد تعریف کردیم که یکی از نتایج این اقدامات کاهش نسبی مصرف برق و آب در تابستان بود.


بـــرش
​​​​​​​هدف سازمان ملی استاندارد در دولت سیزدهم این است که لوازم خانگی را به سمت کیفیت و مرغوبیت سوق دهد، متأسفانه دولت گذشته در این حوزه و سایر بخش‌ها، بسیار کوتاهی کرده یا بهتر بگویم ترک فعل کرده است
لوازم خانگی که به هر دلیل نشان استاندارد ندارند یا استاندارد آن جعلی است در بازار رصد خواهند شد و تمام تلاش ما این است که این بازار را از محصولات غیر استاندارد پاکسازی کنیم
یکی از برنامه‌هایی که این سازمان در دستور کار خود قرار داده و با هدف توسعه صنعت لوازم خانگی و حرکت به سمت نوآوری و تکنولوژی است، کنار گذاشتن لوازم خانگی قدیمی است
بسیاری از لوازم خانگی که تعدادشان به حدود ۷۰ قلم می‌رسد پروانه و نشان استاندارد ندارند. البته تعدادی از آنها قاچاق است

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/12/632130/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها