«ایران» از چگونگی دریافت مستمری از کارافتادگی برای کارگران حادثه دیده گزارش می‌دهد

دریافت مستمری از کارافتادگی با کمتر از یک‌ماه بیمه پردازی


محدثه جعفری
خبرنگار
 
بی‌تردید ایجاد محیطی ایمن در کار از وظایف اصلی کارفرمایان درکارخانه‌ها، سازمان‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی است و عدم رعایت اصول ایمنی توسط نیروهای کار می‌تواند موجب بروز حوادث شده و آسیب های جدی به جسم و جان کارگران شاغل وارد نماید، اما آنچه بعد از حادثه می‌تواند تسکینی بر دردهای کارگر آسیب دیده باشد برخورداری از مستمری از کار افتادگی است چرا که کارگر از کار افتاده در شرایط اقتصادی امروز دچار بحران مالی خواهد شد و اینجاست که نقش بیمه و مستمری پررنگ ظاهر می‌شود. طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سالانه ۱۳هزار حادثه ناشی از کار در ایران رخ می‌دهد که ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد آن به فوت کارگر منجر می‌شود در همین حال طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه اجتماعی کشور 142 هزار و 228 نفر از این سازمان مستمری از کارافتادگی دریافت می‌کنند و از مجموع این مستمری‌بگیران یک هزار و 703 نفر از آنها کمتر از یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند.
مجتبــی طهماســبی آشـــتیانی سرپرست اداره‌کل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در گفت وگو با «ایران» از شرایط دریافت مستمری از کارافتادگی برای افراد تحت پوشش این سازمان می گوید: مستمری ازکارافتادگی از جمله تعهدات مقرر در قانون تأمین اجتماعی  به بیمه‌شدگان اصلی است که به دلیل اهمیت آن مواد متعددی از قانون مذکور به مقوله ازکارافتادگی و انواع آن اختصاص یافته است. حمایت مستمر از بیمه شدگانی که در معرض خطرات و آسیب‌های جسمی و مالی قرار می‌گیرند، یکی از مهمترین کارکردهای تأمین اجتماعی است که پس از وقوع حادثه یا ابتلا به بیماری با ارائه خدمات توانبخشی تلاش خواهد شد سلامت یا قابلیت‌های سودمند به بیمه شده بازگردانده شود.
وی ادامه می‌دهد: به رغم تلاش‌های صورت گرفته چنانچه بر اثر حادثه یا بیماری، قدرت بیمه‌شده برای ادامه کار کاهش یابد و نتواند درآمد قبلی خود را کسب کند، سازمان تأمین اجتماعی وی را تحت پوشش حمایت های ازکارافتادگی قرار می‌دهد. ازکارافتادگی که از تعهدات پیش‌بینی شده در قوانین بیمه‌های اجتماعی از جمله در قانون تأمین اجتماعی است، در زمره تعهدات بلندمدت محسوب و از آنجا که بیماری‌ها و حوادث به عنوان عوامل مهم در بروز ازکارافتادگی محسوب می‌شوند، با لحاظ میزان آسیب‌های جسمی و روحی واردشده به فرد به انواع کلی، جزئی و غرامت نقص عضو تقسیم می‌شود.
طهماسبی آشتیانی با اشاره به آمار مستمری بگیران از کار افتاده بیان می‌کند: در قانون بیمه ما ازکارافتادگی کلی، ازکارافتادگی جزئی ناشی از کار و غرامت مقطوع نقص عضو را داریم که هر کدام تعاریف خودش را دارد که هم اکنون 142 هزار و 228 نفر از مستمری از کارافتادگی سازمان برخوردار هستند و طبق آمارهای سازمان تأمین اجتماعی بیشترین حادثه شغلی مربوط به گروه سنی 39-30 سال است و اگر از لحاظ آسیب جسمی به موضوع نگاه کنیم بیشترین اعضای حادثه دیده مربوط به دست چپ و پا برای کارگران ثبت شده است. این مقام مسئول با بیان آنکه 7درصد مستمری بگیران ازکارافتاده خانم هستند و 93 درصد آنها را آقایان تشکیل می‌دهند، می‌افزاید: همه بیمه شدگان متقاضی ازکارافتادگی که به علت وقوع حوادث ناشی ازکار یا ابتلا به بیماری توانایی انجام کار را ندارند، بر اساس ماده 70 قانون تأمین اجتماعی پس از اتمام مراحل درمانی و با توجه به گواهی پزشک متخصص معالج می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir از مسیر امور بیمه شدگان ثبت درخواست کمیسیون پزشکی، نسبت به ارائه مدارک درمانی خود اقدام و پس از ابلاغ نظریه کمیسیون پزشکی به بیمه‌شده در صورتی که به موجب نظریه کمیسیون‌های مذکور ازکارافتاده شناخته شده باشند، می‌توانند به منظور بررسی امکان بهره‌مندی از تعهدات قانونی مربوط به ازکارافتادگی در سامانه خدمات غیرحضوری از مسیر منوی مستمری بگیران مستمری ازکارافتادگی یا با مراجعه حضوری به واحد اجرایی درخصوص تقاضای برقراری مستمری ازکارافتادگی اقدام نمایند. سرپرست اداره‌کل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه از تعداد کل افرادی که بیمه از کارافتادگی دریافت می‌کنند یک هزارو 703 نفرشان کمتر از یک ماه سابقه بیمه پردازی دارند، می‌گوید: تعهدات سازمان در مقابل حوادث ناشی از کار، که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد، بدون لحاظ مدت سابقه پرداخت حق بیمه ارائه می‌شود و کارفرما مکلف است در صورت وقوع حوادث ناشی از کار اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورده و مراتب را ظرف مدت سه روز اداری کتبی به اطلاع سازمان برساند. در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه‌ای شده باشد، سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های مربوط را پرداخت خواهد کرد.
طهماسبی آشتیانی ادامه می‌دهد: با عنایت به اینکه بسیاری از بیمه شدگان به علت ابتلا به بیماری برای برقراری مستمری ازکارافتادگی اقدام می‌نمایند و در این خصوص مطابق قانون مدت پرداخت حق بیمه آنان در احراز شرایط برقراری مستمری اثرگذار خواهد بود و از طرفی مطابق مواد 30 و 39 قانون تأمین اجتماعی کارفرمایان موظفند از همه وجوه و مزایای مربوط به مزد یا حقوق بیمه شده، حق بیمه مقرر را کسر و به اضافه سهم خود به سازمان پرداخت نمایند، بیمه شده می‌تواند برابر قانون کار اقدامات لازم را انجام دهد. بیمه شدگانی که طبق نظر پزشک معالج غیر قابل علاج تشخیص داده می‌شوند پس از انجام خدمات توانبخشی و اعلام نتیجه توانبخشی یا اشتغال چنانچه طبق نظر کمیسیون‌های پزشکی مذکور در ماده 91 قانون تأمین اجتماعی توانایی خود را کلی یا بعضاً از دست داده باشند به شکل‌های مختلفی که در قانون تعریف شده با آنها رفتار خواهد شد. به عنوان مثال، هرگاه درجه کاهش قدرت کار بیمه شده 66 درصد و بیشتر باشد ازکارافتاده کلی شناخته می‌شود همچنین چنانچه میزان کاهش قدرت کار بیمه شده بین 33 تا 66 درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد ازکارافتاده جزئی شناخته می‌شود و در آخر اگر درجه کاهش قدرت کار بیمه شده بین 10 تا 33 درصد بوده و موجب آن حادثه ناشی از کار باشد استحقاق دریافت غرامت نقص مقطوع را خواهد یافت.
وی می افزاید: بیمه شده‌ای که در اثر حادثه ناشی ازکار از کارافتاده کلی، ازکارافتاده جزئی یا مشمول دریافت غرامت مقطوع شناخته شود، بدون در نظرگرفتن مدت پرداخت حق بیمه استحقاق دریافت تعهدات قانونی متناسب با آن را خواهد داشت و بیمه شده‌ای که ظرف10 سال قبل از وقوع حادثه غیرناشی از کار یا ابتلا به بیماری حداقل حق بیمه یک سال کار را پرداخت کرده باشد در صورت ازکارافتادگی کلی، حسب مورد از تعهدات قانونی بیمه تأمین اجتماعی برخوردار خواهد شد.
طهماســـبی آشــــتیانی در پایــــان 
صحبت‌هایش با بیان آنکه میانگین 
سابقه پرداخت حق بیمه دریافت کنندگان
مستمری ازکارافتادگی 10.2 سال است، می‌گوید: هر فرد پس از آغاز بیمه‌پردازی می‌تواند از سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات بیمه‌ای و درمانی را در چهارچوب قوانین این سازمان مطالبه کند و حتی اگر بیمه‌شده در همان روزهای اول اشتغال، دچار حادثه ناشی از کار شود، سازمان تأمین‌اجتماعی بدون لحاظ کردن سابقه بیمه‌پردازی فرد، از بیمه‌شده حمایت می‌کند و مستمری ازکارافتادگی برای وی برقرار می‌شود. همچنین اگر حادثه ناشی از کار، منجر به فوت بیمه‌شده شود، بازماندگان وی بدون توجه به مدت پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شده، تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته و مستمری دریافت خواهند کرد. همچنین 11 هزار و 849 نفر مستمری‌بگیر ازکارافتاده تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در زمان اشتغال، بین یک تا سه سال سابقه حق بیمه داشته‌اند که به علت ازکارافتادگی ناشی از حوادث کار، در زمره مستمری‌بگیران این سازمان قرار گرفته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/22/632137/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها