هنرمندان در فضای مجازی

فضای مجازی اهالی فرهنگ و هنر اشاره دارد به خبرهایی همچون حضور فیلم سینمایی «دِرب» پس از هفت سال در یک جشنواره بین‌المللی پس از هفت سال و همچنین به تعویق افتادن جشنواره امیرجاهد. موضوع دیگر اینکه امروز (14 آبان) مصادف است با افتتاح نمایشگاه کتاب تهران.

نما و رسانه
مدیرعامل کمپانی سینمایی وارنر دیسکاوری به عنوان مالک حق تولید آثار سینمایی هری پاتر از تولید نسخه‌های جدید این اثر در صورت موافقت «جی.کی.رولینگ» به عنوان نویسنده این مجموعه آثار خبر داد. دیوید زاسلاو گفته است: ما قصد داریم تمرکزمان را روی حق امتیاز فرنچایزهای سینمایی بگذاریم. ما ۱۳ سال است که یک فیلم «سوپرمن» نداشته‌ایم. ۱۵ سال است که یک فیلم «هری پاتر» تولید نکرده‌ایم. فیلم ابرقهرمانی دی‌سی و هری پاتر طی ۲۵ سال گذشته سودهای کلانی برای کمپانی وارنر به همراه آورده‌اند. تهیه و تولید نسخه‌های جدید هری پاتر در صورت به توافق رسیدن با جی‌.کی.رولینگ به‌عنوان نویسنده و خالق مجموعه داستان‌های این شخصیت خواهد بود.
فیلم سینمایی دِرب به کارگردانی هادی محقق و تهیه‌کنندگی رضا محقق، پس از هفت سال غیبت سینمای ایران در سومین حضور جهانی خود به بخش مسابقه بین‌الملل چهل و چهارمین دوره جشنواره سه قاره در شهر نانت فرانسه راه یافت. این جشنواره پس از فستیوال کن، مهم‌ترین جشنواره سینمایی فرانسه محسوب می‌شود. آخرین بار که فیلمی از سینمای ایران در بخش مسابقه جشنواره سه قاره نانت حضور داشته است به سال ۲۰۱۵ و فیلم ما در بهشت ساخته سینا عطاییان دنا برمی‌گردد. پخش بین‌المللی فیلم برعهده علی قاسمی است. چهل و چهارمین دوره جشنواره سه قاره قرار است بین روزهای ۱۸ تا ۲۷ نوامبر (۲۷ آبان تا ۶ آذر) در شهر نانت کشور فرانسه برگزار شود.
نغمه و نوا
مهدی مساح بیدگلی دبیر اجرایی چهارمین جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد از به تعویق افتادن مرحله دوم داوری (اجرای صحنه‌ای شرکت‌کنندگان چهارمین دوره جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد) در بخش دونوازی و گروه‌نوازی تا اطلاع ثانوی خبر داد. او بیان داشته: «با توجه به درخواست برخی شرکت‌کنندگان و به صلاحدید شورای سیاستگذاری، مسئولان و داوران جشنواره مقرر شد از آنجایی که هدف اصلی برگزاری جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد، کشف استعدادهای درخشان، حمایت از هنرمندان نسل جوان و فراهم کردن بستری مناسب جهت رشد و پیشرفت اصولی این سرمایه‌های ارزشمند کشور و همچنین دیده شدن آنها بوده است، تا زمان مساعد شدن شرایط کنونی کشور، برگزاری مرحله اجرای حضوری این بخش به تعویق بیفتد و مراسم اختتامیه دوره چهارم جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد متعاقباً اعلام خواهد شد. فراخوان دوره پنجم جشنواره از روز شنبه مورخ ۲۱ آبان ماه منتشر خواهد شد و ثبت‌نام متقاضیان در بخش‌های تکنوازی، دونوازی و گروه نوازی آغاز می‌شود و تا ۱۵ اسفند ماه ادامه دارد.
تجسمی
با گذشت حدود یک ماه، چنین به نظر می‌رسد که درهای تعدادی از گالری‌ها به روی بازدیدکنندگان باز شده است. گالری «شیرین» با نمایشگاه گروهی «چاپشده» دوباره درهای خود را به روی علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی باز کرده است. بازشدن دوباره برخی گالری‌ها درحالی اتفاق افتاده که برخی دیگر از این مکان‌های فرهنگی و هنری مانند گالری «هما»، «گلستان» و «اثر» همچنان تعطیل هستند. «اینجا» یکی دیگر از گالری‌هایی است که فعالیت خود را همچنان ادامه می‌دهد. این مکان فرهنگی و هنری این روزها با نمایشگاه «زیر کلاه خود» آثاری از گیزلاوارگاسینایی را به نمایش گذاشته است. گالری «اعتماد» از تاریخ ۱۷ مهرماه با پایان یافتن نمایشگاه «گلستان» و گالری‌ «پروژه‌های آران» نیز با پایان یافتن نمایشگاه انفرادی «مجمع‌الجزایر تنهایی» در تاریخ هشتم مهر ماه، هنوز میزبان نمایشگاه جدیدی نشده‌اند اما در کنار گالری‌های دیگری که فعال هستند، فرهنگسراهای مختلفی همچنان میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند. «نقش طبیعت»، «طبیعت امیدوار»، «دریاورد»، «هفت رنگ» و «آموزش، مهارت، اشتغال» از جمله نمایشگاه‌هایی محسوب می‌شوند که در فرهنگسراها در حال برگزاری هستند. موزه هنرهای معاصر تهران که پیش‌تر با نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی بود، از ۲۸ شهریور ماه با پایان یافتن این نمایشگاه تعطیل است و به‌زودی میزبان نمایشگاه «از قهوه‌خانه تا سقاخانه» خواهد شد.
کتاب
امروز 14 آبان ماه مصادف است با افتتاح اولین نمایشگاه بین‌‏المللی کتاب تهران که تقریباً اوایل سال 60 برگزار شد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایشگاه کتابی است که در میانه اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود. این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی در ایران است. نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۴ تا ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۶۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران (در انتهای بزرگراه چمران) برگزار شد و تا سال ۱۳۸۵ برگزاری آن در همین مکان ادامه یافت و در سال‌های بعد در مصلای تهران و برای دو دوره هم به میزبانی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/24/632149/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها