اخبــــار


لغو جلسه دوجانبه ایران و اوکراین با فشار امریکا

بعد از اینکه اوکراین ادعا کرد که روسیه از پهپادهای ایران علیه اوکراین استفاده کرده است، وزارت خارجه ایران و همچنین روسیه اعلام آمادگی کردند که جلسه‌ای با حضور نماینده‌های دو کشور به بررسی این ادعا و مستندات بپردازند، با موافقت اوکراین، گروهی از دیپلمات‌های ایرانی و کارشناسان متخصص عازم لهستان شدند تا دیدار مشترکی در ورشو برگزار شود. اما ساعاتی پیش از برگزاری جلسه، طرف اوکراینی با فشارهای امریکا و اتحادیه اروپا از حاضر شدن در این جلسه منع شد.

ایران و آژانس در مسیر اجرای تفاهم جدید

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوی تلفنی با جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص تحولات جاری کشور، گفت: مواضع تند برخی مقامات اروپا، مروج خشونت و ترور در داخل اروپا هم شد و این یعنی به نام حقوق بشر، تهدید امنیت اروپا به‌ دست برخی رهبران تندروی اروپا رقم خورد. همچنین وزیر امور خارجه در حالی چند روز پیش از سفر هیأتی از ایران به وین برای گفت‌و‌گو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که در گفت‌و‌گوی اخیر خود با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد و نظرات را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف امریکایی ارائه کرده است. بورل نیز اظهار داشت که توافق ایران و آژانس در مسیر همکاری و پاسخگویی به سؤالات گامی رو به جلو است. نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به بیانیه سخنگوی خود، بار دیگر حملات تروریستی داعش در شهر شیراز را محکوم کرد و به خانواده قربانیان این حمله تروریستی تسلیت گفت.

ادامه پروژه مقصرنمایی ایران در نشست گروه 7

وزرای خارجه گروه 7 روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک در تداوم جوسازی‌ها علیه ایران ادعا کردند که تعلل صورت گرفته از سوی تهران، مانع رسیدن به توافق نهایی وین و از سرگیری اجرای برجام شده است. آنها همچنین ادعای نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران و روسیه را تکرار کردند. وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 7 در این بیانیه ادعا کردند: ما بر عزم آشکار خود تأکید می‌کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند. دیپلمات‌های گروه 7 با چشم‌پوشی از تهدید زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی ادعا کرده‌اند: ما عمیقاً نگران گسترش بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران هستیم که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و از ایران می‌خواهیم مسیر خود را تغییر دهد و تعهدات قانونی و سیاسی خود در زمینه منع اشاعه هسته‌ای را بدون تأخیر بیشتر، انجام دهد. 
دخالت در امور داخلی ایران به بهانه دفاع از حقوق بشر
وزرای خارجه گروه 7 در فراز دیگری از این بیانیه ادعایی به اظهارات مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران پرداخته و مدعی شدند: ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود تحت قوانین بین‌المللی، از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) احترام بگذارند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 7 در آلمان در تداوم جوسازی مقامات غربی به بهانه مسائل حقوق بشری، مدعی شد: باید حمایت قوی خود را از تظاهرکنندگان و بویژه زنان در ایران اعلام کنم. گفتنی است، پیش از نشست جی 7 وزرای خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان همراه با ایالات متحده امریکا در جلسه‌ای مشترک پیرامون ایران گفت‌وگو کردند.

حمایت از آشوب‌، ناشی از شکست تحریم‌ها

نشریه فوربس در مقاله‌ای انگیزه اصلی غرب از حمایت اغتشاشات و آشوب‌ها در ایران را افشا کرد. به گزارش فارس، این نشریه در یادداشتی به قلم آریل کوهن عضو ارشد شورای آتلانتیک با اذعان به اینکه راهبرد ایران کارساز شده و درآمدهای خارجی متکی به انرژی ایران همچنان در حال رشد بوده و ایران بخش انرژی خود را در برابر تحریم‌ها مقاوم کرده است، به دست آوردن بهانه برای اعمال تحریم‌های بیشتر را دلیل و انگیزه اصلی غرب برای حمایت از آشوب‌ها در ایران عنوان کرد. کوهن در این مقاله با بیان اینکه وزارت خزانه‌داری امریکا قبلاً تحریم‌های مالی گسترده‌ای علیه اعضای پلیس امنیت اخلاقی ایران اعمال کرده و وزارت خارجه هم متعهد شده تا تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند، مدعی شد: خشونت‌ها در قبال اعتراضات پس از فوت مهسا امینی، غرب را به اعمال تحریم‌های بیشترعلیه این کشور سوق می‌دهد. وی در عین حال در ادامه این یادداشت با ابراز تأسف عنوان کرده که نسبت به این اعتراضات بدبین است و دلیل آن هم این است تاریخ ایران نشان می‌دهد سرنگونی حکومت ایران بسیار دشوار است. کوهن درباره چرایی مقاوم شدن ایران در مقابل تحریم‌ها با بیان اینکه ایران پیش از آغاز این اعتراضات، اقدامات پیشگیرانه‌‌ای برای تضعیف تحریم‌های غرب انجام داده بود، با اشاره به همکاری‌های ایران با کشورهای چین و روسیه و حتی ژاپن و کره جنوبی در زمینه سیاسی و انرژی، نوشت: به نظر می‌رسد، راهبرد ایران کارساز شده است و درآمدهای خارجی متکی به انرژی ایران همچنان رشد خواهد کرد، مگر اینکه امریکا تصمیمی قاطعانه بگیرد. آریل کوهن در ادامه با طرح این موضوع که اگر غرب در مورد استفاده از تحریم‌‌ها برای تقویت شانس موفقیت معترضان و همچنین ممانعت از ظهور سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان یک وزنه تعادل، صادق است، عنوان کرد: باید مجموعه‌ای از تحریم‌های پیچیده‌تر و هوشمندتر در انرژی علیه ایران ایجاد شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/2/632155/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها