«ایران» از شکست فاجعه‌بار واشنگتن در یک نشست ضدایرانی در سازمان ملل گزارش می‌دهد

دست رد به کارزار فریب امریکا


گروه سیاسی/ اجتماع پرشور ایرانی‌ها در مراسم 13 آبان امسال با سال‌های گذشته تفاوت جدی داشت. در حالی ایرانیان برای حضور متفاوت‌تر از همیشه در راهپیمایی ضدامریکایی این روز آماده می‌شدند که جوبایدن ساعاتی قبل از آن مدعی شد «ایران را آزاد خواهد کرد». جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز جمعه در یک گردهمایی در کالیفرنیا مدعی شد: «نگران نباشید. ما ایران را آزاد خواهیم کرد.» این اظهارات مداخله‌جویانه از سوی رژیمی که در دشمنی با ملت‌های مستقل سابقه طولانی دارد و در هفته‌های اخیر به صورت ویژه از اغتشاش و ناامنی در ایران حمایت کرده است اما بسرعت با پاسخ رئیس‌جمهور کشورمان روبه‌رو شد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به صحبت‌های بایدن خطاب به رئیس‌جمهور امریکا در میان خیل قابل توجه مردم تهران در راهپیمایی 13 آبان گفت: «ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما درنیاید. ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد.»
عقب نشینی کاخ سفید
ساعاتی بعد از واکنش مقامات کشورمان به اظهارات جو بایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از این اظهارات عقب‌نشینی کرد.
یک خبرنگار در کنفرانس خبری دیشب از جان کربی پرسید منظور جو بایدن از این اظهارات چه بوده است. او در پاسخ گفت: «او یکبار دیگر همبستگی‌ ما را با معترضان ایران ابراز کرد؛ یعنی همان کاری که از ابتدا انجام داده است. ایجاد تغییر به عهده مردم ایران است. باید به عهده مردم ایران باشد که درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.»
او همچنین در پاسخ به سؤال یک خبرنگار دیگر که پرسید آیا این جمله بایدن که «آنها بزودی خودشان را آزاد خواهند کرد» مبتنی بر ارزیابی‌هایی است که حکومت ایران در آستانه سقوط است گفت: «ماهیچ نشانه‌ای از چنین چیزی نداریم.»
نشستی که مایه آبروریزی شد
در حالی جوبایدن مدعی آزاد کردن ایران شده است که تنها دو روز قبل از این ادعا، امریکا در یک نشست ضدایرانی در سازمان ملل با عدم استقبال کشورهای جهان روبه‌رو شد. ماجرا از این قرار بود که ایالات متحده به همراه آلبانی تلاش داشت تا در یک کارزار ضدایرانی مانوری جهانی علیه ایران را در شورای امنیت ساماندهی کند. رئیس دوره‌ای شورای امنیت پیش از برگزاری این نشست فاش کرد که این نشست ارتباطی با نشست‌های دوره‌ای شورای امنیت ندارد. «هارولد ادلای اگیمن» سفیر و نماینده دائم غنا در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جاری میلادی (نوامبر) برعهده دارد گفت آنچه در ایران می‌گذرد در چهارچوب مسائل داخلی ایران است و ارتباطی به این شورا ندارد. پس از آنکه شورای امنیت مسئولیت هماهنگی این کارزار را برعهده نگرفت امریکا این نشست را در محلی غیر از محل برگزاری نشست‌های شورای امنیت به صورت «آریا فرمولا و غیررسمی» برگزار کرد. جالب آنکه به دلیل رسمیت نداشتن این جلسه، خبر آن حتی در ژورنال سازمان ملل نیز منتشر نشد.
آب سردی بر سر امریکا
از همین رو بود که دولت‌ها با تصمیم شخصی می‌توانستند در این جلسه حضور پیدا کنند. این مسأله باعث شد تنها امریکا و آلبانی در سطح سفیر در این نشست حضور پیدا کنند و سایر کشورهای نزدیک به امریکا در سطحی پایین‌تر حضور یابند به‌طوری‌که انگلیس و ایرلند در سطح نمایندگی و الباقی در سطح کارشناسی در این جلسه حاضر شدند. فارغ از سطح‌بندی حاضران در این نشست مواضع مطرح شده توسط همه آنها نیز همسو با سیاست‌های امریکا علیه ایران نبود.
لیندا توماس گرینفیلد سفیر امریکا در سازمان ملل هم در این جلسه مدعی شد مهسا امینی به جرم زن بودن کشته شده است. او گفت: «ما باید نقض حقوق بشر در ایران را محکوم و ناقضان حقوق بشر را تحریم کنیم» و در عین حال تصریح کرد که «تغییر حکومت باید از داخل ایران صورت گیرد.» گرینفیلد همچنان بدون اشاره به اقدامات تروریستی صورت گرفته علیه مردم ایران از اغتشاشگران حمایت کرد و حرکت آنها را «خیزش» خواند.
نماینده آلبانی که کشورش مأمن گروهک تروریستی منافقین است، مدعی شد جلوگیری از انتشار اطلاعات و مسدود کردن اینترنت واقعاً در جهان آزاد، تنفربرانگیز است. او با حمایت از آشوب‌ها در ایران به صراحت گفت از آنان که در خیابان‌ها هستند، حمایت می‌کنیم.نمایندگان ایرلند، نیوزلند، فرانسه، آلمان و انگلیس نیز همسو با واشنگتن موضع‌گیری کردند. اما نمایندگان مکزیک، امارات متحده عربی و سه کشور آفریقایی شورای امنیت یعنی کنیا، غنا و گابن موضعی علیه ایران نگرفتند. همچنین نماینده هند نیز ترجیح داد در این نشست سخنرانی نکند.
 طعنه روسیه به امریکا
به گزارش ایرنا، نماینده روسیه در این نشست از فوت «مهسا امینی» ابراز تأسف کرد اما برای نشان دادن رفتار و رویکرد دوگانه کشورهای غربی به مرگ «اشلی بابیت» اشاره کرد. بابیت دختری بود که در جریان حمله به ساختمان کنگره امریکا در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ضرب گلوله پلیس کشته شد.
نماینده روسیه اظهار داشت: «برای مرگ مهسا امینی دختر ایرانی متأسف هستیم و اطمینان داریم مقامات ایران درباره آن تحقیق خواهند کرد. اما هدف این نشست چیست؟ ابراز نگرانی از اعتراضات ایران؟ درباره اعتراضات بروکسل، پاریس و برلین چطور؟ درباره مرگ جورج فلوید و کشتن اشلی بابیت به دست نیروهای امنیتی کنگره چطور؟» نماینده مسکو در این نشست غیررسمی افزود: «ایده پشت این نشست موضوع دیگری است، شورای امنیت هیچ‌گونه وظیفه نظارتی بر حقوق بشر ندارد.»
واکنش چین به امریکا
نماینده چین در سازمان ملل هم در این نشست تصریح کرد هدف نشست‌های آریا فرمولا، گزارش‌دهی غیررسمی به اعضای شورای امنیت درباره مسائل مرتبط با صلح و امنیت است، در حالی که مسائل اخیر ایران در حیطه مسائل داخلی این کشور است و نباید در دستور کار نشست‌های آریا فرمولا قرار گیرد. 
امریکا مانع سخنرانی نماینده ونزوئلا
امریکا در حالی ادعای حقوق انسان‌ها، آزادی بیان و دموکراسی دارد که وقتی متوجه باختن قافیه در این نشست ضدایرانی شد حتی از سخنرانی نماینده ونزوئلا جلوگیری کرد. در این نشست، سفیر و معاون نمایندگی ونزوئلا در سازمان ملل متحد به نمایندگی از گروه دوستان منشور سازمان ملل متحد خواستار سخنرانی بود که امریکا او را برنتابید و از فهرست سخنرانان حذف کرد. سفیر ونزوئلا پس از این جلسه استانداردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر کشورها و اقدامات قهری یکجانبه با اهداف سیاسی (تحریم‌ها) علیه ایران را محکوم و تأکید کرد که دغدغه‌های حقوق بشری با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همخوانی ندارد. حتی رسانه‌های فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی ایران که تلاش داشتند تصویری اغراق شده از این نشست را به افکار عمومی ایرانیان مخابره‌کننده، سخنان نماینده روسیه در این نشست را برنتابیدند و در ترجمه همزمان سخنان نماینده روسیه به اعمال سانسور دست زدند.
نمایش تحریم
پس از این رسوایی برای امریکا، وزارت خزانه‌داری این کشور روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد اعضای یک شبکه بین‌المللی را که با تجارت نفت اقدام به درآمدزایی برای حزب‌‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کرده‌اند، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا ادعا کرد این افراد و شرکت‌های وابسته به آنان یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت را تشکیل می‌دهند و با ترفندهای مختلف تلاش در فروش نفت ایران و دور زدن تحریم‌های امریکا داشتند. وزارت خزانه‌داری امریکا در تحریم‌های جدید خود اسامی ۶ فرد را که تابعیت‌های ایرانی، سوئیسی، لبنانی و فرانسوی دارند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. بر اساس این تحریم‌ها، ۱۷ شرکت مستقر در امارات، سوئیس، جزایر مارشال، سنگاپور و ترکیه و ۱۱ کشتی تحت پرچم‌های پاناما، جیبوتی، لیبری و جزایر کوک در فهرست تحریم‌‌های جدید وزارت خزانه‌داری امریکا قرار گرفته‌اند.
سوءاستفاده از سازکارهای بین‌المللی ممنوع
وزارت امور خارجه در واکنش به برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت توسط امریکا و آلبانی آن را مصداق بارز سوءاستفاده دولت امریکا از سازکار‌های بین‌المللی برای اغراض غیرقانونی و مداخله جویانه خود در امور داخلی کشورهای مستقل خواند و تلاش‌های این کشور برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران را قویاً محکوم کرد.


بــــرش
نامه اعتراضی امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان ملل
​​​​​​​وزیر امور خارجه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل با انتقاد از عدم واکنش شورای امنیت به حادثه شیراز، گفت: عدم واکنش برخی از اعضای دائم شورا به این حادثه نشان داد که آنها هنوز تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم می‌کنند. حسین امیرعبداللهیان در نامه‌  خود خطاب به آنتونیو گوترش نوشت: « سکوت غیرقابل قبول شورای امنیت در برابر این حادثه نشان داد که برخی قدرت‌ها نه تنها کماکان به استفاده ابزاری از این گروه‌ها ادامه می‌دهند، بلکه مانعی در برابر انجام وظایف مؤثر شورای امنیت در مقابله با تروریسم بین المللی محسوب می‌شوند. او در ادامه تصریح کرد:«جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای قربانی تروریسم و پیشگام مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه، قاطعانه مصمم به تداوم تلاش‌های خود در مبارزه با تروریسم و حمایت از امنیت ملل منطقه و ملت شریف ایران در برابر خطرات این گروه‌ها است».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/5/632157/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها