وزن‌کشی فیل‌ها و الاغ‌ها برای 2024


زهره صفاری/ سرانجام موعد انتخابات میاندوره‌ای کنگره امریکا که در واقع رفراندوم تاب‌آوری احزاب و دموکراسی در این کشور است، فرا رسید؛ انتخاباتی که با مرور نظرسنجی‌های چند هفته اخیر تقویت دوقطبی در ایالات متحده را به وضوح نشان می‌دهد و تورم و مسائل اقتصادی پررنگ‌ترین فاکتور در آن برای برگزیدن نامزدهای کنگره شده است.
به باور کارشناسان گرچه این انتخابات نخستین محک دموکراسی امریکایی از زمان آشوب هواداران دونالد ترامپ در کاخ کنگره به شمار می‌رود اما همچنان بسیاری از امریکایی‌ها در دو سوی این کشور دوقطبی شده، خشونت را توجیه پذیر می‌دانند. بنابراین آنچه نگرانی‌ها را بیشتر کرده، این است که پیروزی هیچ یک از احزاب نمی‌تواند سران امریکایی را از بروز خشونت پساانتخاباتی در کشور مصون نگه دارد.
به نوشته رویترز، آنچه مسلم است نتایج انتخابات 8 نوامبر به سرعت مشخص نخواهد شد و هواداران هر دو حزب یک شب طولانی و شاید چندین روز باید منتظر مشخص شدن تکلیف نهایی 435 کرسی مجلس نمایندگان و 35 کرسی سنا در 36 ایالت امریکایی باشند. با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان با کسب 5 کرسی بیشتر، اکثریت مجلس نمایندگان و تنها یک کرسی دیگر، حداکثر سنا را از آن خود خواهند کرد، این انتخابات برای دموکرات‌ها و بویژه جو بایدن و دولت او بسیار حیاتی خواهد بود. به صف شدن مهره‌های مطرح آبی‌ها همچون باراک اوباما، بیل کلینتون و... در صحنه کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها نیز بر اهمیت این امر صحه می‌گذارد. پیش‌بینی شده است موج عظیم حامیان جمهوری‌خواهان، جشن پیروزی‌شان را بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری برپا کنند اما به اعتقاد کارشناسان با توجه به اینکه ایالت‌های کلیدی مانند پنسیلوانیا به تازگی اعلام کرده‌اند که نتایج را دست‌کم چند روز پس از انتخابات اعلام می‌کنند، شاید سران امریکایی تنها سه‌شنبه شب بتوانند خواب آرامی داشته باشند. ناتان گونزالس، تحلیلگر اینساید ایلکشن نیز در این‌باره گفت: «وقتی صحبت از نتایج انتخابات می‌کنیم باید راجع به هفته‌های انتخاباتی فکر کنیم نه روز انتخاباتی.» با تمام این تفاسیر انتظار می‌رود نتایج اولیه بسیاری از حوزه‌ها که سر و شکل نتایج نهایی از آنها مشخص می‌شود، تا 7 یا 8 عصر چهارشنبه به وقت امریکا اعلام شود.
بختی که با دموکرات‌ها یار نیست
برای جو بایدن و هم حزبی‌های دموکراتش، پیروزی در این انتخابات نه‌تنها برای تأیید مشروعیت رئیس‌جمهور فعلی که برای احیای دموکراسی امریکایی دارای اهمیت است. اما به‌رغم تمامی تلاش‌های آنها، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، بخت با آنها یار نیست و جمهوری‌خواهان که مسائلی مانند خشم از تورم فزاینده، افزایش خشونت و مهاجرت‌های غیرقانونی را علم تبلیغات‌شان کرده‌اند، رأی‌دهندگان بیشتری را در ایالات قرمز و آبی با خود همراه کرده‌اند؛ موضوعی که دست‌کم نظرسنجی‌های چند هفته پیش از انتخابات بر آن صحه گذاشته است. برندان بوک، دستیار سابق پل رایان و جان بینر، رؤسای سابق جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان معتقد است: «جمهوری‌خواهان بهترین زمان را انتخاب کردند. دموکرات‌ها برای مدتی طولانی در جذبه سیاسی خوب عمل کردند اما دست آخر از همین راه ضربه خوردند. به عقیده من در این شرایط جمهوری‌خواهان نه‌تنها اکثریت مجلس نمایندگان که یک کرسی مورد نیازشان در سنا را نیز تصاحب خواهند کرد.»
حال اگر خروجی نتایج صندوق‌های انتخاباتی و آرای پستی برخلاف نظرسنجی‌ها، پیروزی را به دموکرات‌ها تقدیم کند، بایدن باید سیاست‌هایی مانند حمایت از سقط جنین، اصلاحات پلیس و... را با جدیت دنبال کند اما در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان نه‌تنها باید این وعده‌ها را فراموش کند که مسائلی مانند کمک‌های بی‌حد به اوکراین پایان یافته و این مواضع دیگر نمی‌تواند برای رئیس‌جمهور امریکا و تیمش امتیاز بیاورد. ضمن اینکه بایدن در این شرایط باید به خاطر خروج شتابزده از افغانستان و قراردادهای تجاری پسرش هانتر بایدن، در انتظار محاکمه‌های کنگره باشد.
اقتصاد محوری‌ترین فاکتور انتخابات
الین کامارک، از مقامات سابق دفتر بیل کلینتون در کاخ سفید معتقد است: «انتخابات میاندوره‌ای جنگ چند هفته‌ای میان تورم و سقط جنین بود؛ دو فاکتوری که می‌تواند آرا را به‌خوبی جابه‌جا کند.» این مقام سابق کاخ سفید معتقد است در آستانه انتخابات شاخصه اقتصادی کلیدی‌ترین فاکتور تصمیم‌گیری شده است؛ فاکتوری که می‌تواند رقابت را بشدت تنگاتنگ کند. برخی کارشناسان نیز این امر را تأیید کرده و در حال حاضر مسائل اقتصادی مانند تورم و بهای انرژی را مهمترین ابزار بازی انتخاباتی خوانده‌اند. دموکرات‌ها معتقدند طرح‌های بهداشتی و 
آب و هوایی دولت که در آگوست به تصویب کنگره رسیده است برای پایین آوردن شاخص تورم بسیار کارآمد خواهد بود اما تورم 8.5 درصدی و نگرانی از رکود اقتصادی در آخرین روزهای انتخابات برگ برنده‌ای در دستان جمهوری‌خواهان شده است.
به نوشته بی‌بی سی، نتایج نظرسنجی ای بی‌سی نیوز/آی پی اس او اس نشان می‌دهد که کمتر از سه هفته تا انتخابات بسیاری از امریکایی‌ها در بحث اقتصاد و تغییر بهای گاز شانس جمهوری‌خواهان را بالاتر می‌دانستند. این در حالی است که جو بایدن در نشست اخیر کمیته ملی دموکرات‌ها، به امریکایی‌ها هشدار داد در صورتی که جمهوری‌خواهان بر سر کار بیایند با تقویت سیاست‌های اقتصادی امریکامحوری خود به عبارت دیگر نفع‌رسانی بیشتر به قشر ثروتمند، اقتصاد را به شرایط فاجعه‌باری خواهند کشاند.
بازی باخت-باخت بایدن
فارغ از آنکه چه نتایجی از صندوق‌های انتخاباتی 8 نوامبر بیرون بیاید، شایعات درباره رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری در 2024 چندان به سود بایدن و دموکرات‌ها نیست. چراکه اگر دموکرات‌ها باخت سنگینی را در این انتخابات داشته باشند، فشارها بر بایدن برای کناره‌گیری از دور دوم رقابت ریاست‌جمهوری بالا رفته و او در 80 سالگی به عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ امریکا مجبور به عقب‌نشینی می‌شود. گرچه در حال حاضر نیز صحبت‌ها برای کنار گذاشتن او کم نیست. در سوی مقابل اما دونالد ترامپ که حتی زودتر از موعد نیز از عزمش برای ورود دوباره به کاخ سفید پرده برداشته، مسیر ساده‌تری را خواهد داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8047/1/632559/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها