اخبار


۱۲۸ هزار و ۵۱۵ فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است

رئیس دبیرخانه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی با اعلام اینکه از 28 بهمن ماه سال 1400 در حوزه مشاغل خانگی ۱۲۸ هزار و ۵۱۵ فقره مجوز صادر شده است، گفت: بیشترین حجم مجوز با اختلاف حداکثری از بقیه دستگاه‌های صادرکننده مجوز مشاغل خانگی صادر شده و در این زمینه رتبه اول را کسب کرده‌ایم؛ می‌توان گفت برای اولین بار در خصوص صدور مجوزهای کسب و کار، مجوز آنی در حوزه مشاغل خانگی صادر شده است.
به گزارش دبیرخانه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی آزیتا همتیان، اظهار کرد: بر اساس گزارش هیأت مقررات‌زدایی در بازه زمانی ششم فروردین ۱۴۰۱ تا ۵ آبان ۱۴۰۱، بیش از ۷۰ هزار فقره مجوز صادر کرده‌ایم. از این رو می‌توانیم ادعا کنیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتاز در صدور مجوز مشاغل خانگی از نظر تعداد و سرعت صدور در بین سایر وزارتخانه‌ها است.
همتیان به مشکلات پیش آمده اخیر اشاره کرد و گفت: اما متأسفانه در چندماهه اخیر به دلیل نوع ساختار فنی درگاه ملی مجوزهای کسب و کار و فقدان قسمت ویرایش اطلاعات برای متقاضیان، تعدادی از مجوزهای مشاغل خانگی در مرحله تکمیل مدارک، ناقص می‌ماندند و اطلاعات آنها از سمت درگاه تخصصی ثبت نمی‌شد و به این دلیل در گزارش یاد شده به تعداد ۶۶ هزار فقره مجوز عدم صدور اشاره شده است که با بررسی‌های فنی مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی این مشکل مشخصاً از سمت ما نبوده و لازم است درگاه ملی، مجوزهای کسب و کار اقدامات فوری در زمینه زیرساختی و فنی را فراهم کند. رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی عنوان داشت: برای رفع این مشکل و از طرفی ارتقای کیفیت صدور مجوزها و خدمت‌رسانی بهتر به مردم و عدم سردرگمی متقاضیان به‌رغم سرعت و کیفیت پایین اینترنت کشور در یک‌ماه اخیر، ما برای به‌روزرسانی و ارتقای مجدد سامانه مشاغل خانگی اقدام کردیم. وی ادامه داد: به دلیل وقفه ایجاد شده در ثبت‌نام‌ها، پیام‌هایی به متقاضیان مشاغل خانگی مبنی بر به‌روز‌رسانی سامانه برای اطلاع‌رسانی ارائه دادیم و به دلیل عدم پشتیبانی فنی بموقع از سمت درگاه ملی مجوزها، با وجود آماده بودن سامانه مشاغل خانگی در یک ماهه اخیر موفق به اتصال به درگاه نشدیم.
همتیان افزود: از هفته اول آبان ماه سامانه جدید مشاغل خانگی به صورت نسخه آزمایشی در حال طی کردن فرایند تست نهایی است و هم‌اکنون صدور مجوز آنی متقاضیان مستقل، از سایت درگاه ملی مجوزها امکان‌پذیر است.
وی گفت: سامانه جدید مشاغل خانگی در اسرع وقت با تکمیل مراحل صدور مجوز پشتیبان نیز به طور کامل فعال خواهد شد. لذا انتظار می‌رود درکنار تلاش همکاران ما برای رفع مشکلات صدور مجوز و تسهیل آن برای مردم که روز به روز آمار مجوزهای ما در حال افزایش است، تمهیدات فنی و زیرساختی لازم نیز از سمت درگاه ملی مجوزها به منظور پشتیبانی بهتر از درگاه‌های تخصصی همه دستگاه‌ها صورت پذیرد.


رویکرد اصلی وزارت رفاه، افزایش بهره‌وری شرکت‌های اقتصادی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش بهره‌وری را رویکرد اصلی این وزارتخانه در مدیریت شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه آن عنوان کرد و گفت: وظیفه اصلی مدیران شرکت‌های اقتصادی وزارت رفاه، دفاع از حقوق و اموال ملت است.
به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدصولت مرتضوی در نشستی با مدیران‌عامل شرکت‌های صنعت پتروشیمی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: امروزه در جغرافیای جمهوری‌اسلامی هیچ ثوابی بالاتر از خدمت به مردم نیست.
وی، یکی از راه‌حل‌های بهبود معیشت مردم را ایجاد و توسعه اشتغال در کشور دانست و افزود: خدمت به مردم باید اثرش در سفره زندگی مردم محسوس و ملموس شود. مرتضوی با تأکید بر توسعه شفافیت و فسادستیزی گفت: میز کار مدیران را باید به میز خدمت به مردم تبدیل کنیم. وی تصریح کرد: پیگیری مطالبات دولتی شرکت‌های اقتصادی از وزارتخانه‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.
وزیر رفاه شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه این وزارتخانه را اموال مردم دانست و بر رفع موانع تولید با رایزنی و تعامل با دستگاه‌های اجرایی کشور تأکید کرد. احمد خانی‌نوذری معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست از سهم ۱۷ درصدی شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه وزارت رفاه از فروش داخلی پتروشیمی کشور خبر داد و گفت: هلدینگ‌های پتروشیمی تاپیکو، وصندوق، وپترو و آتیه‌صبا بازیگران کلیدی صنعت پتروشیمی کشور هستند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های تابعه هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تأمین حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ صادرات داشته‌اند که نسبت به سال ۹۹ شاهد بیش از ۶۰ درصد رشد بوده‌ایم.
در این نشست مدیران‌عامل شرکت‌های صنعت پتروشیمی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح دغدغه‌ها و مشکلات، خواستار پیگیری ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند.

برخی کارفرمایان سهم پرداخت هزینه بازنشستگی را از کارگران می‌گیرند

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با انتقاد از کارفرمایانی که هزینه بازنشستگی را از کارگران می‌گیرند، از اداره کار و تأمین اجتماعی خواست هرچه سریع‌تر این موضوع را پیگیری کنند.
عیدعلی کریمی، به ایلنا گفت: برخی کارفرمایان واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک صنعتی البرز به‌جای پرداخت هزینه بازنشستگی کارگران مشمول بازنشستگی پیش از موعد خود، تلویحاً از کارگران مشمول می‌خواهند که مسئولیت پرداخت آن را برعهده بگیرند.
وی با بیان اینکه برخی از این کارگران از خانه کارگر قزوین تقاضای رسیدگی به مطالبات‌شان را دارند، افزود: با افزایش هزینه‌های بازنشستگی از مهر ماه سال ۹۳، برخی کارفرمایان با قانون‌شکنی درصدد برآمده‌اند تا این هزینه‌را از جیب کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد پرداخت کنند.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: به عنوان نمونه از یک واحد تولید گزارش شده که از یک سال قبل برای پرداخت این هزینه از کارگران متقاضی بازنشستگی درخواست پول می‌کند. این واحد به ازای دریافت این پول حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیونی که به حساب یکی از اعضای خانواده کارفرما واریز شده، هیچ گونه رسیدی هم به کارگر نمی‌دهد.
به گفته وی؛ متداول شدن این رویه در حالی است که به موجب قانون تأمین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرماست و کارگران نباید برای این کار از جیب خود و بویژه از محل عواید مالی ناشی از سنوات پایان کار هزینه‌ای پرداخت کنند.
این فعال کارگری با بیان اینکه هر روز این مشکل برای تعداد زیادی از کارگران متقاضی بازنشستگی تکرار می‌شود، در ادامه گفت: از مسئولان اداره کار و تأمین اجتماعی قزوین درخواست داریم به این مسأله ورود کنند. در قبال کارفرمایانی که به هر بهانه‌ای به تخلفات خود ادامه دهند نیز چاره‌ای جز انتشار اسامی آنها نداریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8050/13/632880/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها