ابوالقاسم حسینجانى در سن 73 سالگی درگذشت

وداع با خالق قطعه «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم»


گروه فرهنگی/ فعالان عرصه کتاب داغدار یکی دیگر از اهالی ادبیات شدند، ابوالقاسم حسینجانى شاعری که بیش از همه به شعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» شناخته می‌شود؛ قطعه‌ای که با استقبال مداحانی همچون صادق آهنگران به ایام عزاداری محرم هم راه یافت. حسینجانی پنجشنبه نوزدهم آبان ماه جاری در سن 73 سالگی با زندگی وداع گفت.
اولین شعر در 12 سالگی
فعالیت‌های ادبی حسینجانى تنها به شعر و شاعری محدود نمی‌شد؛ او طی سال‌ها فعالیت مستمر، افزون بر این عرصه در کسوت نویسنده و مترجم هم آثار متعددی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده بود. این شاعر و نویسنده کشورمان در ۱۲ شهریور ۱۳۲۸ در بندرانزلی متولد شد. البته او برای دوره‌ای به تدریس علاقه‌مندان در رشته‌های مرتبط با علوم فنی هم مشغول بود. 
آن‌طور که در زندگینامه‌ وی آمده، حسینجانى فعالیت در عرصه مطبوعات را از سال ۱۳۴۰ با فروش روزنامه آغاز کرد، همزمان با تحصیل در مدرسه. اولین شعر زندگی‌‌اش را طولانی هم بود در 12 سالگی سرود. در ادامه به رغم علاقه‌مندی ادامه تحصیل در رشته پزشکی، مهندسی برق را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد.در عرصه کتاب، یکی از نخستین کتاب‌های ابوالقاسم حسینجانى «حسین(ع) احیاگر آدم» است؛ کتابی که آن را در بحبوحه وقوع انقلاب اسلامی، طی سال‌های ۵۶ و ۵۷ منتشر کرد. او در این نوشته‌اش با بررسی تمام سخنان امام حسین(ع) و وجوه مختلف مبارزه ایشان کوشیده بود تا با خوانشی نو، امام سوم شیعیان را به عنوان احیاگر توحید و نماد عدالت‌خواهی معرفی کند.
سال 1387 برای تألیف کتاب «محراب، چشمه آرامش» در حوزه ادبیات عاشورایی، مراسمی برای بزرگداشت وی برگزار شد. این نویسنده و شاعر کشورمان اغلب حضوری پررنگ نیز در مراسم‌ و جلسات مرتبط با شعر و نقد ادبی داشت. از دیگر نوشته‌های وی می‌توان به «جغرافیای رازها (مجموعه شعر عاشورایی)»، «عشق کبریت نیست که بی‌خطرش را بسازند»، «آزادسازی انسان و جهان در اندیشه‌های راهبردی پیامبر» و «دور بهار را، سیم خاردار، نمی‌شود کشید» اشاره کرد.از نکات قابل توجه درباره زنده‌یاد ابوالقاسم حسینجانى می‌توان به حضورش در عرصه سیاست و همچنین عهده‌داری مسئولیت‌های کشوری اشاره کرد؛ آنچنان که او پس از پیروزی انقلاب به عنوان فرماندار بندر انزلی منصوب می‌شود و پس از آن هم با اعلام کاندیداتوری به عنوان اولین نماینده بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی انتخاب و مشغول کار شد.
 او برای دوره‌ای هم مدیریت اداره پست منطقه‌ای در تهران را به عهده داشت. با اینکه بخش قابل توجهی از زندگی حسینجانى در کارهای اجرایی و مدیریتی سیاسی - اجتماعی خلاصه شده‌ اما شهرت وی بیش از همه به عنوان یک چهره ادبی در زمینه شعر، نویسندگی، مترجمی و تدریس است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8050/19/632909/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها