هنرمندان در فضای مجازی

این روزها نمایش «جهان بانو» در حوزه نمایش‌های میدانی نظر مثبت منتقدان و مخاطبان تئاتر را به خود جلب کرده است. اثری که در آن هم با تاریخ روبه‌رو هستیم و درس‌هایش و هم با اثری نمایشی که در حوزه خود به گفته منتقدان، همه‌چیز تمام است.

 کودکانه
عادل بزدوده که این روزها نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را برای اجرا در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک آماده می‌کند، می‌گوید: وقتی به بچه‌ها خدمت می‌کنم، حالم خوب است. این کارگردان تئاتر که بیشتر تجربیات خود را در تئاتر عروسکی به انجام رسانده است، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود به ایسنا می‌گوید: نمایش«حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را برای شرکت در جشنواره نمایش عروسکی آماده می‌کنیم. من و اعضای گروه فارغ از هر نگاهی، برای حفظ روحیه کودکان، ارزش والایی قائل هستیم و وظیفه خود می‌دانیم این دنیایی را که به انواع پلیدی‌ها آلوده شده، برای بچه‌ها تلطیف کنیم. او یادآوری می‌کند: چندی پیش به مناسبت پنجاهمین سال فعالیت کانون، نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را که اوایل دهه ۵۰ به عنوان اولین تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد، روی صحنه آوردم و حالا همین نمایش را برای شرکت در جشنواره نمایش عروسکی تمرین می‌کنم. این کارگردان و طراح عروسک با تأکید بر اینکه کار کردن برای بچه‌ها در هر شرایطی، نعمتی است بزرگ، اضافه می‌کند: با اینکه در دوره سختی به سر می‌بریم ولی وقتی برای بچه‌ها کار می‌کنم، حالم خوب است و فکر می‌کنم نباید فرصت کار برای بچه‌ها را به سادگی از دست داد. همین که بتوانیم حال خوشی به آنان بدهیم و لبخندی بر لب‌شان بنشانیم، غنیمت است. او نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را سرآغاز هنر عروسکی در ایران می‌داند و می‌افزاید: با این نمایش، هنر عروسکی به ایرانیان معرفی شد. در واقع این نمایش پدربزرگ و مادربزرگ همه نمایش‌ها و فیلم‌هایی است که شخصیت‌های محوری آنها عروسک است.
 
سینما فوتبال
کمتر از ۱۰ رور تا شروع جام‌ جهانی فوتبال باقی مانده و پخش مسابقات تیم ملی ایران در سینماها با اما و اگرها و تردیدهایی در فضای رسانه‌ای همراه شده، این در حالی است که آخرین پیگیری‌ها، بر تصمیم به پخش مسابقات با بلیتی بالاتر از قیمت معمول سینماها دلالت دارد. آنچه پیش‌تر در این باره اقدام شده، به اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی برمی‌گردد که در نامه‌ای به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها دستورالعملی را برای پخش مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در سینماهای کشور تنظیم و ارسال کرده بود. در این نامه قید شده بود که «پخش مسابقات با استفاده از آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید انجام گیرد و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است.» حالا جهانگیر کوثری که علاوه بر تهیه‌کنندگی سینما در فوتبال هم سررشته دارد، به ایسنا می‌گوید: حق پخش مسابقات از طریق اتحادیه تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (EBU) خریداری می‌شود و طبق قوانین خریداری پخش مسابقات، باید مسئول نمایش آنها در سینما هم مشخص باشد تا اگر اعتراضی شد و خسارتی وارد آمد معلوم باشد مسئولیت با چه کسی است. البته پخش فوتبال در میدان‌های بزرگ شهری هم معمولاً با هماهنگی تلویزیون و شهرداری انجام می‌شود و در حال حاضر خوب است که با توجه به بد بودن شرایط سینماها چنین کاری در سالن‌ها انجام شود. با این رصد خبرهای مربوط به این موضوع نشان می‌دهد که پخش بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی در سینما همچنان برقرار است و مجوزهای آن گرفته شده و قرار است فردا نتیجه نهایی مشخص و اعلام شود.
 
جهان نمایش
«جهان بانو» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی تازه‌ترین نمایش میدانی سازمان اوج است که تا ۲۵ آبان هر روز ساعت ۱۸ در بوستان ولایت پذیرای علاقه مندان است. این اثر که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته نظر معاون پارلمانی رئیس‌جمهور را هم به خود جلب کرده‌ است. سیدمحمد حسینی که به تماشای این نمایش نشسته بود بعد از پایان آن به خبرنگار ایرنا گفت: ای کاش همه بانوان، دختران و خواهران ما می‌توانستند نمایش «جهان بانو» را ببینند و این نمایش در شهرهای مختلف کشور اجرا می‌شد و همه مردم با مضمون و جذابیت آن آشنا می‌شدند. این اثری است که مخاطب در حین اجرا، یک لحظه نمی‌تواند از تماشای آن غافل شود، زیرا از صحنه‌های ارزشمند و شگفت‌انگیز پر است. این نمایش تاریخ را به تصویر می‌کشد و هم آیات و مضامین قرآنی را در قالب هنری جلوه‌ای دیگر داده است. سرعت عمل در اجرا، استفاده مطلوب از نور، رنگ و تصویر به همراه نوای آهنگین، محتوای جذاب و قالب زیبا همه و همه قابل تحسین است. به نظرم هرکس این نمایش را ببیند قطعاً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8050/20/632917/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها