اخبـــار


تشییع پیکر شهید مدافع امنیت در آستانه اشرفیه

پیکر شهید والامقام «مجید یوسفی» سومین شهید مدافع امنیت گیلان که شامگاه سه‌شنبه گذشته توسط اغتشاشگران به شهادت رسیده بود، صبح دیروز با حضور گسترده مردم ولایتمدار و مسئولان استان در شهرستان آستانه اشرفیه تشییع شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم با شعارهای «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر انگلیس»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر داعشی فتنه‌گر» پیکر شهید مجید یوسفی را تشییع و در گلزار شهدای آستانه اشرفیه به خاک سپردند. به گزارش ایرنا، همچنین مراسم وداع با پیکر پاک شهید بسیجی «مجید یوسفی» نیز پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در آستانه اشرفیه برگزار شد و همسر و فرزند شهید با بازگشت پیکر شهید به خانه، با پدر وداع تلخی داشتند. شهید «مجید یوسفی» اهل آستانه اشرفیه بود و شب‌های گذشته در حین انجام وظیفه و دستگیری یکی از لیدرهای آشوب‌های اخیر در بندر کیاشهر حضور داشت که راننده یک دستگاه سواری تندر 90 که لیدر اغتشاشات اخیر در کیاشهر بود با سرعتی جنون‌آمیز به‌سمت مدافعان امنیت حرکت کرده و شهید یوسفی را به شهادت رساند. گفتنی است، جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان از دستگیری قاتل این شهید که سابقه حضور در جبهه‌های جنگ علیه داعش در سوریه را نیز داشته است، خبر داد.

درخواست امیرعبداللهیان برای آزادی حمید نوری

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی با «توبیاس بیلستروم»، وزیر خارجه سوئد درباره مسائل دوجانبه و آخرین وضعیت حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی با اشاره به سوابق خوب روابط و همکاری‌های قدیمی دو کشور گفت: «در سال‌های اخیر برخی موضوعات، روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار داده که عمدتاً در نتیجه تحرکات و اقدامات منفی طرف سوم بوده است.» امیرعبداللهیان به مسائل کنسولی دوجانبه و بویژه پرونده سیاسی شده حمید نوری و تلاش‌های گروهک تروریستی منافقین در پیشبرد این پرونده که به روابط دوجانبه و دیرینه دو کشور آسیب وارد کرده، اشاره کرد و از دولت جدید سوئد خواستار آزادی این شهروند بی‌گناه ایرانی شد. وزیر خارجه سوئد نیز به روابط خوب و دیرینه دو کشور با بیش از چهارصد سال همکاری و تعامل اشاره  و  در ادامه نسبت به تأثیر منفی پرونده حمید نوری بر روابط خوب دو کشور ابراز تأسف کرد و گفت: من به صورت جدی روی این مسأله کار خواهم کرد.
شکنجه حمید نوری در سوئد
این گفت‌وگو در شرایطی انجام شده است که مجید نوری فرزند حمید نوری نگران شرایط جسمی و روحی پدرش در زندان سوئد است. چندی قبل مجید نوری در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره شرایط حمید نوری در زندان گفت: پدر من هم پس از اینکه سال ۹۸ توسط پلیس سوئد بازداشت شد، به انفرادی رفت تا اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته در نیمه اردیبهشت سال ۱۴۰۱ با توجه به نامه الکترونیکی که قاضی به بنده ارسال کرد و متن آن نیز موجود است، تصریح کرد که محدودیت‌ها از حمید نوری در زندان برداشته شده است. مفهوم این حرف این است که وی از انفرادی به بند منتقل می‌شود و امکان ملاقات، تلفن و دسترسی به اطلاعات پرونده را براحتی خواهد داشت.
وی ادامه داد: اما متأسفانه مسئولان زندان بدون در نظر گرفتن حکم قاضی اقدام به ادامه محدودیت‌ها کرده و پدرم کماکان در انفرادی به سر می‌برد و امکان ملاقات و تماس با خانواده را ندارد و اطلاعات به‌صورت خیلی جزئی و با تأخیر به او داده می‌شود. فرزند حمید نوری تأکید کرد: از این مهم‌تر، شکنجه شدن پدرم در زندان است که وضعیت جسمانی پدرم را به خطر انداخته چشمش بشدت ضعیف شده و گوشش براثر ضرب وشتم در زندان آسیب دیده است. به او امکان دسترسی به پزشک داده نمی‌شود. الان ۳ سال می‌شود که پدرم در انفرادی است. گفتنی است؛  اتهام حمید نوری بر اساس ادعاهای گروهک تروریستی منافقین طراحی شده است.

ادعای رویترز درباره موافقت ایران 
با سفر مقامات آژانس به تهران

 ایران در روند همکاری سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسان این نهاد نظارتی اجازه داده است تا با سفر به تهران از مکان‌های مورد نظر خود بازدید کنند. خبرگزاری رویترز این خبر را به عنوان بخشی از گزارش محرمانه آژانس منتشر کرده است که بر‌اساس آن، آژانس اعلام کرده انتظار دارد در این بازدید که احتمالاً در ۲۰ روز آینده صورت می‌گیرد، توضیحات فنی معتبری درباره موضوعات اختلافی از جمله دسترسی به موقعیت‌های مکانی و مواد مورد نظر و همچنین انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز را دریافت کند. 
پس از انتشار این خبر بود که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته در بیانیه‌ای ادعایی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند. تروئیکای اروپا در این بیانیه با این ادعا که از همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران هستند، مدعی شدند:«بر تضمین عدم دستیابی ایران به تسلیحات اتمی تاکید داریم». در چنین فضایی که ایران بالاترین سطح همکاری با آژانس را از خود نشان داده است، «گروسی» به جای تمرکز بر روند همکاری تهران، به اظهارنظر پیرامون فعالیت‌های موشکی کشورمان پرداخته است. مدیر کل آژانس مدعی شده که ساخت موشک بالستیک «هایپرسونیک» توسط ایران نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند. این موضع‌گیری مداخله‌جویانه «گروسی» درباره موشک پیشرفته ایرانی بار دیگر نشان می‌دهد دیدگاه‌های غیرسازنده او پیرامون جمهوری اسلامی تا چه اندازه با مواضع خصومت‌آمیز رژیم صهیونیستی همسویی دارد.



صندوق بین‌المللی پول مطرح کرد
نرخ تورم در ۲ سال آینده ایران به زیر ۲۰ درصد می‌رسد

صندوق بین‌المللی پول در تحلیلی جامع از همه عوامل تعیین‌کننده نرخ تورم در ایران طی ۲ دهه گذشته راهکارهایی را برای حل این مشکل ارائه و اعلام کرد. به گزارش مهر، صندوق بین‌المللی پول نوشت: «بر اساس الگوهایی که از بررسی روندهای تاریخی تورم در ایران طی ۸ «سه‌ماهه» گذشته به دست آورده‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم نرخ تورم در این کشور طی دو سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد. ما برای ۸ سه‌ماهه آینده پیش‌بینی می‌کنیم نرخ تورم بالای ۵۰ درصد باقی بماند و این در حالی است که کسری بودجه بالا و ریال ضعیف را شاهد خواهیم بود. این پیش‌بینی غیرمشروط و بر اساس روندهای تاریخی ارائه شده است. اما اگر بخواهیم پیش‌بینی مشروط از نرخ تورم در ایران داشته باشیم و بهبود شاخص‌های مالی را در نظر بگیریم آنگاه می‌توان انتظار داشت نرخ تورم در ایران طی دو سال آینده به زیر ۲۰ درصد برسد. 
اگر هیچ افزایشی در کسری مالی اسمی را شاهد نباشیم و پایه پولی تنها ۱۰ درصد افزایش یابد می‌توان به تحقق این پیش‌بینی امیدوار بود و حتی ممکن است شاهد تک رقمی شدن تورم باشیم البته ضربه سنگین‌تری به اقتصاد غیرنفتی وارد می‌آید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8050/2/632927/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها