محسنی اژه‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه بیرجند حاضر شد و به سؤالاتشان پاسخ داد

بدون تعارف با رئیس عدلیه


حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، ‌روز پنجشنبه در نخستین برنامه از سفر استانی خود به خراسان جنوبی، در دانشگاه بیرجند حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به گفت‌وگو بپردازد. رئیس قوه قضائیه که ۱۶ ماه از ریاست‌اش بر عدلیه می‌گذرد، چندین نشست هم‌اندیشی را با اقشار مختلف مردمی و نخبگانی کشور برگزار کرده و این بار در جمع دانشجویان حاضر شد. به گزارش فارس، «دانیال محمدی» نماینده بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی طی سخنانی با اشاره به قضایای اخیر گفت: بیش از ۵۰ روز از اعتراضات در برخی شهرها می‌گذرد اما هنوز کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های بیرجند برگزار نشده است. بدون تردید باید با عناصر اصلی اغتشاشات برخورد قاطعی کرد اما باید با دانشجویانی که در این قضایا جزو عناصر اصلی نبودند با رأفت اسلامی برخورد شود.
گـــــروه سیاســــــی/ حجــــت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، ‌روز پنجشنبه در نخستین برنامه از سفر استانی خود به خراسان جنوبی، در دانشگاه بیرجند حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به گفت‌وگو بپردازد. رئیس قوه قضائیه که ۱۶ ماه از ریاست وی بر عدلیه می‌گذرد، چندین نشست هم‌اندیشی را با اقشار مختلف مردمی و نخبگانی کشور برگزار کرده است و این بار در جمع دانشجویان حاضر شد. 
برخورد با دانشجویان با رأفت اسلامی
به گزارش فارس، «دانیال محمدی» نماینده بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی طی سخنانی با اشاره به قضایای اخیر گفت: بیش از ۵۰ روز از اعتراضات در برخی شهرها می‌گذرد اما هنوز کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های بیرجند برگزار نشده است؛ بدون تردید باید با عناصر اصلی اغتشاشات برخورد قاطعی کرد اما باید با دانشجویانی که در این قضایا جزو عناصر اصلی نبودند با رأفت اسلامی برخورد شود. وی‌ افزود: ولنگاری در مدیریت فضای مجازی و محدودیت‌های بی‌برنامه ایجاد شده در این فضا، جوانان و نوجوانان را با خطر سهمگینی روبه‌رو کرده است و‌ می‌طلبد که دستگاه قضایی به این موضوع ورود داشته باشد. 
نفی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از سوی مسئولان
«سوسن تیزکاری»، نماینده دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند طی سخنانی خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: اقدام شما در صدور فراخوان گفت‌و‌گو با منتقدان و معترضان، قابل تقدیر است اما در سطح استان خراسان جنوبی مقدمات این مهم فراهم نشده و از جمله درخواست بسیج دانشجویی علوم‌پزشکی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، بدون انجام توجیهات لازم «نفی» شده است. وی همچنین بر شفافیت جریان دادرسی و‌ برگزاری علنی محاکم تأکید کرد و گفت: امروز بیش از همیشه نیازمند شفافیت هستیم و افکار عمومی‌ خواستار آن هستند که دادگاه‌های مفسدان اقتصادی و لیدرهای اغتشاشات پخش شود.
برخورد جدی دستگاه قضا با ناکارآمدی‌ها
«محمدحسین صداقت»، نماینده دانشگاه صنعتی بیرجند نیز طی سخنانی با بیان اینکه مسئولان نسبت به صدور مجوز کرسی‌های آزاداندیشی تعلل دارند، گفت: نقش تبیین در قضایای اخیر برای سلب فرصت از معاندین جهت روایت‌سازی بسیار بااهمیت بود که مورد غفلت قرار گرفت. وی با بیان اینکه متأسفانه در برخی انتصابات به جای شایسته‌سالاری به قبیله‌گرایی توجه می‌شود، عنوان کرد: ناکارآمدی صدای اعتراض مردم را بلند کرده است و قوه قضائیه باید با ناکارآمدی‌ها و پرونده‌های فساد مسئولان و آقازاده‌ها برخورد جدی داشته باشد. 
چرا عده‌ای فقط به تار مو گیر می‌دهند؟
«اکرم صلاحی»، یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه بیرجند هم طی سخنانی خطاب به رئیس دستگاه قضا گفت: ما معترض هستیم، اغتشاشگر نیستیم؛ بین معترض و اغتشاشگر حدومرز قائل شوید. وی در ادامه خطاب به رئیس عدلیه گفت: هیچ‌گاه مشکلات منِ دانشجو را درک‌ نکرده‌اید و مثل من زندگی نکرده‌اید؛ مشکل من روسری نیست؛ روسری روی سر من سنگینی نمی‌کند، مگر مادران ما در این انقلاب سهم نداشتند؟ چرا عده‌ای فقط به تار مو گیر می‌دهند؟ صلاحی با بیان اینکه گشت ارشاد باید یک قانون و چهارچوب داشته باشد، گفت: مگر مقام معظم رهبری و حاج قاسم سلیمانی نفرمودند ما یک ملت هستیم؟ مسئولان در این بحران خیلی راحت می‌توانستند عذرخواهی کنند؛ مردم ما بسیار نجیب هستند و عذرخواهی مسئولان را قبول می‌کردند. ما یک ملت هستیم، دل من برای همان پلیسی هم که او را آتش می‌زنند می‌سوزد؛ مشکل من و امثال من حجاب نبود. صلاحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، رئیس قوه قضائیه را خطاب قرار داد و گفت: دانشجویان از کمیته انضباطی می‌ترسند و با دیدن آن، راه خود را کج می‌کنند؛ خواهش می‌کنم دانشگاه را به دانشگاهیان بسپارید. 
اعتراض آری، اغتشاش خیر
«امیـــــن جعــــــــفرپور»، نمایـــــــنده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند نیز طی سخنانی گفت: وِرد این روزهای ما این است که اعتراض آری و اغتشاش خیر؛ آیا مسئولان نقشی در ایجاد بسترها و ارتباط‌ سازی عمیق با مردم ندارند؟ آقای محسنی اژه‌ای، از شما خواهش داریم به مسئولان خراسان جنوبی بگویید آستانه تحمل خود را بالا ببرند. 
طرح مشکلات بدون لکنت
«مرتضــــــی هـــــمایون»، نماینــــــده دانشجویان دانشگاه پیام‌نور بیرجند نیز طی سخنانی گفت: ما دانشجویان به عنوان مؤذن‌های جامعه باور داریم که باید مشکلات را بدون لکنت زبان مطرح کنیم و مسئولان باید بدانند که این رفتار ما سیاه‌نمایی نیست. وی افزود: مسئولان ناکارآمد جزو مسببان وضع موجود هستند. لذا از رئیس قوه قضائیه درخواست محاکمه شفاف، علنی و قاطع مسببان وضع فعلی را داریم. 
افراد کم‌گناه و فریب‌خورده را از عناصر اصلی جدا کنید
محسنی اژه‌ای پس از استماع سخنان دانشجویان، خطاب به آنها گفت: تک تک موارد مطرح‌شده از جانب شما دانشجویان عزیز را یادداشت کردم و در خصوص بررسی، انتقال و رفع آنها، اهتمام دارم. رئیس قوه قضائیه با اشاره به سخنان مطرح‌شده از جانب برخی دانشجویان مبنی بر ضرورت تمیز قائل شدن میان معترضان و اغتشاشگران، افزود: ما هم بارها تأکید کردیم صف معترضان از اغتشاشگران جداست؛ شما نیز توجه داشته باشید که چه کسانی اغتشاش می‌کنند و قرآن و پرچم ایران را می‌سوزانند و اموال مردم را تخریب می‌کنند و مردم را به قتل می‌رسانند و توجه داشته باشید که دشمنان کینه‌توز ما برای ایجاد این اغتشاشات به میدان آمده‌اند. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: ما صف معترضان را از اغتشاشگران جدا می‌دانیم و به مقامات ذی‌ربط قضایی تأکید کرده‌ایم که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و فریب‌خورده اغتشاشات اخیر را از عناصر اصلی جدا کرده و با لحاظ ترتیبات لازم، نسبت به آزادی آنها اقدام کنید. رئیس دستگاه قضا  گفت: من به حضور در بین اقشار مختلف مردم و شنیدن سخنان و نقدها و اعتراضات آنها، اعتقاد جدی دارم و بر همین اساس، طی یک سال و نیم اخیر با اقشار مختلفی از مردم و گروه‌های نخبگانی و سیاسی با گرایش‌های مختلف، نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کرده‌ام و معتقدم انسان نباید از شنیدن حرف فرد مخالف خود نگران باشد. دیدار با صنعتگران، کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان جنوبی، حضور در جمع اقشار مختلف مردم استان خراسان جنوبی و شرکت در نشست شورای اداری خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های محسنی اژه‌ای در سفر یک روزه به بیرجند بود.

بــــرش
 با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد رقم خورد
تداوم حضور سخنگوی دولت در جمع دانشجویان

​​​​​​​علی بهادری جهرمی سخنگوی هیأت دولت در ادامه حضور خود در دانشگاه‌ها، به دعوت بسیج دانشجویی به دانشگاه فردوسی مشهد رفت و در نشستی با عنوان «به وقت پاسخ» به سؤالات دانشجویان پاسخ داد.
در ابتدای جلسه یکی از دانشجویان در سخنانی با تأکید بر اینکه بستر مناسبی برای صحبت وجود ندارد، اعلام کرد: دانشجویان نه اغتشاشگر هستند نه ضد نظام. این دانشجو با بیان اینکه حساب دانشجو نمایانی که داخل دانشگاه آمدند و فضای اعتراض را به ناکجا آباد بردند را از بقیه دانشجویان جدا کنید، اظهار کرد: به جای برخورد با دانشجو و نخبگان انقلابی با مسئولین فرهنگی که پول بیت‌المال را در جاهای دیگر مصرف کردند برخورد کنید تا دیگر شاهد مهاجرت نخبگان و اعتراض دانشجویان نباشیم. به گزارش فارس، در ادامه مراسم دانشجویانی پشت تریبون می‌آمدند و سؤالات خود را از دبیر هیأت دولت می‌پرسیدند و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کردند.
دولت نگاهی به فیلترینگ اینستاگرام ندارد
در بخشی از این نشست، جهرمی درخصوص فیلترینگ اینستاگرام و برخی شبکه‌های اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: در ایام انتخابات من در مقطعی گفتم آقای رئیسی و دولتش نگاهی به فیلترینگ اینستاگرام ندارند. ولی در این مدت شکایات زیادی از کلاهبرداری‌ها در اینستاگرام شده بود. نهادهای امنیتی ذی‌صلاح در مقطع موقتی کنونی به دلیل اقدامات تروریستی، اینستاگرام را فیلتر کرده‌اند. اینستاگرام اقدام تروریستی انجام داد و مراجع امنیتی متناسب با آن جرم برای حفاظت از حقوق مردم مجبور بودند این اقدام موقتی را انجام دهند. همچنین سخنگوی دولت در واکنش به سخنان یک دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد مبنی بر کشته شدن هزار و 500 نفر در آبان ۹۸ گفت: این آمار رسمی و مورد تأیید ما نیست. 
بنده آن زمان مسئولیتی نداشتم و از دولت وقت بپرسید چرا به جای شنیدن سخن دانشجویان به شیوه دیگری عمل کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8050/1/632937/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها