معاون وزیر راه و شهر‌سازی اعلام کرد

برقراری خط دریایی برای انتقال کالا میان ایران و ونزوئلا


گروه اقتصادی/ معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امکان برقراری منظم خط دریایی برای انتقال کالا بین ایران و ونزوئلا و سایر کشورها گفت: با توجه به فعالیت‌های ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال - جنوب، می‌توان به تفاهمات مهمی با ونزوئلا در زمینه حمل‌ونقل دریایی، انتقال بار و حمل‌ونقل هوایی دست یافت.
شهریار افندی‌زاده، درباره دستاوردهای نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران که با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت حمل‌ونقل ونزوئلا از بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم آبان‌ماه برگزار شد، با اشاره به تأثیر مثبت انتقال تجربیات، تکنولوژی و دانش فنی میان ایران و ونزوئلا تأکید کرد: با توجه به فعالیت‌های ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال - جنوب در زمینه حمل‌ونقل دریایی و انتقال بار و حمل‌ونقل هوایی می‌توان با طرف ونزوئلایی به تفاهمات مهمی دست یافت.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهر‌سازی گفت: در زمینه حمل‌ونقل دریایی بین دو کشور بحث انتقال بار و تجاری‌سازی محصولات، حائزاهمیت است و باید این نکته مدنظر قرار گیرد که در هر دو طرف ایران و ونزوئلا برنامه‌ریزی برای تبادل بار و کالا وجود داشته باشد.
افندی‌زاده با اشاره به اینکه ایران می‌تواند هاب منطقه‌ای برای کالاهای ونزوئلایی باشد، افزود: ونزوئلا نیز می‌تواند این نقش را برای کالاهای ایرانی ایفا کند و این موضوع در این اجلاس مورد توجه وزیر حمل‌ونقل کشور ونزوئلا قرار گرفت.
 وی در ادامه گفت: لازمه راه‌اندازی خط دریایی، پایداری تبادل اقتصادی است و باید به دنبال راه‌حل‌هایی برای توجیه خط دریانوردی بود.
به گفته افندی‌زاده، می‌توان به صورت منظم خط دریایی برای انتقال کالای بین دو کشور و کشورهای دیگر برقرار کرد و همچنین می‌توان در تمام زمینه‌های دریانوردی و حتی ساخت و تعمیر کشتی‌های دو کشور همکاری کرد.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در بخش تبادل بار و کالا باید تناوب کافی برای تبادل وجود داشته باشد چرا که سیستم حمل‌ونقل وابسته به تبادل بار بین دو کشور است.
وی با بیان اینکه این موضوع، خروجی کمیته‌های وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی است، افزود: اراده دو کشور باید به این سو متمرکز باشد و لازمه آن این است که واردات و صادرات بین دو کشور توازن داشته و کشتی‌ها در رفت و برگشت بار داشته باشند.
افندی‌زاده خاطرنشان کرد: تبدیل منطقه به یک هاب حمل‌ونقلی، مزایای اقتصادی زیادی برای هر دو کشور به بار خواهد آورد.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ایران تلاش دارد نقش هاب کالا و ترانزیت را در منطقه ایفا کند و در زمینه هوایی نیز بر افزایش تعداد پروازها بین دو کشور تأکید دارد که مستلزم افزایش مسافر چه به صورت تجاری و بازرگانی و چه به صورت گردشگری است.
افندی‌زاده خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم، دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را در تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورها هدفگذاری کرده است و آمادگی کامل را جهت همکاری با کشورها و فعالان اقتصادی آنها در همه زمینه‌های حمل‌ونقلی و ترانزیت دارد. فعالان اقتصادی می‌توانند از شرایط ایجاد شده در جهت افزایش تبادلات تجاری بین کشورها استفاده بهینه را داشته باشند.
وی افزود: در همین راستا مقرر شد در دو بخش هوایی و دریایی نقشه راه جزئیات تفاهمنامه توسط کارگروه‌های تخصصی کمیسیون مشترک در کمیته حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شود.
رئیس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا گفت: ایران و ونزوئلا دو کشور مستقل و دارای مواضع نزدیک و مشترک در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.
امضای سند همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا
در نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا همچنین در حوزه‌های صنعت، معدن، انرژی، پتروشیمی، تجارت، کشاورزی، علوم و فناوری سند همکاری‌های اقتصادی امضا شد.
در این خصوص، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و رئیس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا گفت: بسیار خوشحالیم که نهمین اجلاس کمیسیون مشترک عالی همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا با تلاش و زحمات شبانه‌روزی همکاران ایرانی و ونزوئلایی ظرف سه روز گذشته، با موفقیت برگزار گردید.
وی افزود: اعتقاد راسخ داریم که برگزاری موفقیت‌آمیز این کمیسیون، آغاز و نقطه عطفی در روابط و مناسبات کلان و راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا تحت راهبری عالیجنابان آقای سید ابراهیم رئیسی و نیکلاس مادورو رؤسای محترم جمهور دو کشور خواهد بود.
آشتیانی با بیان اینکه ایران و ونزوئلا دو کشور مستقل و دارای مواضع نزدیک و مشترک در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، ابراز امیدوار ی کرد در طول برگزاری این نوبت از کمیسیون، علاوه بر پیشبرد متوازن همکاری‌های دوجانبه، به توافقات و تفاهمات جدید و قابل اتکایی در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فناورانه، صنعتی، کشاورزی، انرژی، فرهنگی و سایر ابعاد همکاری دست یابند.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم نتایج و توافقات این کمیسیون و اجرای آن- که حاصل جلسات تخصصی متعدد میان طرفین بوده است- فصل جدیدی را در همکاری‌های کلان اقتصادی دو کشور فراهم کرده و فرصت جدید برای گسترش این همکاری‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی به وجود خواهد آورد.
رئیس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا گفت: بنده و جناب آقای رامون بلاسکز، به عنوان مسئولین کمیسیون مشترک عالی همکاری‌های دو کشور، تمام تلاش و اهتمام خود را همچون گذشته و با قوت بیشتر به کار خواهیم بست تا مبادلات و تعاملات تجاری طرفین روند رو به رشد خود را با سرعت بیشتری طی کند.
آشتیانی خاطرنشان ساخت: مأموریت اصلی این کمیسیون، کمک به تجار، بازرگانان، صنعتگران و سرمایه‌گذاران دو کشور جهت افزایش و ارتقای سطح مبادلات اقتصادی، تجاری و بازرگانی است.
 رامون بلاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا نیز در این اجلاس گفت: اعلام آمادگی می‌کنیم که بالغ بر 500 هزار هکتار زمین را در اختیار جمهوری اسلامی ایران برای کشاورزی و دامداری قرار دهیم. 
وی افزود: همچنین مایلیم تا مسیر دریایی مشترک بین دو کشور هر چه زودتر راه‌اندازی شود. همچنین در کنار توافقات متعدد اقتصادی، توافقاتی نیز در زمینه دارو و بهداشت با ایران داشتیم.
کمیسیون مشترک دو کشور بعد از هشت سال برگزار شد و با توجه به اهمیت روابط در کشور و با حضور رامون، اقدامات کمیسیون سرعت بیشتری به خود گرفت. همچنین روابط دو کشور مورد تأکید طرفین است و در این سه روز جلسات فشرده‌ کاری برگزار شد و امروز به‌رغم تحریم‌های مختلف، بین دو کشور در زمینه‌های صادرات بیش از صد هزار خودرو از ایران به ونزوئلا در مدت پنج سال و در حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان همانند دستگاه‌های همودیالیز و انتقال فناوری نیز توافقاتی صورت گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8054/11/633347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها