تغذیه می‌تواند مراقبه باشد


همسر من، مردی خوش‌غذا و اهل تست و تجربه غذاهای جدید است. به ندرت هم غذایی را نخورده و از بو یا ظاهرش رد می‌کند، غیر از غذاهای شرق آسیایی که کلاً با دیده شک بهشان نگاه می‌کند. پرخور نیست اما جوری با اشتها غذا می‌خورد که هر کسی با دیدنش گرسنه‌اش می‌شود و می‌خواهد چند قاشق هم که شده همراهش شود و چی از یک مخاطب مشتاق بهتر برای تجربه غذاهای متنوع؟
یک روز در فضای مجازی عکس یک غذای سنتی را دید و پرسید این چیه؟ گفتم غم‌برپلو، گفت باید خیلی خوشمزه باشه، گفتم چطور؟ گفت پلو داره، گوشت قلقلی، گردو و کشمش، دیگه یه غذا چی می‌خواد واسه خوشمزه بودن؟ خنده‌ام گرفت از دلیل و منطقش اما واقعیت همین بود. غذای مقوی و خوش‌ عطر و طعمی‌ ا‌ست که کم‌کم دارد از یادها می‌رود.
بنا به شرایط زندگی و فشردگی روزها مدام داریم به سمت غذاهای ساده‌تر و زود آماده‌ شونده پیش می‌رویم.
اما شاید بتوانیم یک روز در هفته را بگذاریم برای تست و تجربه غذاهای سنتی مناطق مختلف، خدا را شکر کشورمان هم کم غذای سنتی ندارد. پس برای این هفته آموزش همان غم‌برپلو یا قنبرپلو را آوردم.
طبق بررسی‌های من اسم اصلی این غذا همان «قنبرپلو» است که به خاطر رنگ تیره‌اش این‌طور نامگذاری شده است، اما این روزها به آن «غم‌برپلو» هم می‌گویند و به نظر من که تغییر هوشمندانه و زیبایی هم هست.

مواد لازم (برای ۵ نفر)
برنج    ۴ فنجان
گوشت چرخ‌کرده    نیم کیلو
گردو     ۱۰۰ گرم
کشمش     ۲۰۰ گرم
رب انار     ۲ قاشق غذاخوری
شیره انگور     ۱ قاشق غذاخوری
پیاز     ۱ عدد
زردچوبه     یک قاشق چایخوری
آرد نخودچی، نمک و روغن     به میزان لازم

طرز تهیه
برنج را خوب بشویید و با کمی نمک دو، سه ساعت بخیسانید. کشمش را هم خیس کنید تا نرم شود.
حالا باید برویم سراغ درست کردن گوشت‌های قلقلی، گوشت چرخ‌کرده را در یک ظرف بریزید و آرد نخودچی، نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید، شروع کنید به ورز دادن تا مواد خوب با هم ترکیب شود. بعد گوشت‌ها را به اندازه گردو قلقلی کنید و کمی در روغن داغ تفت دهید. (حواستان باشد اول باید بگذارید روغن داغ شود بعد قلقلی‌ها را به آن اضافه کنید وگرنه به تابه می‌چسبد و خراب می‌شود.)
در یک تابه دیگر هم پیازداغ درست کنید، روغن بریزید و اجازه دهید داغ شود، بعد پیاز‌های خرد‌ شده یا نگینی بسته به سلیقه خودتان را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شود و کمی هم رنگ طلایی به خودش بگیرد.
آب کشمش‌ها را خالی کنید و به همراه گردو به پیازداغ اضافه کنید و کمی تفت دهید، کشمش زود می‌سوزد پس زیاد معطلش نکنید و واقعاً کمی تفت بدهید. گوشت‌های قلقلی را هم به این مواد اضافه کنید و کنار بگذارید.
حالا وقت آن رسیده که رب‌انار و شیره‌انگور را کمی تفت دهید، اما نگذارید زیاد روی حرارت مستقیم بماند. (طعم این سس باید ملس باشد، پس ترکیب رب‌ انار و شیره‌ انگورتان را بچشید چون بسته به خاستگاه انار و شیوه فرآوری رب‌ انار ممکن است به مقدار کمتری از شیره انگور نیاز داشته باشید. خلاصه طوری نشود که شیرینی‌اش دلتان را بزند.)
قابلمه را روی اجاق بگذارید، برنج را آبکش کنید و یک لایه برنج، ‌یک لایه هم مواد گوشت قلقلی و کشمش و گردو بریزید.
در آخر که مواد را کامل داخل قابلمه ریختید، سس را اضافه کنید (منظور از سس همان ترکیب رب‌ انار و شیره انگور است) و اجازه دهید روی حرارت کم دم‌ بکشد.
برای تزئینش هم می‌توانید از گوشت قلقلی‌ها و ترکیب گردو و کشمش استفاده کنید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/16/633447/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها