کاندیدای رنگ‌پریده


لاله مهرزاد/ محبوبیت‌ او نه فقط درون حزب جمهوری‌خواه که در سراسر امریکا رو به کاهش گذاشته است اما سه‌شنبه شب به وقت فلوریدا، در عمارت معروف مارالاگو و در حضور جمعی از هوادارانش خبر داد، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 2024 شده است. دونالد ترامپ در حالی از حضور خود در انتخابات آتی خبر داد که ابتدا باید از انتخابات درون حزبی که در آن با رقیب قابل توجهی به اسم ران دوسانتیس رویاروی است، سربلند خارج شود.
به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ که تلاش می‌کرد  خود را خونسرد نشان دهد، با غرور همیشگی‌اش به هوادارانش گفت: «برای اینکه امریکا را دوباره پرشکوه و باعظمت بسازیم، امشب آمده‌ام که خبر دهم، کاندیدای انتخابات شده‌ام.» او سپس با اینکه می‌داند، در درون حزب خود تا چه اندازه مخالف دارد، تأکید کرد: «این فقط کمپین من نیست، کمپین همه ما است.» اما چنین سخنانی به سختی می‌تواند منتقدان او در داخل حزب جمهوری‌خواه را مجاب کند، دیگر بار به او و توانایی‌هایش چشم بدوزند. این در حالی است که سران و حلقه تصمیم‌گیران حزب جمهوری‌خواه، حداقل فعلاً که تلخی ناکامی‌های‌شان در انتخابات میاندوره‌ای در کام‌شان است، قادر به فراموشی نقش ترامپ در شکست سنا نیستند.
جمهوری‌خواهان دو پاره شده
همان‌طور که سایت شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز در تحلیلی نوشته است، در مصاحبه‌هایی که در یکی دو هفته اخیر با سران حزب جمهوری‌خواه شده است، می‌توان براحتی مشاهده کرد که چگونه اکثر آنان معتقدند، علت شکست نامزدهای حزب جمهوری‌خواه که به طور خاص تحت حمایت شخص ترامپ بودند، دقیقاً همین حمایت بوده است و مردم فقط بخاطر اینکه رئیس‌جمهور جنجالی سابق آنها را دستچین کرده است، به آنها رأی ندادند. برخی از این سران حزب جمهوری‌خواه حتی پا را فراتر گذاشته و تأکید کرده‌اند، باید اذعان داشت نه فقط ترامپ که تاریخ مصرف ترامپیسم به پایان رسیده و استفاده از این فاکتورها به معنای شکست است.
البته همه سران حزب جمهوری‌خواه این‌طور فکر نمی‌کنند و برخی از آنها معتقدند، علت ناکامی حزب در انتخابات سنا، فقط شخص ترامپ نبوده است. یکی از این سران حزب، جی دی وانس است که مورد حمایت ترامپ بود و در انتخابات سنا در ایالت اوهایو پیروز شد. او معتقد است، کسری مالی که جمهوری‌خواهان داشته‌اند و ناتوانی آنها در حل مشکلات داخلی خود، دلیل اصلی این ناکامی بوده است.
 از این حیث می‌توان گفت، دونالد ترامپ تبدیل به یک عامل اختلاف بین سران حزب خود شده است و باید دید این اختلافات در نهایت در انتخابات میاندوره‌ای چگونه پیش خواهد رفت و به کجا خواهد کشید. زیرا اگر کاندیدای نهایی حزب از حمایت اکثریت قاطع جمهوری‌خواهان برخوردار نباشد، حتی در صورت پیروزی در انتخابات 2024 راه سختی برای به پیش بردن ریاست‌جمهوری خود خواهد داشت، بویژه که آمارها نشان می‌دهد رئیس‌جمهور سابق امریکا که زمانی فوجی از هواداران او به خاطر شکست وی در انتخابات 2020 به ساختمان کنگره حمله کردند، دیگر مانند سابق محبوب نیست.
نظرسنجی هفته پیش مرکز تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد، میزان محبوبیت و مقبولیت ترامپ بین امریکایی‌ها به عدد 29 درصد رسیده است که کمترین میزان محبوبیت او به شمار می‌رود. بنا براین نظرسنجی نیمی از امریکایی‌ها معتقدند، اگر ترامپ پیش از 20 ژانویه 2021 خود از کاخ سفید می‌رفت و تا آخرین لحظه به صندلی‌اش نمی‌چسبید، برای امریکا بهتر بود. 68 درصد آنها نیز گفته‌اند که ترامپ نباید به عنوان یک چهره سیاسی برتر در عرصه سیاسی امریکا حضور داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/4/633580/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها