اروپا


مصایب خانواده‌های پرجمعیت آلمانی
بنا بر قوانین جدید، فرزندان سوم به بعد در خانواده‌های آلمانی، کمک‌های حمایتی دریافت نمی‌کنند

شقایق بردبار/ خانواده‌های پرجمعیت آلمانی هر روز بیش از روز قبل کمربندهای خود را محکم‌تر می‌بندند و کودکان‌شان، قربانیان خاموش تورم در این کشور هستند و نیمی از این کودکان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بهره‌ای از حمایت‌های دولتی نمی‌برند.
به گزارش روزنامه تگس پست، تحقیقات اخیر مؤسسه تحقیقاتی برتلسمان در آلمان نشان می‌دهد، حدود یک سوم خانواده‌های آلمانی که بیش از سه فرزند دارند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بنابر این گزارش، این خانواده‌ها سه برابر بیش از خانواده‌هایی که دارای یک یا دو فرزند هستند، احتمال دارد دچار فقر مطلق شوند. این آمار در حالی منتشر شده است که برخی مسئولان آلمانی مدعی هستند، علت اصلی فقر چنین خانواده‌هایی این است که مادران این خانواده‌ها به دلیل رسیدگی به فرزندان خود وقت کار کردن ندارند و اگر هم شاغل باشند، به طور نیمه‌وقت کارمی‌کنند که همین باعث می‌شود از میزان درآمد خانواده کاسته شود. بنابر آماری که تگس پست منتشر کرده است، بیش از 86 درصد خانواده‌هایی که بیش از 3 فرزند دارند، به کمک‌های اجتماعی نیازمندند. این در حالی است که آلمان چه به لحاظ سیاسی و چه اجتماعی، توجه کمی به نیازمندی‌های خانواده‌های پرجمعیت دارد. در همین ارتباط سباستین هیمن، از مسئولان انجمن خانواده‌های آلمانی می‌گوید: «بی توجهی دولت آلمان به این دست خانواده‌ها باعث شده است، شرایط زندگی آنان نامناسب بوده و درگیر مشکلات عدیده مالی، مراقبتی و حتی سلامتی شوند. در واقع به نظر می‌رسد، دولت‌ها در آلمان به طور سیستماتیک حمایتی از خانواده‌های پرجمعیت نمی‌کنند.»  
قوانین تبعیض‌آمیز
این نوع سیاست بی‌توجهی به خانواده‌های پرجمعیت باعث شده است، در قوانین جدید حمایت از خانواده‌ها نیز شاهد نادیده گرفته شدن خانواده‌های پرجمعیت باشیم. برای مثال در قانون جدیدی که تحت عنوان حق اولاد به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد و قرار است از ژانویه 2023 یعنی کمتر از دو ماه دیگر اجرایی شود، خانواده‌هایی مشمول دریافت حق اولاد خواهند بود که دارای یک یا دو فرزند باشند.  ضمن اینکه خانواده‌ها بابت فرزند اول 31 یورو و بابت فرزند دوم 25 یورو در ماه دریافت خواهند کرد. البته برای فرزند سوم در شرایطی ممکن است این رقم به 25 یورو برسد. به گفته سازمان خانواده‌های آلمانی این مسأله برای خانواده‌های پرجمعیت بسیار ناامیدکننده است. در همین ارتباط دکتر الیزابت مولر می‌گوید: «کاملاً طبیعی است، خانواده‌هایی که سه فرزند یا بیشتر دارند، هزینه‌های بسیار بیشتری متحمل می‌شوند و به دلایل بسیار از جمله فرصت اشتغال کمتر، اغلب درآمدهای ماهانه اندکی دارند.»


رکوردشکنی‌های تورم انگلیس ادامه دارد

تورم انگلیس یک بار دیگر رکورد شکست. این بار تورم افسارگسیخته این کشور به بالاترین حد آن از سال 1981 و به بیش از 11.1 درصد رسید.
به گزارش ایرنا، داده‌های آماری نشان می‌دهد شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۱۰.۱ درصد در ماه سپتامبر به ۱۱.۱ درصد در ماه اکتبر رسیده که ۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن بیشتر است. علاوه بر هزینه‌های انرژی، افزایش بی‌سابقه قیمت مواد غذایی از دیگر دلایل جهش نرخ تورم در انگلیس عنوان شده که گفته می‌شود با سریع‌ترین شتاب سالانه از سال ۱۹۷۷ افزایش یافته است. بر اساس ارزیابی مرکز ملی آمار انگلیس قیمت‌ها بین سپتامبر و اکتبر به اندازه کل نیم سال گذشته افزایش یافته است. این درحالی است که اقتصاد دانان پیش‌بینی می‌کردند نرخ تورم در اکتبر گذشته با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۰.۷ درصد برسد.
شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. مرکز ملی آمار انگلیس هفته پیش گزارش داد که اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال‌جاری کوچک‌تر شده و این نخستین نشانه رکود در سایه تورم بی‌سابقه و آشفتگی مالی در جزیره است. بر اساس این گزارش، شاخص رشد اقتصادی در این کشور بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر گذشته ۰.۲ درصد به‌نسبت دوره قبل افت کرده و ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این روند در سه ماهه آخر امسال نیز ادامه یابد. اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس دو هفته پیش با بیان اینکه این کشور وارد یک دوره طولانی رکود شده درباره چالش‌های اقتصادی کشور طی دو سال آینده هشدار داده بود. وی در یک نشست خبری اعلام کرد که انگلیس با یک رکود «بسیار چالش‌برانگیز» مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/4/633582/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها