محدودیت منابع آب در ایران؛ میزان پُرشدگی سدهای کشور به ۳۶ درصد رسید

آب ۹۹۷۱ تهرانی بد مصرف قطع شد


تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که حجم آب موجود در مخازن سدها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۲۱ آبان‌ماه به رقم ۱۷.۸۰ میلیارد مترمکعب رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته با موجودی ۱۷.۷۷ میلیارد مترمکعب تفاوت محسوسی ندارد. اما در همین حال، درصد پُرشدگی سدهای کشور با گذشت ۵۱ روز از آغاز سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) به ۳۶ درصد رسیده است.
این سومین سال پیاپی کم بارش ایران است و همین موضوع موجب شده تا مدیریت مصرف بویژه در شهرهایی که افت بارش چشمگیر بوده، جدی‌تر شود. از جمله در تهران که تازه‌ترین گزارش شرکت آب و فاضلاب استان تهران نشان می‌دهد از ۱۸ مهرماه امسال تا ۲۳ آبان آمار قطع آب مشترکان بد مصرف به عدد ۹ هزار و ۹۷۱ نفر رسیده است که تعداد ۲ هزار و ۹۹۰ مشترک خانگی و غیر خانگی را شامل می‌شود.
بر اساس این گزارش در بازه زمانی ذکر شده تعداد ۲ هزار و ۴۲۷ انشعاب خانگی قطع آب شده‌ که ۸ هزار و ۱۸۰ نفر را شامل می‌شود. همچنین تعداد ۵۶۳ انشعاب غیر خانگی مشمول قطع آب شده‌ که یک هزار و ۷۹۱ نفر را در برمی‌گیرد.
در همین حال، تحویل پساب برای آبیاری فضای سبز تهران در دستور کار قرار دارد. به طوری که مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: ظرفیت تحویل ۴۵ میلیون مترمکعب پساب برای آبیاری فضای سبز تهران وجود دارد. با فراهم شدن زیرساخت‌های انتقال پساب از سوی شهرداری تهران، امکان انتقال و استفاده از پساب برای شهرداری میسر خواهد شد.
«عباسعلی مصرزاده» می‌گوید: «افت منابع آب زیرزمینی و وضعیت کم‌آبی پایتخت، جایگزینی پساب برای آبیاری فضای سبز شهری را اجتناب‌ناپذیر کرده است. باتوجه‌ به کاهش منابع آب‌های زیرزمینی مطابق با تفاهمنامه‌های اخیر در افق ۱۴۱۰ باید ۱۴۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر تهران برای آبیاری فضای سبز استفاده شود و از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی جلوگیری به عمل آید.»
البته کارشناسان کاهش منابع و ضرورت باچرخانی آب را محدود به تهران نمی‌دانند و معتقدند که باید این امر در بسیاری از شهرهای ایران اجرایی شود. چراکه منابع آب سطحی محدود است و دیگر سفره‌های آب زیرزمینی توان پاسخگویی به تقاضای روزافزون را ندارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/7/633587/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها