وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

کاهش تورم تولیدکننده در بخش‌های صنعت و معدن


گروه اقتصادی / آخرین گزارش‌ها از وضعیت تورم تولید در بخش‌های صنعت و معدن نشان می‌دهد که هزینه مواد اولیه رو به کاهش است و دیگر تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه با کمبود نقدینگی و بحران روبه‌رو نمی‌شوند. این ثبات نسبی در شرایطی حاصل شده که در سال‌های گذشته، تولیدکنندگان بشدت با چالش افزایش تورم تولید روبه‌رو بودند چرا که قیمت مواد اولیه به صورت متناوب در حال افزایش بود.
روز گذشته نیز سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خوشبختانه امروز شاهد روند کاهشی در تورم تولیدکننده هستیم، اعلام کرد: کاهش تورم تولیدکننده موجب کاهش قیمت مواد اولیه شده است؛ تورم تولیدکننده در بخش معدن در بهار امسال، ۲۷ درصد بوده که در تابستان به ۱۳ درصد رسیده و تورم تولیدکننده صنعتی هم از ۴۶ درصد به حدود ۲۷ درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در بخش تولیدکننده است.
وی توضیح داد: یک تورمی داریم که مربوط به مصرف‌کننده و اقلامی می‌شود که مردم و خانوار‌ها استفاده می‌کنند و تورم دیگر هم مربوط به تولیدکننده است که مفهوم آن تورم و قیمت مواد اولیه واحد‌های تولیدی است.
وزیرصمت افزود: نرخ رشد تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی که در بورس قرار دارند و ۵۰ درصد تولید را انجام می‌دهند و به لحاظ اینکه بنگاه بزرگی هستند، بنگاه‌های بالادستی و پایین‌دستی را هم فعال می‌کنند، در شهریور امسال ۶.۵ درصد نسبت به سال گذشته بوده است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه این عدد که در تیر ماه ۵۵.۸ و مرداد ماه ۶.۵ بوده، در مهر ماه به ۷.۷ درصد رسیده که عدد بسیار مناسبی در رشد تولید بخش صنعت و معدن است و موجب کاهش تورم تولیدکننده هم می‌شود.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولید در بخش خودرو در تابستان ۲ درصد بوده و این به معنای آن است که هزینه ملزومات ساخت خودرو در تابستان در مقایسه با بهار تنها ۲ درصد افزایش داشته است.
مقدار افزایش قیمت در ساخت خودرو در فصل تابستان از مقدار افزایش قیمت سبد مصرف کننده در یک ماه نیز کمتر است و این به معنای آن است که مدیریت زنجیره تأمین صنعت خودرو که شامل حدود ۳ هزار قطعه می‌شود در مسیر درستی قرار دارد.
بر مبنای این گزارش تورم نقطه‌ای تولید در بخش تولید خودرو در تابستان ۲۷.۲ درصد بوده و این به معنای آن است که افزایش قیمت تولید خودرو در تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۷.۲ درصد بود که اگر با تورم نقطه‌ای مصرف کننده در مهر ۱۴۰۱ با مهر سال قبل (۴۸.۶ درصد) مقایسه شود کنترل تورم تولید در بخش خودرو ثابت می‌شود.
 همزمان با کنترل تورم تولید در بخش خودرو شاهد رشد تولید در این بخش هستیم به طوری که آمار تولید ۷ ماهه خودروسازان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.  تورم تولید در بخش لوازم خانگی در فصل تابستان نیز ۲.۶ درصد و نقطه‌ای ۲۹.۹ درصد بود که در مقایسه با تورم مصرف کننده بسیار کمتر است.
صنایع خودرو‌سازی و لوازم خانگی دو رشته صنعت با زنجیره تأمین پیچیده و بزرگ هستند که مواد اولیه خود را از صنایع بزرگی، چون فولادسازی، پتروشیمی‌ها و الکترونیک تأمین می‌کنند و کنترل تورم در این حوزه‌ها می‌تواند با یک وقفه زمانی رشد قیمت در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را برای مصرف کنندگان این محصولات کنترل کند.
 براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولید فصلی در صنعت منفی ۲.۳ درصد و تورم نقطه‌ای ۳۰.۱ درصد گزارش شده است.در بخش معدن نیز تورم تولید نقطه‌ای ۱۳.۴ درصد و فصلی منفی ۲ درصد اعلام شده است.


​​​​​​​بــــرش
​​​​​​​براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولید در بخش خودرو در تابستان ۲ درصد بوده و این به معنای آن است که هزینه ملزومات ساخت خودرو در تابستان در مقایسه با بهار تنها ۲ درصد افزایش داشته است
همزمان با کنترل تورم تولید در بخش خودرو شاهد رشد تولید در این بخش هستیم به طوری که آمار تولید ۷ ماهه خودروسازان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد دارد
تورم تولید در بخش لوازم خانگی در فصل تابستان ۲.۶ درصد و نقطه‌ای ۲۹.۹ درصد بود که در مقایسه با تورم مصرف کننده بسیار کمتر است

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/8/633590/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها