توزیع گوشت قرمز در مهرماه نسبت به سال قبل افزایش داشته است

عرضه 54 هزار تنی گوشت قرمز در ماه گذشته


گروه اقتصادی / گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع غذایی در خوراک روزانه مردم و تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است. علاوه بر آن پرورش دام پرواری یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی و اشتغال برای بسیاری از افراد بخصوص روستاییان است و برای توسعه پایدار مناطق کمتر برخوردار و روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه مهر سال‌جاری منتشر شده است و وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهرماه امسال جمعاً ۵۴.۴۵۵ تن گزارش شده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.
بر‌اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲۵.۱۵۱ تن، ۴۶٫۲ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۲۴.۴۶۴ تن، بز و بزغاله با ۳۸۶۸ تن و سایر انواع دام با ۹۷۲ تن، به‌ ترتیب ۴۴٫۹ درصد، ۷٫۱ درصد و ۱٫۸ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهرماه ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش ۴ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت قرمز در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ برای گوسفند و بره ۱۸ درصد، برای بز و بزغاله ۱۲ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۱۰ درصد و برای شتر و بچه‌شتر ۵ درصد افزایش و برای گاو و گوساله ۸ درصد کاهش داشته است.
تعداد لاشه‌های قابل مصرف گوسفند و بره ذبح شده در ماه مهر، ۱۲۷۸ هزار لاشه به وزن ۲۴.۴۶۴ تن بوده که این تعداد در ماه مشابه سال قبل، ۱۰۷۵ هزار لاشه به وزن ۲۰.۷۳۲ تن بوده است. استان تهران با ۲۷۵ هزار لاشه بیشترین تعداد و استان خراسان رضوی با ۴۳۹۵ تن بیشترین وزن را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند.
تعداد لاشه‌های قابل مصرف گاو و گوساله ذبح شده در ماه مهر، ۱۱۸ هزار لاشه به وزن ۲۵.۱۵۱ تن بوده که این تعداد در ماه مشابه سال قبل، ۱۳۳ هزار لاشه به وزن ۲۷.۴۵۱ تن بوده است. استان تهران با ۲۰ هزار لاشه به وزن ۳.۵۳۳ تن بیشترین تعداد و وزن را در این ماه به خود اختصاص داده است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (شهریور) در حدود ۶ درصد کاهش داشته است.
هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۱۷۷ تا ۱۸۳ هزار تومان به مغازه‌دار و حداکثر ۲۰۰ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. شقه بره ماده ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان نسبت به بره نر کمتر است و فروش بالاتر از این نرخ هم گرانفروشی است. ضمن اینکه قیمت کنونی هر کیلو دام در میادین به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/9/633592/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها