با توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم ونزوئلا، روسیه، اوگاندا و غنا برای کشت نهاده دامی به تجار ایرانی روی آوردند

بی‌نیازی از واردات نهاده‌های دامی با توسعه کشت فراسرزمینی


امین محمودی
خبرنگار

​​​​​​​ایران سالانه به 24 میلیون تن نهاده دامی (ذرت، دانه سویا، جو و کنجاله سویا) برای مصارف واحدهای دامداری و مرغداری نیاز دارد به‌ طوری که سالانه نزدیک به 75 درصد (18 میلیون تن) از این میزان وارد کشورمان می‌شود و بخش عظیمی از میزان واردات و ارزبری بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.
کشورمان در حال حاضر به دلیل خشکسالی و آب‌بر بودن نهاده‌های دامی تنها 6 میلیون تن از این محصولات را تولید می‌کند، از این‌رو وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر خودکفایی 50 درصدی نهاده‌های دامی در افق 1404 به دنبال توسعه کشت فراسرزمینی در دیگر کشورها برای تأمین این نهاده‌ها است. به همین منظور روسیه، برزیل، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، ونزوئلا، غنا، سورینام و اوگاندا کشورهایی هستند که مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی برای کشت این محصولات قرار گرفتند تا جایی که به نظر می‌رسد کشورمان با روی آوردن به کشت فراسرزمینی می‌تواند تا میزان زیادی از واردات نهاده‌های دامی بی‌نیاز شود.
بی‌نیازی از واردات نهاده‌های دامی با کشت فراسرزمینی
پیش از این وزارت جهاد کشاورزی قصد داشت تا افق 1404 بیش از 5 میلیون تن نهاده دامی را از طریق کشت فراسرزمینی تأمین کند به‌ طوری که در سال‌ جاری یک‌ میلیون و 200 هزار تن، در سال آینده 2.5 میلیون تن، در سال 1403 سه‌میلیون و 700 هزار تن و در سال 1404 پنج میلیون تن نهاده دامی از این طریق وارد کشور شود. با این حال با توجه به تفاهمنامه‌هایی که بین دولت سیزدهم و مسئولان وزارت کشاورزی برزیل، غنا، روسیه، اوگاندا و ونزوئلا بسته شده است به نظر می‌رسد می‌توان کشت نهاده دامی در آن سوی مرزها را به 10 میلیون تن رساند و از این طریق کشورمان تا حدود زیادی به واردات وابسته نباشد، به‌ طوری که چندی پیش علی رضوانی‌زاده، نایب‌رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص آخرین وضعیت کشت فراسرزمینی گفت: هم‌اکنون کشور اوگاندا اعلام آمادگی کرده است که می‌‌تواند یک میلیون هکتار از اراضی زراعی خود را به سرمایه‌گذاران ایرانی اختصاص دهد. وی افزود:  چندی پیش ونزوئلا نیز اعلام آمادگی کرده است که یک میلیون از اراضی زراعی خود را به کشاورزان ایرانی اختصاص دهد، به همین دلیل اگر سرمایه‌گذاران کشورمان با همکاری دولت و وزارت جهاد کشاورزی به این دو کشور ورود کنند، به‌راحتی می‌‌توانیم در تولید ذرت خودکفا شویم تا دیگر ارز زیادی برای واردات این محصول از کشور خارج نشود و حتی می‌‌توانیم نیاز ذرت کل منطقه را نیز پوشش دهیم.
کشت فراسرزمینی نهاده‌های دامی در ونزوئلا
در همین خصوص سیدجواد ساداتی‌نژاد کشت قراردادی را از موضوعات مورد علاقه تولیدکنندگان ایرانی و ونزوئلایی دانست و افزود: مذاکراتی داشته‌ایم و براساس نیاز در فصول مختلف و با توجه به محدودیت‌های اقلیمی کشت قراردادی زمینه مناسبی را برای همکاری‌های کشاورزی فراهم می‌سازد. وزیر جهاد کشاورزی تأمین نهاده‌های دام و طیور را مهم خواند و گفت: برای تأمین ذرت، کنجاله، سویا و سایر نهاده‌ها علاقه‌مند به همکاری با ونزوئلا هستیم.
500 هزار هکتار زمین کشاورزی ونزوئلا آماده اجرای کشت فراسرزمینی ایران
«ویلمار کاسترو آلفردو سوتل‌دو» وزیر کشاورزی و زمین جمهوری بولیواری ونزوئلا گفت: روابط ایران و ونزوئلا مثال زدنی است و برای تعمیق و تجاری‌سازی آن تلاش می‌کنیم. ونزوئلا رتبه چهارم دام در امریکای جنوبی را دارد. ما صادرات دام زنده به لبنان، عراق، مصر و ایران را داشته‌ایم و در این مدت دام ونزوئلا کیفیت خود را نشان داده است. وی افزود: وزیر حمل‌ونقل کشورمان نیز برای راه‌اندازی خط دریایی ایران - ونزوئلا، چهارچوبی را با طرف ایرانی به امضا رسانده و در حال خرید کشتی برای ارسال محموله‌های صادراتی به ایران هستیم. با توسعه همکاری با ایران، ونزوئلا می‌تواند به یک هاب منطقه‌ای در امریکای جنوبی تبدیل شود و دروازه‌ای برای ارسال کالای ایرانی به منطقه باشد.
وزیر کشاورزی و زمین ونزوئلا با اشاره به زمین‌های فراوان و حاصلخیز ونزوئلا، گفت: برای کشت فراسرزمینی می‌توانیم ۵۰۰ هزار هکتار زمین در اختیار ایران قرار دهیم. این زمین‌ها توانایی دو بار کشت در سال را دارند و می‌توان در کنار کشاورزی، دامداری‌های بزرگ هم ایجاد کرد.  وی خاطرنشان کرد: هرگونه کمک از جانب ایران که برای ما استقلال غذایی به همراه بیاورد پذیرا هستیم و آمادگی داریم فناوری نانو و مکانیزاسیون کشاورزی، پهپاد کشاورزی و سموم شیمیایی را از ایران وارد کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/9/633593/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها