اخبار


صادرات تن ماهی به 25 کشور دنیا

طی هفت ماهه نخست سال‌ جاری 3 هزار و 206 تن، تن ماهی به ارزش 14 میلیون و 162 هزار دلار از کشورمان به مقاصد کشورهای اتریش، ارمنستان، استرالیا، افغانستان، امارات، بحرین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، سوریه، عراق، عمان، روسیه، قرقیزستان، قطر، کانادا، کنیا، کویت، لبنان، لیبی، مالزی، هند و یمن صادر شده است. در همین خصوص نایب‌رئیس سندیکای کنسرو ایران با بیان اینکه تولید تن ماهی به ۲۵۰ میلیون رسیده است، گفت: از اردیبهشت تاکنون قیمت تن ماهی تعیین‌تکلیف نشده به همین دلیل درخواست ما این است که فعلاً قیمت توافق شده با جهاد کشاورزی و سازمان حمایت، یعنی ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار تصویب شود و در گام بعدی قیمت به ۴۵ هزار تومان برسد.  مسعود بختیاری، نایب‌رئیس سندیکای کنسرو ایران اظهار کرد: از مردادماه درخواست کردیم  تن ماهی از شمول قیمت‌گذاری پیشینی حذف و مالیات ماهی تن وارداتی از ۹ به یک درصد کاهش یابد. به گفته بختیاری، 130 واحد تولیدکننده اقدام به تولید تن ماهی می‌کنند که 75 درصد محصولشان در داخل کشور و مابقی آن صادراتی است. وی با بیان اینکه تقاضا برای مصرف تن ماهی افزایش یافته است، گفت: عمده‌ترین بازارهای صادراتی تن ماهی تولیدی توسط کارخانجات داخل، کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، اتحادیه اروپا و امریکا هستند.

مقدمات خرید توافقی میوه شب عید
توسط تشکل‌های کشاورزی

 مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد: تلاش می‌کنیم تأمین میوه شب عید توسط تشکل‌های بخش کشاورزی و با مدیریت و نظارت این سازمان انجام شود. به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، محمدعلی نیکبخت افزود: مقدمات کار برای خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید از طریق تشکل‌های بخش کشاورزی و بدون دخالت دولت فراهم شده است. وی اظهار داشت: برای آنکه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به درستی عملیاتی شود، باید اجرای آن را به تشکل‌ها به عنوان مجریان اصلی بسپاریم. نیکبخت ادامه داد: تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، اصناف، تعاونی‌ها و انجمن‌ها بخشی از کشاورزان را در عضویت خود دارند و باید سیاست‌های وزارتخانه را اجرا کنند و برای موفقیت در این کار، ضروری است آنها را باور کنیم و در راستای توانمندسازی و سپردن مسئولیت‌ها به تشکل‌ها اقدام کنیم. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم از خرید تضمینی محصولات فاصله بگیریم، تصریح کرد: در صورت ضرورت و در مواقعی که بخش خصوصی برای خرید توافقی ورود پیدا نمی‌کند، برای جلوگیری از ضرر کشاورزان و بهره‌برداران خرید تضمینی را انجام خواهیم داد.  

تأمین ۱۲ میلیون تن انواع کالاهای اساسی 
برای تضمین امنیت غذایی کشور

در هفت ماهه نخست سال‌ جاری ۱۲ میلیون تن انواع کالاهای اساسی از طریق خرید تضمینی محصولات کشاورزی (گندم و دانه‌های روغنی) از کشاورزان ۳۱ استان و ورود انواع محصولات از مبادی مختلف به کشور تأمین شد تا با این حجم از کالا، ضمن تأمین اقلام مصرفی خانوارها در ماه‌های گذشته، متضمن امنیت پایدار غذایی کشور طی ماه‌های آینده باشد. به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، از ابتدای سال‌ جاری تا پایان مهرماه، بیش از ۴ میلیون و ۷۷۸ هزار تن کالاهای اساسی در قالب ۲۰۷ فروند کشتی وارد کشور شده است. براساس این گزارش، میزان واردات کالای راهبردی گندم در این بازه زمانی، ۳ میلیون و ۸۴۶ هزار تن و روغن خام به ۵۲۳ هزار تن رسیده، ضمن اینکه در این مدت ۳۴۲ هزار تن برنج و ۶۷ هزار تن شکر نیز از بنادر جنوبی و شمالی وارد کشور شده است. گفتنی است بر اساس برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران، کالاهای اساسی مورد نیاز کشور با اولویت تأمین از محل تولیدات داخل انجام می‌شود که در این مسیر موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است و از جمله آنها می‌توان به تولید گندم اشاره کرد که خرید تضمینی آن با رشد حدود ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال‌ جاری رسیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/9/633595/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها