بازار، این هفته را با سه روز مثبت و دو روز منفی به پایان رساند

افت و خیز شاخص در هفتمین هفته پاییز


گروه اقتصادی / با به صدا درآمدن سوت پایان معاملات روز چهارشنبه، معاملات سهام در هفته آخر آبان‌ماه نیز به پایان رسید و سهامداران برای شروع دوباره مبارزات خود در رینگ‌های معاملاتی، تعطیلات دو روزه را آغاز کردند. معاملات این هفته در حالی آغاز شد که تداوم رشد شاخص‌ها در دو هفته گذشته، شاخص‌ها را به محدوده حمایتی مهم خود بازگردانده بود و بخش بسیار زیادی از ارتفاعی که از روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه از دست رفته بود جبران شده بود.
افزایش جهشی شاخص‌ها که در هنگام اعلام طرح حمایتی سازمان بورس از بازار آغاز شده بود، در روز ابتدایی هفته جاری ادامه یافت تا در پایان این روز، شاخص کل بورس رشد 185 هزار واحدی را تنها طی 11 روز معاملاتی به ثبت برساند. طی این مدت شاخص کل فرابورس نیز توانسته بود بیش از یک هزار واحد رشد کند و در مجموع نیمی از ارتفاعی که در 6 ماه گذشته از دست رفته بود به حساب آنها بازگردد. روز شنبه همچنین برنامه طرح بیمه سبد سهام بورسی کمتر از یکصد میلیون تومان کلید خورد تا با اجرایی شدن این طرح به متولی‌گری صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه، گام مهمی در جهت بازگشت اعتماد به بازار برداشته شود.
بازگشایی موفق این طرح در بازار منجر شد طی دو روز ابتدایی هفته، بیش از 65 هزار کد معاملاتی اقدام به بیمه سبد سهام خود کنند و این رقم در روز سه‌شنبه به 170 هزار نفر رسید تا کارشناسان از عملکرد موفق طرح در جهت اثر‌گذاری بر روند بازار سهام سخن بگویند.
روند صعودی بورس پس از 11 روز طلایی متوقف شد
 روز یکشنبه بود که بالاخره شاخص، رشد جهشی و متوالی خود را متوقف کرد و با از دست دادن حدود 7 هزار واحد از ارتفاع خود، با شروع یک روند خنثی به فاز استراحت وارد شد. این موضوع که از نظر کارشناسان و فعالان بازار امری عادی بود، باعث شد طی سه روز بعدی، بازار در مجموع در محدوده یک میلیون و 400 هزار واحد به نوسان ادامه دهد و با یک کف‌سازی مناسب، تصمیم‌گیری برای ادامه روند صعودی یا شروع یک روند نزولی را به معاملات هفته‌های آتی بسپارد.
بر این اساس با وجود اینکه روز دوشنبه روند نزولی شاخص برای دومین روز متوالی ادامه یافت، اما طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بتدریج به میزان تقاضا در بازار افزوده شد و هر چند در مجموع هفته، شاخص کل بورس حدود 5 هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد، اما در مقابل 3 روز افزایشی، تنها دو روز کاهشی برای بازار به ثبت رسید؛ روندی که برخی از کارشناسان آن را به‌عنوان یک روند اصلاحی در ادامه یک روند صعودی بلند‌مدت ارزیابی می‌کنند و بر این باورند با توجه به نسبت‌های ارزندگی بازار و بهبود شرایط بیرونی حاکم بر تولید و سود‌سازی شرکت‌های بزرگ موجود در بازار، می‌توان یک روند صعودی بلند‌مدت را برای شاخص‌ها در بازار سهام متصور بود.
در همین راستا یک کارشناس بازار سرمایه گفته بود بورس تأثیر افزایش نرخ ارز و تورم ماه‌های اخیر را در خود نمایان نکرده و با رفع نگرانی‌های اجتماعی قطعاً شاهد حرکت بازار سرمایه خواهیم بود. همچنین براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، با کاهش شرایط رکودی در بازارهای بزرگ جهان مانند امریکا و چین، انتظار می‌رود در ادامه تقاضا برای فلزات اساسی، محصولات معدنی و پتروشیمی‌ها افزایش یابد که این موضوع می‌تواند سود‌سازی شرکت‌های ایرانی را با افزایش روبه‌رو کند.
آمار معاملات بورس کالای لندن نشان می‌دهد قیمت مس در حالی روز دوشنبه ۲۳ آبان‌ماه نسبت به روز جمعه ۲۰ آبان‌ماه، ۱.۱ درصد معادل ۹۵ دلار کاهش یافته که این رقم نسبت به هفته پیشین، ۴.۹ درصد رشد را تجربه کرده و به هشت هزار و ۳۴۶ دلار رسیده است.
قیمت سه ماهه مس نیز در معاملات دوشنبه ۲۳ آبان‌ماه، ۰.۹ درصد معادل ۷۵ دلار نسبت به روز معاملاتی قبل کاهش و نسبت به هفته پیشین ۵.۴ درصد رشد داشته است.
همچنین قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن دوشنبه ۲۳ آبان‌ماه نسبت به آخرین معاملات انجام شده (جمعه ۲۰ آبان‌ماه) افت ۰.۸ درصدی معادل ۱۸ دلار را تجربه کرد، به گونه‌ای که روز جمعه ۲۰ آبان‌ماه، آلومینیوم 2هزار و ۴۱۰ دلار به‌ازای هر تن قیمت‌گذاری شد و در حال حاضر قیمت آن به دو هزار و ۳۹۲ دلار به‌ازای هر تن رسیده است.
روز دوشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱ قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به هفته قبل با رشد ۴.۴ درصدی معادل ۱۰۰ دلار، از دو هزار و ۲۹۲ دلار به‌ازای هر تن، به دو هزار و ۳۹۲ دلار به‌ازای هر تن رسیده است.
روند خروج پول حقیقی از بازار سهام در این هفته ادامه یافت
هرچند که در هفته سوم آبان ماه، روند رو به رشد شاخص‌ها منجر به استقبال سهامداران حقیقی و ورود 800 میلیاردتومانی این طیف از سهامداران به معاملات سهام شده بود، اما این روند در هفته جاری ادامه نیافت و حقیقی‌ها بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان دیگر از بازار خارج کردند. در این هفته اما روند خروج پول از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت متوقف شد و حدود 7 میلیارد تومان، پول به این صندوق‌ها وارد شد. همچنین شروع روند خنثی بازار در این هفته باعث شد تا ارزش معاملات خرد نیز شروع به کاهش کند و در روز چهارشنبه به حدود 3 هزار و 100 میلیارد تومان برسد.
نیمی از بازار به رنگ سبز
طی معاملات هفته جاری، هرچند که شاخص‌ها با کاهش جزئی روبه رو شدند اما از 665 نمادی که در کل بازار مورد معامله قرار گرفتند در حدود 322 نماد افزایش قیمت داشتند تا 48 درصد بازار به رنگ سبز درآمده باشد. همچنین در این هفته به طور میانگین 82 نماد در صف خرید قرار گرفته که در مقابل 27 نمادی که بطور میانگین صف فروش بوده‌اند، برتری تقاضا را در بازار نشان می‌دهد.
این موضوع را می‌توان از آمار مربوط به سرانه خرید و فروش حقیقی‌ها نیز دریافت. روز چهارشنبه، سرانه خرید حقیقی در حدود 16 میلیون تومان بود که در حدود یک میلیون تومان از سرانه فروش حقیقی بیشتر بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/10/633597/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها