حضور شرکت های خارجی در شمال شرق ایران پس از عضویت ایران در پیمان شانگهای افزایش یافت

بهار سرمایه گذاری در «سرخس»


مشهد - موقعیت ممتاز جغرافیایی، زیرساخت‌های مناسب حمل و نقلی و حضور موفق ایران در پیمان‌های منطقه‌ای در یکسال گذشته، پای کشورهایی چون چیــــــــن و روسیه را به شهرســـــــتان مرزی سرخس خراسان رضوی باز کرده است و آنان سرمایه‌گــــــــذاری کلانی را در شمال‌ شرقی‌ترین نقطه ایران آغاز کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی سرخس با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از شرق و شمال با کشور ترکمنستان هم‌مرز است و گذرگاه مرزی جاده‌ای و ریلی آن سالانه محل تبادل میلیون‌ها تن کالای صادراتی و ترانزیتی از ایران به کشورهای آسیای مرکزی است.
پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده‌ای و ریلی سرخس انجام شد که از این تبادلات تجاری ۷۳۲ تن مربوط به صادرات، ۱۰۳ تن واردات، ۱.۷ میلیون تن ترانزیت ورودی و ۶۹۵ تن ترانزیت خروجی کالا بوده است.همزمان با رفع محدودیت‌های کرونایی از سوی ترکمنستان و رونق دوباره ترددهای زمینی و ریلی، شاهد توجه کشورهایی مانند روسیه و چین به این گذرگاه مرزی برای اتصال دالان‌های تجاری از شرق به غرب آسیا و از شمال به جنوب آسیا (هند) در سال‌جاری بوده‌ایم.با رفع محدودیت‌های مرزی یاد شده از مهرماه ترددهای زمینی در مرز سرخس با رشدی ۲.۵ برابری همراه شد و مطابق آمار ارائه شده توسط اداره کل گمرک سرخس، تجارت خارجی شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالا از گذرگاه‌های ریلی و جاده‌ای مرز سرخس با ترکمنستان در هفت ماه ۱۴۰۱ به مرز ۱.۵ میلیون تن رسید.
سرپرست اداره کل گمرک سرخس اظهار داشت: در بازه زمانی یاد شده ۴۴۸ هزار تن کالا از مرزهای زمینی و ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی و روسیه صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشدی ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.
علی‌اکبر کیانی علی‌آباد ادامه داد: در هفت ماه امسال ۹۷۵ هزار تن کالا در قالب ترانزیت ورودی و خروجی از طریق این مرز و در مسیر ایران و کشورهای آسیای مرکزی و روسیه جا به جا شده است که حکایت از رشد ۶۲ درصدی دارد.وی گفت: در بازه زمانی یاد شده ۴۹ هزار تن انواع کالا از مرز سرخس وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد کاهش داشته است.
کیانی علی‌آباد، کاهش محدودیت در ترددهای تجاری و مرزی با ترکمنستان، تسهیل خدمات تجاری و گمرکی در این مرز و آغاز ترانزیت انبوه کالا با کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (سی. آی. اس) بویژه با روسیه را دلیل اصلی رشد صادرات و ترانزیت کالا عنوان کرد.سرپرست اداره کل گمرک سرخس اضافه کرد: برقراری روابط حسنه با کشورهای منطقه و همچنین عضویت ایران در پیمان همکاری اقتصادی و امنیتی شانگهای که در دولت سیزدهم روی داد، چشم‌انداز بسیار روشن و امیدوارکننده‌ای برای توسعه و رونق بیش از پیش تجارت در این مرز ریلی و جاده‌ای پیش روی همگان قرار داده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/11/633605/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها