دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد

ثبت ۳۳۱ اختراع بین‌المللی در سال گذشته


به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه تولید مقالات علمی از رتبه ۵۷ در سال ۲۰۰۱ به رتبه چهارم جهان رسیده‌ایم و ۵ سال است  که این موقعیت را حفظ کرده‌ایم. در سال گذشته ۳۳۱ ثبت اختراع بین‌المللی داشتیم که ۲۷ درصد سهم ثبت اختراعات جهانی توسط دانشمندان ایرانی است.
سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: براساس آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته ۱۱۲ هزار عنوان کتاب چاپ شده است و ۵ هزار ناشر فعال در کشور وجود دارد، به لحاظ داشتن کتابخانه عمومی نیز در جهان اسلام اول و در آسیا چهارم هستیم که نشان از ظرفیت بالای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور است.
عاملی افزود: حفظ جایگاه علمی و ارتقای اقتدار کشور در علم و فناوری نانو، ارتقای نوآوری بر پایه فناوری‌های بدیع با اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی بالا، ارتقای صنایع موجود با بهره‌گیری از فناوری نانو، صادرات پایدار و ارتقای نشان ساخت ایران محصولات نانو در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و همچنین ارتقای اثرگذاری فناوری نانو در بهبود کیفیت زندگی و اثرگذاری اجتماعی از اهداف کلان این سند است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی دستاوردها در حوزه نانو فناوری بیان کرد: در سال گذشته ۳۳۱ ثبت اختراع بین‌المللی داشتیم که ۲۷ درصد سهم ثبت اختراعات جهانی توسط دانشمندان ایرانی است. رتبه پنجم در استانداردهای بین‌المللی در حوزه نانو داریم، همچنین رشد محصولات نانو از ۱۱ محصول در سال ۱۳۸۷ به یک هزار و ۲۶۶ محصول در سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ در حوزه بازار و فروش محصول نیز ۲۲۸۰ میلیارد تومان به حوزه نانو اختصاص دارد.
وی ادامه داد: جایگاه جهانی ایران در توسعه علم نانو (تعداد مقالات نانو) رتبه ۴ جهان را دارد و تا سال ۱۴۱۲ باید همین رتبه حفظ شود. سهم مقالات نانو در مجلات باکیفیت (Q1) از کل مقالات نانو کشور هم‌اکنون ۳۴ درصد است که در سال ۱۴۰۴ باید ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۸ به ۵۵ درصد و در سال ۱۴۱۲ به ۶۰ درصد برسد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اضافه کرد: تعداد اختراعات استفاده‌شده یا فروخته‌شده کشور ثبت‌شده در پایگاه‌های معتبر ثبت پتنت بین‌المللی هم‌اکنون ۵۴ پتنت، در سال ۱۴۰۵ به ۲۰۰ پتنت، در سال ۱۴۰۸ به ۴۰۰ پتنت و در سال ۱۴۱۲ به ۷۰۰ پتنت باید برسد. از نظر تعداد محصولات تجاری دارای نوآوری جهانی (تجمعی) هم‌اکنون ۴ محصول است که  باید در سال ۱۴۰۴ به ۴۰ محصول، در سال ۱۴۰۸ به ۲۵ محصول و در سال ۱۴۱۲ به ۴۵ محصول برسد. 
عاملی ادامه داد: نسبت حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران به تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری باید در سال ۱۳۹۹ به میزان ۰,۲۳ درصد بود، در سال ۱۴۰۴ به ۰,۵ درصد و در سال ۱۴۰۸ به ۱,۵ درصد و در سال ۱۴۱۲ به ۲,۵ درصد برسد. سهم صادرات از حجم بازار فناوری نانو تا سال ۱۳۹۹ به میزان ۷,۳ درصد بود در سال ۱۴۰۴ باید به ۱۵ درصد و در سال ۱۴۰۸ به ۲۰ درصد و در سال ۱۴۱۲ به ۲۵ درصد برسد.
عاملی تأکید کرد که در مجموع رتبه چهارم ایران در انتشار مقالات بین‌المللی، رتبه پنجم در ثبت استانداردهای نانو، سهم ۲۵ درصد از ثبت اختراع نانو، همراه با کسب‌وکار بیش از ۲۰هزار میلیارد تومانی، نشان از تکمیل زنجیره علم، پژوهش، نوآوری و کسب‌وکار در حوزه نانو دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/14/633621/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها