خوانشی متفاوت از مفهوم عشق


مسعود طاهری
فیلمساز

​​​​​​​کتاب« درباره عشق» ترجمه آرش نراقی مجموعه مقالاتی از چند نویسنده و صاحبنظر بزرگ غربی همچون رابرت سالومون، رابرت نوزیک، مارتا نوسباوم و... است. نویسندگانی که از شاخص‌ترین چهره‌های فلسفه و تفکر در دنیای معاصر هستند و هر یک کوشیده‌اند تا از دیدگاه تخصصی خود، مسائل و نتایج مرتبط با عشق را بررسی کنند.
آنها نگاهی را که نسبت به کلمه love وجود دارد بررسی کرده‌اند. ترجمه love به فارسی به معنای عشق تمام بار معنایی کلمه را ادا نمی‌کند.
صاحبنظران غربی ما به ازاهایی را که در کنار کلمه عشق وجود دارد توضیح می‌دهند. آنها عشق را از منظر افلاطون و یا در دوره مدرنیته توضیح می‌دهند اما حواشی این کلمه هم با آن به مخاطب منتقل می‌شود و ما با فرهنگ عشق در غرب بیشتر آشنا می‌شویم. در صورتی که عشق در بافت فرهنگی ما یک معنای دیگری دارد به طوری که اگر بخواهیم معنای عشق را بفهمیم باید به نوشته‌های عین القضاة همدانی و احمد غزالی مراجعه کنیم. اینها نویسندگانی هستند که خیلی مطلب راجع به عشق نوشته‌اند و اگر این دو نوع نگاه را بخوانیم، می‌فهمیم عشق چقدر در این دو فرهنگ و دیدگاه با هم فرق می‌کند و این به ما کمک می‌کند تا بفهمیم مفهوم ساده کلمه love که همه درباره‌اش فکر می‌کنیم که همان عشق است، چقدر در دیدگاه های افراد در دنیا متفاوت است و در نگاه های امروز ما هم تأثیر‌گذار است.در این کتاب مقاله اول با عنوان «خطابه الکیبیادس» از مارتا نوسباوم، فیلسوف امریکایی است که در آن با خوانشی تازه از رساله ضیافت افلاطون روبه‌رو می‌شویم. در این رساله مفهوم عشق افلاطونی مطرح می‌شود.مقاله دوم از رابرت سالومون است. این فیلسوف امریکایی در مقاله خود به دفاع از احساساتی‌گری عاشقانه در برابر انتقادات فیلسوفانی پرداخته است که اینگونه تأثرات را تحقیر می‌کنند.
مقاله سوم هم از رابرت نوزیک است، این نظریه‌‌پرداز که بواسطه آرای خود در باب تئوری‌های آگاهی نام بردار است، عشق را عاملی برای تشکیل هویت فرض می‌کند، هویت تازه‌ای که معضلاتی متافیزیکی دربر دارد و موضوع این مقاله نیز بررسی ویژگی‌های این هویت جدید است. در مقاله بعدی با عنوان «عشق‌های مخاطره‌‌آمیز» از آنت بایر، تعبیر «الهیاتی از عشق» در برابر تعبیر «طبیعت‌گرا» از این مفهوم قرار داده می‌شود و در مقاله آخرهم با عنوان «درباره آینده عشق: روسو و فمینیست‌های رادیکال»، موضوع عشق از دیدگاه فمینیسم بررسی می‌شود. نویسنده این مقاله متخصص فلسفه حقوق است و در این نوشتار به نقد نظریات روسو در باب عشق می‌پردازد.
خواندن این کتاب باعث می‌شود خواننده با مفهوم عمیق عشق از نگاه فلاسفه غرب و فرهنگ مغرب زمین آشنا شود.
درباره عشق
مقالاتی از فلاسفه شهیر غرب
مترجم: آرش نراقی
نشر نی

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8055/16/633635/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها