عرضه مرغ در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت

۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی مازاد بر نیاز کشور


نفیسه امامی
خبرنگار

بر اساس آمار اعلام شده در سال گذشته یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده است که امسال این‌ میزان به یک‌ میلیارد و ۳۹۰ میلیون قطعه خواهد رسید. در مهر و آبان سال‌جاری نیز جوجه‌ریزی ۵ تا ۱۰ میلیون قطعه بیش از نیاز کشور بود که با این حجم جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور، مرغ مورد نیاز کشور به طور کامل تأمین خواهد شد.
میزان جوجه‌ریزی در مهرماه امسال 112 میلیون قطعه بوده که در مقایسه با پارسال ۱۲ میلیون قطعه افزایش داشته است. پیشتر هم پیش‌بینی شده بود که در آبان ماه مرغداری‌های کشور ۱۲۲ تا ۱۲۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشته باشند که حالا با توجه به رو به پایان بودن آبان ماه به حدود 124 میلیون قطعه رسیده است.
بهره‌برداری از نخستین کارخانه جوجه‌کشی تمام هوشمند
نخستین کارخانه تمام هوشمند ایرانی که ۱۰ سال به علت تحریم‌ها و نبود تجهیزات و امکانات کافی در انتظار بهره‌برداری بود با استفاده از مهندسی معکوس و ساخت تجهیزات در داخل، با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون قطعه جوجه یکروزه در سال با تلاش شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر در بندرانزلی به بهره‌برداری رسیده است.
تجهیزات و دستگاه‌های جوجه‌کشی کشور که در گذشته از خارج تأمین می‌شد، پس از تحریم با مهندسی معکوس با تلاش شرکت مکانیزاسیون کوثر ساخته و منجر به آن شد که کارخانه جوجه‌کشی انزلی پس از ۱۰ سال تعطیلی با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریال و اخذ تسهیلات ۷۵ میلیارد ریالی و ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ نفر دوباره احیا شود.
اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در بخش‌های مرتبط با جهاد کشاورزی نتایج بسیار مثبتی داشت که یک نمونه آن افزایش سه برابری تولید گوشت مرغ بعد از اجرای این طرح است.
با اصلاح ارز ترجیحی، توزیع عادلانه نظام یارانه‌ای و واقعی‌سازی قیمت‌ها، مرغداران استقبال بیشتری از تولید داشته‌اند که نتیجه آن را می‌توان از افزایش جوجه‌ریزی در سال‌جاری در قیاس با سال قبل مشاهده کرد. در این شرایط علاوه بر تأمین بازار داخل به میزان کافی، امکان صادرات بیشتر مرغ به کشورهای همسایه نیز فراهم می‌شود.
تولیدکنندگان؛ خواستار افزایش صادرات
محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی تأکید کرد با توجه به مازاد جوجه‌ریزی در کشور، امکاناتی باید فراهم شود تا حداقل حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن مرغ تا پایان سال صادر شود.
فعالان این صنعت به واسطه عرضه مازاد بر تقاضا خواستار ایجاد تمهیداتی برای صادرات هستند تا مرغداران متحمل زیان نشوند. تولیدکنندگان صادرات را عاملی برای تعادل در بازار مرغ و جلوگیری از مازاد آن عنوان می‌کنند.
حبیب اسدالله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور با بیان اینکه قیمت مرغ گرم در بازار در حال حاضر از قیمت مصوب نیز کمتر شد، گفته است: قیمت مرغ زنده در استان‌های معین تهران که مرغ تهران را تأمین می‌کنند از قیمت مصوب زنده یعنی کیلویی 44 هزار تومان پایین‌تر و کیلویی40 تا 43 هزار تومان است.
هم‌اکنون قیمت مرغ زنده به واسطه مازاد جوجه‌ریزی کاهش یافته است و افت قیمت مرغ با یک تأخیر زمانی منجر به کاهش قیمت جوجه می‌شود. از سوی دیگر قیمت مرغ به حدود 60 هزار تومان رسیده که کمتر از نرخ مصوب 63 هزار تومان دولتی است.
طی چند ماهی که از آزادسازی نرخ نهاده‌های دام و طیور گذشت، بارها فعالان و تولیدکنندگان بخش طیورعنوان کردند که علاوه بر هزینه‌های تمام‌شده تولید، نهاده‌ها را با ارز نیمایی و آزاد می‌خرند و از آنجایی‌ که دست تولیدکنندگان خالی از نقدینگی است، تولید برایشان به‌صرفه نیست. توجیه تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مرغ در شرایط اقتصادی، عدم تداوم تولید با قیمت‌های فعلی بود و بارها تهدید به کاهش جوجه‌ریزی و بالطبع کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت مرغ کرده بودند.
 از همین رو فعالان این عرصه درخواست اصلاح قیمت مصوب مرغ را داشتند. این در حالی است که بعد از تعیین نرخ مصوب 59 هزار و 800 تومانی مرغ، دولت وعده افزایش قیمت را در اواخر شهریورماه داده بود. معاون اول رئیس‌ جمهور هم اعلام کرده بود که اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت. بر همین اساس نیز جلسات متعددی در دستگاه‌های مختلف برگزار شد تا تعادل قیمتی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده برقرار شود.
تولیدکنندگان در شرایطی که در تابستان میزان جوجه‌ریزی را به کمتر از 90 میلیون قطعه رسانده بودند اما با توجه به وعده حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ و طیور، جوجه‌ریزی در مهرماه به بیش از 112 میلیون رسید که دلیل اصلی آن وعده حمایت دولت از تولیدکنندگان بود. حالا دولت به قول خود عمل کرده و قیمت مرغ را به ۶۳ هزار تومان رسانده است تا با این افزایش قیمت تا حدودی هزینه‌های تولیدکنندگان مرغ و طیور پاسخ داده شود. 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/9/633915/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها