تا پایان روز شنبه اتفاق افتاد

 280 هزار سبد دارایی از طریق «سهام یار» بیمه شد


گروه اقتصادی /بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از طرف مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، طرح بیمه سهام بورسی کمتر از یکصد میلیون تومان که از ابتدای هفته قبل با فروش اوراق یک ریالی «سهام یار» به مرحله اجرا درآمده بود، دیروز، شنبه 28 آبان ماه نیز ادامه یافت تا در پایان معاملات این روز در حدود 280 هزار سبد دارایی بیمه شود.
در این خصوص، امیرمهدی صبایی به خبرنگار «ایران» گفت: طی هفته گذشته در حدود 200 هزار سبد دارایی از طریق سهام یار بیمه شده بودند که در پایان معاملات شنبه گذشته حدود 80 هزار سبد دارایی دیگر نیز به شمار سبد‌های بیمه شده افزوده شد.
وی افزود، در این مدت تعدادی از کدهای معاملاتی نیز به اشتباه اقدام به خرید اوراق «سهام یار» کرده بودند که معاملات آنها ابطال خواهد شد و به این ترتیب جمع سبدهای دارایی که مشمول این طرح شده‌اند به 280 هزار کد می‌رسد. لازم به ذکر است که بر اساس اطلاع قبلی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدت ثبت‌نام در این طرح از طریق خرید تنها یک ریال از نماد «سهام یار» روز گذشته به پایان می‌رسید که این سازمان طی اطلاعیه‌ای جدید مدت خرید این اوراق تبعی را تا روز چهارشنبه، 2 آذر 1401، تمدید کرد.
در اطلاعیه جدید سازمان بورس آمده است: به اطلاع فعالان محترم بازار سرمایه می‌رساند، عرضه اوراق اختیار فروش تبعی «سهام‌یار» تا روز چهارشنبه مورخ ۰۲/۰۹/۱۴۰۱ تمدید شد. پیرو اطلاعیه شماره ۱۱۸۹۷۸/۱۸۱ مورخ ۱۸/۰۸/۱۴۰۱ مدیریت ابزارهای نوین مالی بورس اوراق بهادار تهران در خصوص انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه در نماد «سهام‌یار» با هدف حمایت از سهامداران حقیقی، به اطلاع فعالان محترم بازار سرمایه می‌رساند، عرضه اوراق اختیار فروش تبعی «سهام‌یار» تا روز چهارشنبه مورخ ۰۲ /۰۹ /۱۴۰۱ تمدید شد.
در حدود 28 هزار میلیارد تومان دارایی بیمه شده است
با احتساب بیمه 280 هزار سبد دارایی بورسی که تا به اینجای کار از طریق سهام یار بیمه شده است، اگر تمامی سبد‌های بیمه شده را در حدود یکصد میلیون تومان در نظر بگیریم، می‌توان نتیجه گرفت که در حدود 28 هزار میلیارد تومان دارایی از سهام بورسی بیمه شده است و با توجه به سود 20 درصدی، صندوق توسعه و تثبیت بازار، در حدود 5 هزار و 600 میلیارد تومان سود را برای این دارایی‌ها تضمین کرده است؛ هرچند که قبلاً این صندوق توسعه و تثبیت بازار اعلام کرده بود که توانایی بیمه یک میلیون سبد دارایی را از طریق اوراق تبعی سهام یار دارد اما با توجه به ارزش حدودی 7 هزار میلیارد تومانی صندوق تثبیت بازار سرمایه (برآوردی)، این صندوق برای پوشش تمامی ریسک‌های پذیرفته شده، نیازمند تزریق مبلغ بالایی نقدینگی جدید از طرف سهامداران اصلی، یعنی صندوق توسعه ملی و سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/10/633920/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها