ارزش صادرات پوشاک در 7ماهه امسال فقط 37 میلیون دلار بوده است

تولیدکنندگان پوشاک فقط با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند!


گروه اقتصادی/ از سال 97 و با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور، واردات پوشاک به کشور ممنوع شد. اما این ممنوعیت تنها روی کاغذ بود چرا که از مرزهای مختلف چون امارات، عمان و عراق به شیوه کولبری و ته لنجی، پوشاک از کشورهای ترکیه، چین، تایوان، تایلند، هند و بنگلادش وارد کشورمان شده است. این وضعیت در شرایطی است که تولیدکنندگان داخلی تنها با 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. در شرایطی که تولیدکنندگان با حجم بسیار کم تولید می‌کنند، ارزش صادرات 7ماهه پوشاک کشور 37 میلیون دلار بوده و هدف‌گذاری صادراتی پوشاک برای سال‌جاری 84 میلیون دلار است. این امر نشان می‌دهد که تولیدکنندگان داخلی پتانسیل بسیار خوبی در زمینه تولید دارند و حتی می‌توانند به بازار کشورهای همسایه نفوذ کنند. طی سال‌جاری پوشاک ایرانی به کشورهای عضو اوراسیا، عراق، ترکیه و... صادر شده است. با تکیه بر آمارها باید گفت که در حال حاضر ۷۵۸ واحد تولید پوشاک پروانه بهره‌‌برداری دارند و ۱۳ طرح بزرگ تولید پوشاک با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در حال تکمیل است که بزودی افتتاح خواهد شد، از طرفی در واحدهای صنفی - توزیعی بیش از ۲۵۱ هزار نفر و در واحدهای صنفی - تولیدی ۹۳ هزار نفر اشتغال دارند. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که صنعت پوشاک یکی از صنایع بزرگ و اشتغالزای کشور است. لذا یکی از موضوعات مهم که در این حوزه بایدپیگیری شود، پوشاک قاچاق است که در خیلی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به وفور یافت می‌شوند. برخی از فعالان حوزه پوشاک پیش‌بینی کردند که اگر جلوی عرضه پوشاک قاچاق در بازار گرفته نشود خیلی از تولیدکنندگان مجبور می‌شوند از این صنعت ملی خارج شوند. اما مسئولان وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر این امر تأکید دارند که در سال‌جاری اتفاق‌های مثبتی در جلوگیری از عرضه و فروش پوشاک قاچاق رخ خواهد داد. بر این اساس همان اتفاقی که در مورد قطعات خودرو و لوازم خانگی در بازار رخ داد و تمام فروشندگان ملزم به فروش کالا با شناسه شدند در حوزه پوشاک نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد و دیگر هیچ فروشگاهی نمی‌تواند پوشاک قاچاق را به مردم عرضه کند. افسانه محرابی، مدیرکل سابق دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت درباره شناسه پوشاک گفته است: در گذشته تنها 6 درصد از واردات پوشاک به صورت رسمی بوده و ممنوعیت اعمال‌شده تنها به منظور کنترل قاچاق صورت گرفته است تا در کنار آن اخذ شناسه انجام شود و اقدام‌هایی نیز در مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی انجام شده است که بر همین اساس از بخش خصوصی می‌خواهیم برای شناسه‌دار شدن کالاها کمک کنند.
او ادامه داد: از سال 97 کالاها باید شناسه‌دار می‌شدند اما تعداد کمی از تولیدات داخلی کد شناسه دریافت کرده‌اند و این امیدواری وجود دارد که با اخذ کد شناسه و رهگیری و گذاشتن صندوق‌های پوز این اقدام به خوبی انجام شود.
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک در خصوص تولید ملی پوشاک می‌گوید: بسیاری از تولیدکنندگان قابلیت تبدیل به برند را دارند. پوشاک تولیدی ایران به راحتی می‌‌تواند جایگزین پوشاک وارداتی شود و ما امروز افتخار می‌کنیم که علاوه بر تأمین نیازهای داخلی توانسته‌ایم در حوزه صادرات نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.
در این میان یاسر سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله و رصد جریان مالی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به «ایران» گفت: این ستاد طرح مبارزه با پوشاک قاچاق را به صورت بسیار جدی‌تر شروع کرده است و بزودی باندها و شبکه‌هایی که در قاچاق پوشاک فعالیت می‌کنند، حذف خواهند شد.
باید پذیرفت یکی از حوزه‌هایی که قاچاق آن در بازار بسیار مشهود است، پوشاک است. طی چند سال اخیر بارها فعالان حوزه پارچه و تولیدکنندگان انواع پوشاک خواستار جمع‌آوری پوشاک قاچاق از بازار شده‌اند. منابع مطلع اعتقاد دارند طی 8 سال دولت روحانی بیشترین حد از قاچاق پوشاک در کشور ثبت شده است، اما دولت سیزدهم در راستای کمک و حمایت از تولید داخل و تولیدکنندگان به دنبال پایان دادن به پوشاک قاچاق است.
چندی پیش نیز مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله و رصد جریان مالی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود: کالاهایی که از طریق مسافری اعم از مرز هوایی و زمینی وارد کشور می‌شوند بدون شک سرشبکه‌های این کالاها مورد رصد قرار می‌گیرند. سرشبکه باندهای قاچاق پوشاک به کشور از طریق قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال شناسایی‌اند و بزودی ضربه مهلکی به این باندهای مسافری و روزانه خواهد خورد.
او افزود: برآورد حجم آمار قاچاق روش‌های مختلفی دارد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از روش عرضه و تقاضا استفاده می‌کند. رقم برآورد حجم قاچاق پوشاک در کشور طی سال ۹۶ به میزان ۲.۵ میلیارد دلار، سال ۹۷ به میزان ۱.۸ میلیارد دلار، سال ۹۸ به میزان ۶۷۲ میلیون دلار و سال ۹۹ به میزان ۱.۱ میلیارد دلار بود. او با بیان اینکه آخرین برآورد حجم قاچاق پوشاک در کشور طی سال ۹۹ صورت گرفته است، اذعان کرد: متأسفانه حجم قاچاق پوشاک در کشور طی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بر مدار افزایشی بوده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله و رصد جریان مالی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: عمده قاچاق پوشاک به کشور از طریق مسافری و پروازهای هوایی است و مهم‌ترین مبدأ ورود کالای پوشاک قاچاق به ایران، کشور ترکیه است.
سوادکوهی اضافه کرد: مبارزه با قاچاق پوشاک فقط در سطح عرضه نیست چراکه به طور کلی در حوزه پوشاک پنج مرحله یعنی در مبادی ورودی، مسیر حمل‌ونقل، محل دپو و انبارش، فضای مجازی و سطح عرضه نیز طرح اجرا می‌شود.اجرای طرح‌های مختلف در حوزه پوشاک همچنان به قوت خود باقی است و با قاچاقچیان و متخلفان در این عرصه بشدت برخورد خواهد شد.
یک هفته پیش نیز امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به رشد ۳ درصدی تولید پوشاک در ۷ ماهه امسال، گفته بود: در این مدت یک‌ونیم میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور شده است.
او یادآور شده بود: ارزش صادرات ۷ ماهه پوشاک ۳۷ میلیون دلار بوده است. البته هدف‌گذاری صادراتی پوشاک برای سال‌جاری ۸۴ میلیون دلار است که بنابراین صادرات باید در نیمه دوم سال شتاب بیشتری بگیرد.


برش
بازار 8 میلیارد دلاری پوشاک
مجید افتخاری، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک با اشاره به چالش‌های بازار پوشاک اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که این حوزه با آن روبه‌رو است، پوشاک قاچاق است، درحالی که تعداد تولیدکنندگان این حوزه بسیار زیاد است و واحدهای صنفی متعددی در این بخش مشغول به کار هستند اما می‌بینیم که فروش پوشاک داخلی با توجه به جمعیت کشور مناسب نیست لذا این امر نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از پوشاک مورد نیاز کشور از طریق قاچاق تأمین می‌شود.  او در مورد گردش مالی بازار پوشاک ایران نیز گفت: اعداد در این حوزه متغیر است، اما حجم معاملات بازار پوشاک ایران حدود ۸ میلیارد دلار برآورد شده است.
عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تصریح کرد: تولیدکنندگان می‌توانند از عهده نیاز کشور برآیند و در حال حاضر تولیدکنندگان با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند. موضوع قاچاق با واردات متفاوت است و باید با یک برنامه‌ریزی و نظارت دقیق این معضل را آسیب‌شناسی کرد تا به رشد نشان‌های تجاری ایرانی منتج شود، همچنین سرمایه‌گذاری در این صنعت افزایش یابد و جلوی کوچ کارآفرینان از تولید گرفته شود تا به دلیل نبود صرفه اقتصادی مجبور نشوند به سمت قاچاق بروند.


5 نکته مهم
​​​​​​​ سرشبکه باندهای قاچاق پوشاک به کشور از طریق قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال شناسایی است و بزودی ضربه مهلکی به این باندهای مسافری و روزانه خواهد خورد
 مبارزه با قاچاق پوشاک فقط در سطح عرضه نیست چراکه به طور کلی در حوزه پوشاک پنج مرحله یعنی در مبادی ورودی، مسیر حمل‌ونقل، محل دپو و انبار آن، فضای مجازی و سطح عرضه نیز طرح اجرا می‌شود
 متأسفانه حجم قاچاق پوشاک در کشور طی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بر مدار افزایشی بوده است
 تولیدکنندگان می‌توانند از عهده نیاز کشور برآیند و در حال حاضر تولیدکنندگان با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند
 در حال حاضر ۷۵۸ واحد تولید پوشاک، پروانه بهره‌برداری دارند و ۱۳ طرح بزرگ تولید پوشاک با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در حال تکمیل است که بزودی افتتاح خواهد شد

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/12/633927/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها