نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

واردات خودرو پیش از پایان امسال انجام می‌شود


گروه اقتصادی/ نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: طبق روال و برنامه‌ریزی انجام شده، خودرو‌های خارجی در اسفند امسال به کشور وارد می‌شوند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت زیرساخت‌های لازم برای واردات خودرو را فراهم کرده و شرکت‌هایی که قرار است خودروهای کمتر از 20 هزار یورو را وارد کشور کنند، مقدمات کارهای خود را انجام داده‌اند. بر این اساس اسامی خودروهایی که قرار است پایشان به خیابان‌های ایران باز شود برای ارزیابی به سازمان ملی استاندارد و سایر مجموعه‌ها ارسال شده است، از این‌رو با تأیید اینکه خودروها استانداردهای 85 گانه را پاس می‌کنند بزودی و شاید زودتر از اسفندماه خودروهای خارجی وارد کشور شوند.
در راستای آرامش بازار و جلوگیری از هرگونه نوسان قیمت و همچنین پاسخ مناسب به متقاضیان خرید خودرو، وزارت صمت درصدد است که واردات خودرو با سرعت بیشتری انجام شود. از همین‌رو شنیده‌ها حکایت از آن دارد که واردکنندان خودرو، مذاکرات جدی خود را با شرکت‌های خارجی بر مبنای آنکه انتقال تکنولوژی صورت بگیرد، آغاز کردند. در این میان عنوان می‌شود که چینی‌ها بیشترین شانس را برای حضور در بازار دارند. اما آن‌گونه که وزارت صمت تأکید کرده است هیچ‌کدام از واردکنندگان خودرو نباید سراغ خودروهای فرانسه بروند. از آنجا که در سال 97 با شروع تحریم صنعت خودرو، شرکت‌های پژو و رنو برای دومین‌بار ایران را ترک کردند دیگر شانسی برای حضور مجدد در بازار کشورمان ندارند. با آغاز ثبت سفارش خودروهای وارداتی که از چند روز پیش شروع شده می‌توان عنوان کرد که یکی از 8 بند بخشنامه خودرویی رئیس جمهور که سال گذشته به وزارت صمت ابلاغ کرد در شرف تحقق است.
روز گذشته علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ثبت نام برای خرید خودرو‌های خارجی در حال انجام است، گفت: واردات خودرو به کشور پیش از پایان سال‌جاری عملی می‌شود.
او افزود: ثبت نام برای خرید خودرو‌های خارجی در حال انجام است و تعدادی از واردکنندگان در مراحل ثبت‌نام و ثبت سفارش برای خرید خودرو‌های خارجی به منظور واردات به کشور هستند. طبق روال و برنامه‌ریزی انجام شده، واردات خودرو پیش از پایان امسال انجام می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: کار انتخاب کارخانه تولیدکننده خودرو برای خرید که جزو مراحل اولیه کار است، انجام شده و خریداران و واردکنندگان در مرحله ثبت سفارش هستند.
او تأکید کرد: مجموعه‌های بخش خصوصی و دولتی و همه کسانی که در حوزه خودرو کار می‌کنند می‌توانند همراه با انتقال دانش واردات داشته باشند؛ یعنی بحث واردات را که انجام می‌دهند در کنار آن مثلاً دانش فنی گیربکس یا موتور هیبریدی را نیز می‌توانند وارد کنند یا اینکه واردات بعضی از قطعات الکترونیکی را که در کشور نداریم می‌توانند در قراردادهایشان با شرکت‌های تولید کننده خودرو که بین‌المللی هستند، بگنجانند.
جدی اظهار کرد: در ماده ۴ قانون ساماندهی واردات خودرو یک تبصره آورده‌اند که واردات باید همراه با دانش و فناوری باشد و این موضوع را در آیین‌نامه‌ای که دولت تصویب کرده برابر قانون لحاظ کرده‌اند که تا حدودی واردات خودرو را از حالت تجاری تبدیل به این کرده که وقتی واردات صورت می‌گیرد مقداری دانش فنی هم بتوانند از آنها دریافت کنند.


برش
​​​​​​​ کار انتخاب کارخانه تولیدکننده خودرو برای خرید که جزو مراحل اولیه کار است، انجام شده و خریداران و واردکنندگان در مرحله ثبت سفارش هستند
 با آغاز ثبت سفارش خودروهای وارداتی که از چند روز پیش شروع شده می‌توان عنوان کرد که یکی از 8 بند بخشنامه خودرویی رئیس جمهور که سال گذشته به وزارت صمت ابلاغ کرد در شرف تحقق است
 در راستای آرامش بازار و جلوگیری از هر گونه نوسان قیمت و همچنین پاسخ مناسب به متقاضیان خرید خودرو، وزارت صمت درصدد است که واردات خودرو با سرعت بیشتری انجام شود

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/12/633928/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها