براساس داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

قطع مقرری بیمه بیکاری کاهش یافت


براساس جدیدترین آمارها در سال گذشته تعداد ۱۱۵هزار و ۵۲۶ مورد قطع مقرری در کل کشور به ثبت رسیده که این عدد در سال قبل از آن بیش از ۱۷۰ هزارنفر برآورد شده است.
براساس قانون دلایل بسیاری برای قطع مقرری بیمه بیکاری افراد وجود دارد که اشتغال به کار شدن مجدد بیمه شده، اجتناب بیمه شده بیکار به شرکت در دوره‌های سوادآموزی و کارآموزی بدون عذر موجه و اجتناب بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل پیشنهادی بخشی از این دلایل محسوب می‌شوند.
همچنین دلایلی دیگر نظیر مشمولیت بیمه شده بیکار در استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی، بازگشت به کار اولیه بیمه، پایان یافتن مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مبلغ ماهانه بیکاری و فوت بیمه شده نیز از دلایل مهم دیگر در قطعی مقرری بیمه بیکاری به حساب می‌آیند.
براساس قانون کار، بیمه بیکاری به کارگران مشمول این قانون و تابع قانون تأمین اجتماعی تعلق گرفته که در این خصوص کارفرما مکلف به واریز سه درصد از مزد کارگر به صندوق بیمه بیکاری است.
بخشی از قوانین مربوط به بیمه بیکاری اشاره دارد، کارگرانی که بدون میل و اراده شخصی بیکار شده باشند باید مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری را از طریق مراجعه به ادارات کار دنبال کرده و پس از گذراندن مراحل لازم از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد. ‌
در قانون بیمه بیکاری آمده است؛ حق بیمه بیکاری به میزان3 درصد مزد بیمه شده است که به‌صورت کامل توسط کارفرما تأمین و پرداخت شده و بیمه شده برای تحت پوشش این خدمت قرار گرفتن باید قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد.
همچنین بر مبنای قانون، بیمه شده مکلف است ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال‌ به‌کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد.
برهمین اساس، مراجعه افراد بیمه شده بیکار پس از 30روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/13/633933/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها