اخبار


مشکلی برای تأمین آب کشور نیست

سخنگوی صنعت آب گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تأمین آب شرب پایدار تمام استان‌ها بدون مشکل انجام می‌شود، پایتخت نیز دوران اوج مصرف را پشت‌سر گذاشت و اکنون شرایط تأمین آب کل کشور نرمال است.
فیروز قاسم‌زاده در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی کشور، اظهار کرد: مخازن سدهای کشور اکنون ۳۶ درصد پر شدگی دارند و ۱۷.۸ میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدها موجود است که نسبت به سال گذشته یک درصد مثبت ارزیابی می‌شود. وی افزود: از ابتدای سال آبی نزدیک دو میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای کشور شده که نسبت به سال قبل چهار درصد مثبت بوده و با کنترلی که روی خروجی‌ها صورت گرفت، تاکنون میزان خروجی پنج درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه سدهای تهران در حال حاضر ۱۷ درصد پرشدگی دارند و نسبت به سال قبل کاهش حجمی معادل ۲۰ درصد،  گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با تمرکز روی تأمین مطمئن آب شرب، باتوجه به شروع بارش‌های پاییزه و تغذیه مجدد مخازن، با در دستور کار قرار دادن مدیریت مصرف، بدون تنش از شرایط موجود عبور می‌‌کنیم.
قاسم‌زاده با تأکید بر اینکه این ۳۶ درصد پر شدگی نباید با ۱۰۰ درصد حجم مخزن مقایسه شود، گفت: اکنون در پاییز قرار داریم و طبیعتاً بارش‌های پاییزه و در ادامه آن، بارش‌های زمستانه می‌تواند بسیار کارگشا باشد. معمولاً ۴۵ درصد بارندگی‌های کشور در زمستان اتفاق می‌افتد و مخازن از این طریق تغذیه بیشتر خواهند شد.


فرآورش حداکثری گاز در روزهای سرد ۱۴۰۱

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران از فرآورش حداکثری گاز در روزهای سرد ۱۴۰۱ و آمادگی کامل صنعت نفت برای تولید پایدار در زمستان امسال خبر داد. به گزارش شانا، احمد زمانی روز گذشته گفت: این مجتمع گازی با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم و اقدام‌های شاخص برای فرآورش حداکثری گاز در فصل زمستان تلاش می‌کند. زمانی یادآور شد: یکی از اهداف ما این است که نگذاریم نقشه‌های شوم دشمن در مسیر تولید پایدار گاز و محصولات جانبی دچار مشکل شود و دشمن تاکنون در این حوزه شکست خورده است و در آینده هم با همت و شجاعت کارکنان این مسیر درخشان ادامه دارد.

 
سه برابر شدن قیمت برق در ایتالیا

قیمت برق در ایتالیا در ماه اکتبر به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسید و همین مسأله باعث شده تا تورم قیمت مواد غذایی به بالاترین میزان در حدود 40 سال گذشته برسد. به گزارش فارس به نقل از راشا تودی، انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان UNC ایتالیا گزارش داد که قیمت برق در این کشور در ماه اکتبر به بالاترین میزان در تاریخ ایتالیا رسیده و همین مسأله باعث شده تا تورم قیمت مواد غذایی به بالاترین میزان از دهه 1980 تاکنون برسد. این انجمن که قدیمی‌ترین انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده در ایتالیا به‌شمار می‌رود در گزارش خود آورده؛ قیمت برق در این کشور در ماه اکتبر سال‌جاری نسبت به اکتبر سال 2021، 329 درصد افزایش داشته و درواقع برق به گران‌ترین کالا و خدمات در ایتالیا تبدیل شده است. قیمت بلیت هواپیما هم در ایتالیا سر به فلک کشیده و به طور متوسط 113 درصد رشد کرده است. قیمت بنزین نیز در ایتالیا نسبت به سال گذشته 96 درصد افزایش داشته است.


تعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق تجدیدپذیر ابلاغ شد؛ افزایش 20 تا 183 درصدی نرخ خرید

تعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی انشعابی، برق‌آبی و زیست توده تا 10 مگاوات) با افزایش میانگین 77 درصد نسبت به سال گذشته توسط وزیر نیرو ابلاغ شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، وزارت نیرو در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم درخصوص ضرورت پیوست زیست‌محیطی در توسعه‌ صنعتی و اولویت محیط ‌زیست بر توسعه، در قالب طرح‌های تشویقی، ایجاد و گسترش جذابیت اقتصادی و اهداف سازمانی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر را در برنامه دارد. بر این اساس، بیشترین افزایش نرخ مربوط به فناوری زیست توده است، به گونه‌ای که میانگین نرخ خرید تضمینی از این فناوری 130 درصد رشد داشته و در بین فناوری‌های زیست توده، فناوری مربوط به «فرایندهای حرارتی (ترموشیمیایی) از جمله زباله‌سوزی، گازی‌سازی و پیرولیز» با رشد 183 درصدی رتبه نخست رشد نرخ خرید تضمینی را به خود اختصاص داده است. بر این اساس نرخ خرید تضمینی این فناوری از 7 هزار و 770 ریال به 22 هزار ریال رسیده است. همچنین تعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های برق‌آبی با افزایش میانگین 90 درصدی نسبت به سال گذشته رو‌به‌رو شده است. بر اساس این ابلاغیه، نرخ خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های برق‌آبی روی خط انتقال، با ظرفیت کمتر از ۱۰ مگاوات با افزایش ۸۳ درصدی، از ۵۹۱۵ ریال به ۱۰ هزار و ۸۰۰ ریال و نیروگاه برق‌آبی جریانی با افزایش ۹۵ درصدی از ۶۹۱۶ ریال به ۱۳ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافته است. ضمن اینکه ابلاغیه شامل افزایش نرخ خرید تضمینی برای نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی تا 30 درصد و انشعابی بادی تا 60 درصد نیز می‌شود. لازم به ذکر است، حداکثر زمان برای احداث نیروگاه‌های برق‌آبی مقیاس کوچک روی خط انتقال و جریانی از زمان عقد قرارداد تا زمان بهره‌برداری ظرفیت کامل به ترتیب ۱۲ و ۱۸ ماه اعلام شده است.

 
مدیریت 10 هزار مگاواتی بار در اوج پیک مصرف برق تابستان 1401

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: در مجموع در روزهای اوج مصرف برق تابستان حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات، مدیریت مصرف برق در کشور داشتیم. 
حمیدرضا پیرپیران، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: برای مدیریت تأمین برق تابستان 1401، چند اتفاق خوب رقم خورد؛ یکی آنکه شخص وزیر نیرو محوریت مدیریت کار را در حوزه تولید و انتقال و توزیع به‌عهده گرفت و در تمام شرایط آماده‌سازی برای پیک 1401، به‌طور مستمر در جریان امور قرار گرفتند تا آنچه باید، در زمان مقرر انجام گیرد. وی افزود: تمامی نیروگاه‌های کشور قبل از شروع پیک، تعمیرات و اورهال اساسی را پشت ‌سر گذاشتند و میزان ظرفیت نیروگاهی که پیش‌بینی شده بود به‌منظور افزایش ظرفیت تولید به مدار بهره‌برداری وارد شود، وارد مدار تولید شد. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه «برنامه‌ریزی مشخص و مدون، شاخصه مدیریت تأمین برق تابستان 1401 بود»، گفت: یک برنامه‌ریزی مدون در هفته‌های اول قبل از شروع پیک تدوین شد که چه ‌کنیم تا از حداکثر ظرفیت صنایع، کشاورزی، خانگی و بخش‌های مختلف مصرف استفاده کنیم تا مدیریت بهینه در بخش مصرف برق داشته باشیم. از این ‌رو تقسیم‌بندی شد که چه‌میزان صنعت باید مدیریت مصرف داشته باشد و سهم بخش‌های دیگر از جمله بخش کشاورزی و... چه‌ مقدار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/14/633938/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها