سازمان تعاون روستایی خریدار محصول خارج از فصل

گوجه فرنگی بوشهر روی دست کشاورزان نمی‌ماند


زهره افشار
خبرنگار

به‌دنبال افزایش 100 درصدی تعرفه صادرات گوجه فرنگی، در چند روز گذشته تقاضا برای محصول خارج از فصل گوجه فرنگی بوشهر به شدت کاهش یافت و قیمت خرید این محصول از کشاورزان به حدود 3 تا4 هزار تومان رسید و این محصول به نوعی روی دست کشاورزان ماند. این مسأله نگرانی کشاورزان را به‌دنبال داشت اما با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی برای رفع دغدغه کشاورزان، روز شنبه رئیس سازمان تعاون روستایی کشور به بوشهر رفت تا مقدمات خرید توافقی گوجه فرنگی از کشاورزان را فراهم کند.
نوذر منفرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: برای رفع مشکل کشاورزان گوجه فرنگی کار در چند روز گذشته رایزنی‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شد که با حضور رئیس سازمان تعاون روستایی کشور در حال جمع‌بندی چگونگی خرید محصول از کشاورزان هستیم.
 وی تأکید کرد:جای نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد وانتظار می‌رود امروز (یکشنبه) خبرهای خوبی برای کشاورزان گوجه کار استان داشته باشیم. به گفته وی، برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر از سطح ۱۱هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت معمولاً از آبان ماه هر سال آغاز و تا فروردین سال بعد ادامه دارد.
وی تصریح کرد: امسال 600 هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در بوشهر تولید می‌شود که بخشی از این محصول روانه استان‌های دیگر و بخشی صادر می‌شود. گفته می‌شود در صورت توافق نهایی، سازمان تعاون روستایی در نظر دارد برای جلوگیری از ضرر بیشتر کشاورزان و جلوگیری از ورود دلالان به بازار گوجه فرنگی بوشهر هر کیلو محصول گوجه را با کیلویی 6 هزار تومان از کشاورزان خریداری کند. روز شنبه کشاورزان گوجه فرنگی کار بوشهر به‌دنبال وعده مسئولان جهاد کشاورزی و معاون استاندار بوشهر برای حل مشکل از عرضه محصول با قیمت پایین به بازار خودداری کرده بودند. در همین حال «علیرضا باستین» معاون اقتصادی استاندار بوشهر به ایرنا گفت: مشکل پیش آمده درپی افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه نرخ صادرات گوجه فرنگی در دست پیگیری است، کشاورزان صبوری کنند؛ این مشکل در روزهای آینده برطرف می‌شود. وی افزود: تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوجه فرنگی از ۶ به ۱۲ هزار تومان باعث بالا رفتن هزینه‌های تمام شده این محصول و مشکلاتی برای کشاورزان شده است. وی خاطرنشان کرد: در همین ارتباط  دو راهکار برای حل این مشکل مطرح است که از طریق وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، کشور و دستگاه‌های متبوع در دست پیگیری است. وی تصریح کرد: تعیین قیمت مناسب توسط سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی یا تضمینی محصول گوجه فرنگی و یا بازگشت تعرفه صادرات به حالت قبل به نحوی که کشاورز متضرر نشود و امر صادرات بخوبی صورت گیرد، از جمله این راهکارهاست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/16/633940/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها