آزادراه اصفهان - شیراز 4 ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

 شمارش معکوس برای افتتاح بزرگترین طرح آزادراهی کشور


حمیرا حیدریا ن
خبرنگار

40 سال انتظار برای بهره‌برداری از بزرگترین و طولانی‌ترین طرح آزاد راهی کشور تا 4 ماه دیگر به پایان می‌رسد و آزاد راه اصفهان - شیراز با طول مسافت 224 کیلومتر بزودی تکمیل می‌شود. با افتتاح این آزادراه، بسیاری از گردنه‌ها و پیچ‌های خطرناک از مسیر اصفهان - شیراز حذف می‌شود و افزون بر آن سفر به این دو شهر زیبا، تاریخی و گردشگرپذیر 130 کیلومتر کوتاهترو زمان سفر هم دو ساعت کمتر می‌شود.  به گفته کارشناسان با افتتاح این آزادراه، تصادفات رانندگی هم در این مسیر به‌صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت.
 4 ماه تا بهره‌برداری 6 قطعه از آزادراه شیراز - اصفهان
استاندار فارس در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه تمام تلاش مهندسان و دست اندرکاران این پروژه این است که تا پایان سال‌ جاری ۶ قطعه نخست آزادراه شیراز – اصفهان زیر بار ترافیک برود گفت:در حال حاضر اعتبار مورد نیازبرای تکمیل این 6 قطعه؛ بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که باید تأمین شود و پیش‌بینی می‌شود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل قطعه هفت نیز یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.
محمد هادی ایمانیه با اشاره به اینکه با پایان یافتن قطعه پایانی که قطعه هفت آزادراه شیراز – اصفهان خواهد بود شاهد اتصال بزرگراه شیراز - سپیدان به این پروژه خواهیم بود افزود: در حال حاضر۶ قطعه نخست این طرح از پیشرفت ۹۴ درصدی برخوردار است که امیدواریم تا پایان سال‌ جاری شاهد زیر بار ترافیک رفتن این آزادراه بزرگ کشوری باشیم.
این مسئول، تفاوت یکهزار متری ارتفاع ابتدا تا انتهای این بزرگراه را یکی از خصوصیات عمده این آزاد راه عنوان و اظهار کرد: با تلاش متخصصان و مهندسان متبحر کشورمان این آزادراه که بزرگترین آزادراه کشوری محسوب می‌شود کاملاً مهندسی و به نوعی منحصر به فرد است.
ایمانیه با بیان اینکه یکی از نیاز‌های آزادراه مجتمع‌های خدماتی – رفاهی است بیان کرد: تاکنون عملیات ساخت ۲ مجتمع در ۶ قطعه نخست آزاد راه آغاز شده و عملیات اجرایی هشت مجتمع دیگر پس از رفع مشکلات آغاز خواهد شد.ایجاد مجتمع‌های رفاهی بین راهی، ایجاد پوشش آنتن دهی تلفن همراه و همچنین استقرار پلیس، راهداری و اورژانس در طول مسیر آزادراه شیراز – اصفهان از جمله اقدامات ِ پیش‌بینی شده است و هماهنگی‌های لازم برای تأمین نیازها و امکانات مذکور تا قبل از بهره‌برداری از ۶ قطعه نخست نیز انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه قطعه هفتم تاکنون ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری این قطعه، آزادراه احمدبن موسی(ع) به بزرگراه شیراز- سپیدان متصل خواهد شد؛ قطعه هشتم هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. در صورت اجرایی شدن قطعه 8 این پروژه،شیراز به بوشهر متصل خواهد شد.
 احداث بزرگترین پل آزادراهی کشوردر آزادراه شیراز- اصفهان
مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور نیز در خصوص ویژگی‌های آزادراه «اصفهان-شیراز» گفت: این طرح بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است که به همراه کنارگذر «شرق اصفهان»، بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور را تشکیل می‌دهد. علیرضا صلواتی با اشاره به اینکه این آزادراه در شرف بهره‌برداری است، افزود: تاکنون حدود چهار هزار میلیارد تومان برای ۹۴ درصد پروژه هزینه شده است و برای ۶ درصد باقی‌مانده به‌دلیل تورم و افزایش هزینه‌ها، ۳ هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه کنیم. مشارکت این پروژه به‌صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی است که دولت سهم خود را مطالبه نمی‌کند و بعد از بهره‌برداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینه‌های نگهداری، بخش خصوصی آن را تحویل دولت می‌دهد. صلواتی با اشاره به اینکه 3 هزار میلیارد تومان باقی‌مانده در حال تخصیص است، تصریح کرد: اکنون دو لایه آسفالت مسیر در حال اتمام است، لایه اول و ۸۵ درصد لایه دوم نیز انجام شده است و برای جداول بتنی وسط آزادراه‌ها حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. بزرگترین پل آزادراهی کشور در این مسیر با ۲۶۴ متر طول و ۱۰۷ متر ارتفاع به مدت ۲ سال احداث شده است. اولویت ما هم سرعت و هم بحث کیفیت است و این اولین آزادراه کشور به شمار می‌آید که نزدیک ۶۰ کیلومتر آن رویه بتنی داشته و از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است. صلواتی در خصوص ویژگی‌های آزادراه اصفهان - شیراز اظهار داشت:آزادراه اصفهان - شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است و یکی از طرح‌هایی است که بعد از بهره‌برداری از آن، حلاوت آن را بسیاری از مردم کشور خواهند چشید. کمااینکه احداث کنارگذر شرق اصفهان  بخشی از این طرح و کریدور شمال به جنوب کشور بود که رضایت مردم استان را به‌دنبال داشت. در اواخر سال ۹۱ قرارداد ساخت آزادراه اصفهان - شیراز با مشارکت دولت و بخش غیر دولتی بسته شد و مدت اجرای آن ۵ ساله بود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت سفر ۵ ساعت و نیم تا ۶ ساعت است. این مسیر در نزدیکی مرودشت و شیراز دارای شیب و پیچ‌های خطرناکی است که منجر به حوادث و سوانح رانندگی زیادی می‌شود. مسیر قدیم که ازشهرهای آباده و اقلید و مرودشت می‌گذرد به‌صورت کمان است در حالی که مسیر آزادراه احداث شده به‌صورت مستقیم است که ۱۳۰ کیلومتر مسافت سفر و حدود ۲ ساعت زمان سفر کوتاه‌تر می‌شود.


نیم نگاه
​​​​​​​استاندار فارس : تاکنون عملیات ساخت ۲ مجتمع در ۶ قطعه نخست آزادراه آغاز شده و عملیات اجرایی 8 مجتمع دیگر پس از رفع مشکلات آغاز خواهد شد.ایجاد مجتمع های رفاهی بین راهی، ایجاد پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه و همچنین استقرار پلیس، راهداری و اورژانس در طول مسیر آزادراه شیراز - اصفهان از جمله اقداماتِ پیش‌بینی شده است و هماهنگی‌های لازم برای تأمین نیازها و امکانات مذکور تا قبل از بهره‌برداری از ۶ قطعه نخست نیز انجام خواهد شد


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/16/633942/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها