جامی همراه با شگفتی، جنجال، شوک و لحظات دراماتیک

به جام 2022 خوش آمدید


 گروه ورزشی/در جام جهانی 2022 بهترین تیم‌ها از سراسر کره زمین حضور خواهند داشت و فوق ستاره‌های جهانی فوتبال برای کسب جایزه نهایی که جام باارزش طلایی رنگ است، در حال مبارزه هستند. بیست‌ودومین دوره مسابقات جام‌جهانی فوتبال امسال برای اولین مرتبه در خاورمیانه و در فصل پاییز برگزار خواهد شد. مسابقاتی که از ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آبان ۱۴۰۱) با برگزاری دیدار افتتاحیه که یک پای آن قطر میزبان خواهد بود آغاز می‌شود و مرحله گروهی ۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۱ آذر ۱۴۰۱) به پایان می‌رسد.آیا این سخت‌ترین دوره جام جهانی است؟ آیا برگزاری جام جهانی 2022 در آسیا به نفع تیم‌های خاصی است؟ با پاسخ به این سؤالات می‌توان شانس موفقیت تیم‌های مختلف را در این تورنمنت بررسی کرد. تاکنون 6 دوره جام جهانی با فرمت 32 تیم و در 8 گروه برگزار شده است. در این 6 دوره مجموعاً 384 بازی انجام شده که تحلیل این بازی‌ها نتایج جالبی را به همراه داشته است.
مکان تورنمنت چه تأثیری بر عملکرد تیم‌ها دارد؟
در 3 تورنمنت گذشته که در اروپا برگزار شده 10 تیم اروپایی در بین 16 تیم مرحله یک‌هشتم نهایی حضور داشتند. وقتی این رقابت‌ها خارج از اروپا برگزار شده این آمار به میانگین 7 تیم کاهش یافته است. تیم‌های امریکای جنوبی از این افت اروپایی‌ها بیشترین استفاده را بردند و تعداد تیم‌های آسیایی در مرحله حذفی جام‌های جهانی نیز در زمانی که این رقابت‌ها در اروپا برگزار نشده، دوبرابر شده است.آیا رابطه‌ای بین نوع راهیابی و پیشرفت تیم‌ها در جام جهانی وجود دارد؟
5 قهرمان از 6 دوره گذشته جام، تیم‌های اروپایی بوده‌اند و بجز فرانسه که در سال 1998 به عنوان میزبان جام جهانی به‌صورت اتوماتیک‌وار در جام حضور داشت، بقیه آنها عملکردی عالی در انتخابی جام جهانی داشته‌اند. 4 قهرمانی دیگر شامل ایتالیا 2006، اسپانیا در 2010، آلمان 2014 و فرانسه 2018 همگی بدون شکست یا با یک شکست در 10 بازی انتخابی به جام جهانی رسیدند. درصد برد آنها به‌طور میانگین 80 درصد بوده است. در انتخابی این دوره جام جهانی تیم‌های اروپایی زیادی با درصد برد بالای 80 درصد به جام رسیده‌اند شامل: دانمارک (95 درصد)، انگلیس و آلمان (90 درصد)، صربستان و بلژیک (87.5 درصد)، اسپانیا، سوئیس و فرانسه (همگی 81.3 درصد) و کرواسی و هلند (هر دو 80 درصد).
ترکیب تیم‌های جام، بر حسب جایگاه آنها در رنکینگ فیفا تا چه حد قوی است؟
با استفاده از جایگاه تیم‌ها در رنکینگ فیفا در ابتدای جام جهانی، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که تورنمنتی بسیار سخت و رقابتی در پیش است. مهمترین غایب این تورنمنت ایتالیا است که در رده ششم رنکینگ فیفا قرار داد و البته کلمبیا (17)، پرو (23)، سوئد (25)، اوکراین (27)، شیلی (29) و نیجریه (32) همگی تیم‌هایی با رتبه بالا در رده‌بندی فیفا بودند که حتی به جام جهانی نیز راه نیافتند. تیم‌های جام جهانی 2022 بین رتبه‌های یک تا 61 فیفا قرار دارند. طبق رده‌بندی تیم‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که گروه B سخت‌ترین گروه جام است شامل انگلیس (5)، امریکا (16)، ولز (19) و ایران (20). در شش دوره گذشته فقط جام‌‌جهانی 2002 که تیم‌های آن بین رتبه‌های یک تا 50 بوده‌اند وضعیت بهتری نسبت به این دوره از رقابت‌ها داشته است.
چرا تیم‌های مدعی قهرمانی معمولاً به مشکل می‌خورند؟
از سال 1990، مدافعان عنوان قهرمانی کلاً یک بار به مراحل حذفی دوره بعد از قهرمانی‌شان رسیده‌اند. در حقیقت جام جهانی از سال 1962 هرگز با قهرمان تکراری در دو دوره مواجه نبوده و در 14 تورنمنت از آن زمان، فقط 2مدافع قهرمانی توانسته‌اند بالاتر از مرحله یک‌چهارم نهایی بروند. دردسر مدافعان عنوان قهرمانی معمولاً از همان بازی اول شروع می‌شود. انگلیس در جام جهانی 1970 اولین بازی خود مقابل رومانی را برد، اما از آن به بعد در 12 تورنمنت دیگر فقط سه مدافع قهرمانی جهان با برد شروع کرده‌اند. در پنج دوره گذشته هم چهار بار تیم‌های مدافع عنوان قهرمانی حتی از گروه خود نیز صعود نکرده‌اند. دلیلش چیست؟ شاید این باشد که چهار سال زمان زیادی در فوتبال به حساب می‌آید. به‌طور میانگین، فقط 50 درصد از بازیکنانی که در یک فینال برای تیم قهرمان به میدان رفته‌اند در اولین بازی دور بعد جام جهانی نیز در ترکیب همان تیم حضور داشته‌اند. ایتالیا در اولین بازی جام جهانی 2010 که با تساوی مقابل پاراگوئه به پایان رسید فقط سه بازیکن از تیم قهرمان جهان در سال 2006 را در ترکیب خود داشت.
تیم‌های رتبه پایین چند بار موفق بوده‌اند؟
اگر انتظار دارید که همیشه دو تیمی که رتبه بالاتری در رنکینگ فیفا دارند از هر گروه صعود کنند اشتباه می‌کنید. به‌طور میانگین در هر دوره دست‌کم شش تیم از 16 تیمی که به یک‌هشتم نهایی جام جهانی رسیده‌اند از تیم‌هایی بوده‌اند که رتبه‌های پایین‌تری نسبت به تیم‌های همگروه خود در رنکینگ فیفا داشته‌اند. در 34 درصد موارد هم بازی‌های مرحله یک‌هشتم به نفع تیم‌های با رتبه پایین‌تر به پایان رسیده است. اینها برخی از مهمترین موارد از این دست است و اعداد داخل پرانتز نشان‌دهنده رتبه تیم‌ها در آن سال است.
سال 2002: کره جنوبی (40)- ایتالیا (6)، برنده: کره جنوبی
سال 2002: سنگال (42) – سوئد (19)، برنده سنگال
سال 2002: کره جنوبی (40) – اسپانیا (8)، برنده کره جنوبی
سال 2018: روسیه (70) – اسپانیا (10)، برنده اسپانیا
3 مورد از این 4 شگفتی که بیشترین اختلاف بین رنکینگ تیم‌ها وجود داشته، توسط تیم‌های میزبان رقم خورده است که البته دو بار آن در ضربات پنالتی بوده و یک بار با قانون گل طلایی رقم خورده است. مسلماً جام جهانی 2022 نیز با شگفتی، شوک، جنجال و لحظات دراماتیک فراوانی همراه خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/22/633957/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها