شهردار تهران مطرح کرد

نیاز پایتخت به 9 هزار اتوبوس


علیرضا زاکانی در آیین رونمایی از تاکسی‌ون‌های جدید شهرداری تهران گفت: ما در حال حاضر به ۲۵۰۰ واگن برای هفت خط مترو نیاز داریم، اما در حال حاضر به‌ صورت کلی ۱۵۰۰ واگن داریم که ۲۰۰ واگن از رده خارج شده و مابقی نیز نیاز به اورهال دارند. همچنین ۲۱۰ خط اتوبوسرانی داریم که در هنگام تحویل مسئولیت ۲۲۲۵ اتوبوس فعال داشتیم. این در حالی است که در سند جامع حمل‌ونقل ۹۰۰۰ اتوبوس پیش‌بینی شده بود که تا سقف معین شده، فاصله معناداری دارد.
وی تأکید کرد: امیدواریم ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای امسال داشته باشیم و اولویت، نگاه به تولید داخل است، اما معتقدیم اگر کسری وجود داشت از خارج وارد کنیم؛ اتفاقی که در هنگام کرونا و تولید واکسن برای گشایش مجبور به واردات آن شدیم.
در حوزه حمل‌ونقل سبک ۷۲ هزار تاکسی و 6 هزار ون وجود دارد که در حال حاضر فعال هستند. قول گرفته‌ایم به سمت ون‌های برقی برویم و نسبت به ایجاد ایستگاه‌های اشتراکی نیز بزودی اقداماتی انجام خواهیم داد. 
 علیرضا زاکانی همچنین در حاشیه آیین‌ رونمایی از تاکسی‌ون‌های جدید شهرداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: فاصله ورود این ون‌ها به چرخه خدمت ظرف یک ماه آینده خواهد بود. وزارت کشور این دستگاه ون‌ها را برای کل کشور خریداری کرده و قدرالسهم ما نیز واریز شده است. ابتدا ون‌های زرد و سپس ون‌های سفید وارد چرخه خواهند شد. شهردار تهران با تأکید بر نقش گسترش حمل‌ونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا گفت: حدود ۷۰ درصد جابه‌جایی‌ها با خودروهای شخصی است و خودروهای تک‌سرنشین و دو‌سرنشین زیادی را در سطح شهر شاهد هستیم. باید به سمتی برویم که عمده مردم از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند ولی باید برای اقبال از حمل‌ونقل عمومی از سوی مردم، نوسازی و تنوع در حمل‌ونقل عمومی را محقق کنیم. وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از LPG و برق به‌عنوان سوخت حمل‌ونقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا گفت: در این راستا بخشی از اقدامات به توسعه فضای سبز باز‌می‌گردد که امسال ۱۵۰۰ هکتار در ۱۵ اسفند‌ماه همزمان با روز درختکاری افتتاح خواهد شد. ۲۳۵۱ پارک در تهران به بهره‌برداری رسیده که چهار پارک در یک هفته گذشته افتتاح شده است.
اسماعیل بیگی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم در این مراسم گفت: فاصله بین اتوبوس‌های ۴۰ نفره و تاکسی‌های چهار نفره مشکل جدی در حمل‌ونقل شهری تهران بود. در سال ۸۶ حدود ۱۰ هزار ون سبزرنگ کوچک چینی وارد کشور شد که ۷۰۰۰ دستگاه متعلق به تهران بود. ون‌هایی با عنوان دلیکا که از روز نخست خودروی مناسبی برای شهر تهران نبود، به شکلی که بعضاً باید برای رسیدن به انتهای آن سینه‌خیز می‌رفتی و آموزش نظامی می‌دیدی. بیگی ادامه داد: در سالیان اخیر تلاش کردیم خودروهای تاکسی چهار نفره را نوسازی کنیم ولی افقی برای نوسازی ون‌ها وجود نداشت و این ون‌ها روز‌به‌روز فرسوده‌تر شدند و دائماً برای قطعات مورد نیاز آنها با مشکلاتی مواجه بودیم و فاصله اتوبوس‌های ۴۰ نفره با تاکسی‌های چهار نفره بیشتر می‌شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تأکید کرد: در حال حاضر ۲۰۰۰ ون فعال در شهر تهران داریم که می‌توانیم آن را تا ۵۰۰۰ دستگاه افزایش دهیم. پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک سال‌ونیم آینده ۲۵۰۰ دستگاه ون جدید وارد ناوگان حمل‌ونقل شهر تهران شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/4/633973/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها