نگاهی به گزارش «مرکز کارنگی برای صلح بین‌المللی» در مورد روابط ایران و روسیه

هم افزایی در باشگاه تحریمی‌ها



گروه سیاست / از زمان آغاز جنگ در اوکراین، مسکو تحت تحریم‌های شدید غرب قرار گرفت و به‌دنبال شرکای جایگزین در میان سایر کشورهای سنتی ضد غربی و دور زدن محدودیت‌های تجاری رفت و به نظر می‌رسد در این راستا ایران یکی از مهم ترین کشورها برای روسیه باشد.
گزارش «مرکز کارنگی برای صلح» درباره اهمیت روابط ایران و روسیه در حوزه نظامی تأکید کرده و ادعا می‌کند که جنبه‌ای از روابط ایران و روسیه که اخیراً بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین است. هر دو دولت روسیه و ایران، ایرانی بودن پهپادهای کامیکازه‌ای را که ارتش روسیه در اوکراین از آنها استفاده می‌کند، رد کرده‌اند اما همه شواهد نشان می‌دهد که آنها ایرانی هستند. در این زمینه امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد، با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد. موضع ما در خصوص جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازل‌شان است و در این مسیر جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی را هم از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و هم وزیرامور خارجه بوده و همچنان این تلاش‌ها را تا توقف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد.
این مرکز در ادامه می‌افزاید: امسال شاهد دیدارهای بی‌سابقه مقامات ارشد روسیه با همتایان ایرانی‌شان بودیم، از جمله سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران. در این جلسات بحث‌های زیادی در مورد چگونگی دور زدن تحریم‌های غرب با کمک ایران مطرح شد. هدف آنها این بود که به مخاطبان داخلی روسیه نشان دهند که روسیه با وجود تلاش‌های غرب در صحنه بین‌المللی منزوی نیست.
از نظر این مرکز این دیدارها به توافق‌های ملموس نیز منجر شد. به‌عنوان مثال، گازپروم قول داده است 40 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند، در حالی که قطعات یدکی ایرانی برای وسایل نقلیه موتوری و هواپیما و همچنین خود وسایل نقلیه به روسیه صادر خواهد شد. همچنین تعداد پروازها بین دو کشور افزایش یافته است، در حالی که بر اساس گزارش تهران، گردش مالی تجاری آنها که در سال 2021 به 4 میلیارد دلار رسید، می‌تواند در آینده نزدیک به 6 میلیارد دلار برسد.این مرکز درباره توانایی‌های ایران در روسیه، می‌افزاید: حوزه‌هایی وجود دارد که ایران می‌تواند جایگاهی را در بازار روسیه پر کند، مانند مواد دارویی، مصالح ساختمانی و لوازم بهداشتی. اما پتانسیل توسعه به سختی نامحدود است. همچنین قرار است روس‌ها ابتکارات جدید مانند ساخت نیروگاه سیریک و برقی‌سازی راه‌آهن ایران را با کمک وام 5 میلیارد دلاری روسیه تأمین کنند.
«مرکز کارنگی برای صلح» درباره نقش تحریم‌ها در روابط ایران و روسیه می‌افزاید: ایران می‌تواند به روسیه درباره زندگی تحت تحریم‌ها چیزهای زیادی بیاموزد. این واقعاً یک امر منطقی است که بیشترین پتانسیل را برای به اشتراک گذاشتن تجربه دارد. ایران اکنون به یکی از اصلی‌ترین کشورها در زمینه دور زدن تحریم‌ها تبدیل شده و در صدد است که روابط خود را با کشورهای تحریم‌شده در قالب باشگاه تحریمی‌ها افزایش دهد. اکنون ایران به یک شریک جدی برای روسیه تبدیل شده است و روابط دو کشور در بهترین شرایط ممکن قرار دارد. هر چند دو کشور به فکر منافع ملی خود هستند، اما تحریم‌های وضع شده علیه روسیه از سوی غرب باعث شده است که روسیه به سمت ایران بیش از گذشته متمایل شود و ایران اکنون یک شریک راهبردی در کنار خود می‌بیند. شبکه تحریم‌ها اکنون بخشی از کشورها را در برگرفته است و این امر می‌تواند کشورهای دیگری را به این چرخه بیفزاید.
در نهایت «مرکز کارنگی برای صلح» در نتیجه‌گیری خود از روابط تهران و مسکو می‌گوید: با توجه به اینکه روابط نزدیک بین مسکو و تهران هیچ نشانه‌ای از پایان به این زودی‌ها نشان نمی‌دهد، پتانسیل همکاری در برخی زمینه‌ها، مانند فناوری نظامی، ممکن است امیدوارکننده به نظر برسد. ایران و روسیه اکنون خود را در یک جبهه در برابر غرب ارزیابی می‌کنند که باعث می شود روابط دو کشور بیش از گذشته تعمیق شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/18/633989/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها