دیگه چه خبر؟


احضار برخی چهره‌ها به دادسرا

 خبر اول اینکه، حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین که اتهاماتی را به فوتبالیست‌ها وارد کرده بود برای پاسخگویی به دادستانی احضار شده است. همچنین درپی برخی اظهار نظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر و انتشار مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی، محمود صادقی، پروانه سلحشوری و یحیی گل‌محمدی روز گذشته جهت پاسخگویی به مقام قضایی به دادستانی تهران احضار شدند. به گزارش فارس،‌ در یک هفته گذشته نیز الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی جهت پاسخگویی درمورد انتشار مطالب غیرمستند و تحریک‌آمیز به دادسرا احضار شدند. سه فرد دیگر نیز باید در روزهای آتی پاسخگو‌ باشند.

دیدار سردار قاآنی با مفتی اهل سنت عراق

 خبر دیگر اینکه، منابع عراقی از دیدار فرمانده نیروی قدس سپاه با مفتی اهل سنت عراق در دارالافتاء بغداد خبر دادند. به گزارش ایسنا به نقل از شفق نیوز، سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه که اخیراً در سفری عازم عراق شد روز جمعه با مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق در دارالافتاء بغداد دیدار و رایزنی کرد. سردار قاآنی پیش از این نیز با محمد شیاع السودانی و عبداللطیف رشید، نخست‌وزیر و رئیس‌ جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. یک منبع عراقی در گفت‌وگو با شفق نیوز اعلام کرد که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبران چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق نیز دیدار و درخصوص آخرین تحولات سیاسی عراق رایزنی کرده است.

غارت منزل یک پاسدار در مهاباد توسط تجزیه طلبان

 شنیدیم که،روز گذشته عده‌ای از اشرار و اغتشاشگران در شهر مهاباد با حمله به منزلی که گفته می شود منزل مسکونی یکی از نیروهای سپاه پاسداران بوده است به غارت وسایل آن مبادرت کردند. آشوبگران همچنین با وسایل این منزل و حجم قابل توجهی از بلوک‌های بتنی به مسدودسازی برخی از خیابان‌ها و ناامن سازی شهر مشغول شدند. شعارهای «قاسملو قاسملو» نشان می‌دهد که گروه‌های تجزیه طلب نقش جدی در این آشوب‌ها داشته‌اند. قاسملو نام سرکرده معدوم گروهک دموکرات در دهه شصت است که در همکاری با صدام پروژه ناامنی و تجزیه ایران را پیگیری می‌کرد. بی‌بی‌سی فارسی با سانسور خبر غارتگری و شعارهای تجزیه‌طلبانه آشوبگران، مدعی شد که «عده‌ای از معترضان در خیابانی در مهاباد نشسته و تحصن کرده‌اند»!

دستگیری عوامل شهادت 
امام جماعت مسجد مولای متقیان

  با خبر شدیم که،اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای از دستگیری پنج نفر از عاملان شهادت حجت الاسلام والمسلمین شهرکی امام جماعت مسجد مولای متقیان زاهدان خبر داد. در این اطلاعیه عنوان شده است: «در اعترافات اولیه متهمان به ارتباط با گروهک‌های معاند خارج از کشور و همچنین سرویس‌های جاسوسی متخاصم اذعان و به قصد استمرار اقدامات تروریستی علیه شاخصین شیعه و سنی و اماکن حساس در استان با هدف ایجاد دو قطبی و جنگ مذهبی در سیستان و بلوچستان اعتراف کردند.» حجت الاسلام سجاد شهرکی ۱۲ آبان توسط این افراد مسلح به شهادت رسیده بود.

آشوب و ناامنی برای فرصت‌سوزی ایران در جهان

 خبر رسیده اینکه،  ابوذر گوهری مقدم، معاون سیاسی و بین‌الملل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در توئیتی نوشت: «17 کشور عربی خواهان مشارکت در طرح کمربند-جاده چین و کاهش وابستگی به واشنگتن هستند. باید در نظم جدید جهانی در حال شکل‌گیری، بسرعت جایابی کرد.» مسعود براتی، کارشناس تحریم‌شناسی و سیاست خارجی با اشاره به این توئیت، در تحلیلی آشوب‌های اخیر را طراحی دشمنان ایران برای فرصت‌سوزی در شرایط ویژه جهانی دانست و نوشت: «برای همین است که داخل ایران را به هم‌ریخته و ناامن می‌خواهند تا فرصت تصمیم‌گیری و اقدام در این برهه تاریخی از ایران گرفته شود.»پیش از این نیز کارشناسان علت شکل‌گیری اغتشاشات را ممانعت از پیشرفت‌های اخیر ایران معرفی کرده بودند.

پنتاگون از تعمیق روابط ایران و روسیه نگران شد

  مطلع شدیم که،مقام ارشد پنتاگون مدعی شده است که کشورهای حوزه خلیج فارس باید به دلیل تعمیق روابط مسکو با تهران، روابط خود را با روسیه قطع کنند. به نوشته وبگاه «بریکینگ دیفنس» «کالین کال» معاون پنتاگون در امور سیاسی  روز جمعه در یک سخنرانی به حاضران در گفت‌وگوی سالانه منامه با طرح ادعای خرید پهپاد ساخت ایران توسط روسیه گفت، تصمیم روسیه در خرید پهپادهای نظامی از ایران برای جنگ در اوکراین، به منطقه خاورمیانه نیز ضربه می‌زند. وی گفت که این مسأله  نگرانی‌های امنیتی مشترک عربستان سعودی، امارات متحده عربی، (رژیم اشغالگر) اسرائیل و دیگران است. کال مدعی شد: «در شرایطی که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده می‌کند، برخی در این منطقه معتقدند که تعامل با پوتین می‌تواند بین مسکو و تهران شکاف ایجاد کند.» معاون امور سیاسی پنتاگون گفت، اما این رویکرد در سوریه و طی همکاری روسیه و ایران در حمایت از بشار اسد رئیس جمهور  سوریه عملی نشد و بعید به نظر می‌رسد که  اینک کارساز باشد.

مصر درصدد اصلاح روند روابط خود با ایران است
​​​​​​​
  دست آخر اینکه، پایگاه خبری «العربی الجدید» دیدار مقامات مصری با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در حاشیه اجلاس آب و هوا (کوپ ۲۷) را نشان‌دهنده یک تحول کیفی بااهمیت در روند مذاکره سیاسی برای اصلاح روند روابط قاهره با تهران دانست. به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری عربی در گزارشی نوشت: فعالیت کانال‌های ارتباطی غیرعلنی بین مصر و ایران در دوره اخیر، سرانجام در دیدار غیرعلنی سطح عالی در قاهره بین سرلشکر «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر و «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در اجلاس آب و هوا (کوپ ۲۷) به میزبانی شرم‌الشیخ به اوج خود رسید.بنا بر این گزارش، این دیدار موضع قاهره مبنی بر خودداری مصر از قرارگرفتن در هرگونه ائتلاف سیاسی و نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین تبادل پیام‌های مثبت بین دو طرف را نشان داد.  العربی الجدید اضافه کرد: از سوی دیگر، مقام‌های ایرانی بر موضع قاطع تهران برای گسترش روابط با قاهره و توسعه ابعاد همکاری‌ها و انتقال روابط دو کشور به افق‌های وسیع و گسترده‌تر با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور تأکید کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/23/633993/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها