هنرمندان در فضای مجازی

یادی از رشید یاسمی نویسنده و شاعر معاصر در سالروز ولادتش و نیز نقد و بررسی «پوست شیر» سریال شبکه نمایش خانگی و همچنین اجرای نمایش موزیکال «پاهای آدم چقدر می‌تونه دراز باشه» در تالار حافظ و نیز بررسی کتاب «فراری‌ها» که در مورد شهدای مدافع حرم در مشهد برگزار شد از جمله اخبار اهالی فرهنگ وهنر در فضای مجازی است که با هم می‌خوانیم.

یاد
29 آبان ماه مصادف است با سالروز ولادت غلامرضا رشید یاسمی از شاعران و نویسندگان معاصر ایران که بیش از ۳۰ اثر در زمینه تألیف و ترجمه از خود به یادگار گذاشت و در طول عمر نسبتاً کوتاه خویش توانست در راه اعتلای ادب و فرهنگ ایران گام بردارد. غلامرضا رشید یاسمی در ۲۹ آبان ۱۲۷۵ خورشیدی در روستای گهواره در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه دیده به جهان گشود. یاسمی در ۱۳۱۳خورشیدی همزمان با تأسیس دانشگاه تهران، استاد تاریخ اسلام این دانشگاه شد و تا پایان عمر به‌عنوان استاد در دانشگاه تهران تدریس کرد. او بعدها به عضویت فرهنگستان ایران درآمد. از جمله اقدامات فرهنگی وی می‌توان به تأسیس جرگه دانشوری اشاره کرد که بعد از مدتی به کمک ملک‌الشعرای بهار به انجمن دانشکده تبدیل شد. در این انجمن رشید یاسمی با ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی، عباس اقبال آشتیانی و دیگران همکاری می‌کرد و مقالات زیادی در مجله این انجمن به چاپ رساند. وی همچنین در ۱۳۰۰ خورشیدی به همکاری با روزنامه شفق سرخ به مدیریت علی دشتی پرداخت و طی یک سلسله مقالات انتقادی به آثار نویسندگان و شاعران معاصر نکته‌گیری کرد و همین مقالات انتقادی بود که مورد توجه اهل ادب قرار گرفت و مایه شهرت ادبی او شد. او در شاعری، سبک قدما را به کار بسته و شعر را در نهایت سلامت می‌سرود. یاسمی از نخستین شاعرانی بود که لزوم تجدد در شعر فارسی را پذیرفت و کوشید که رنگ تازه‌ای به سخن خود بدهد، اگرچه وی تنها در سبک سنتی شعر سروده اما جزو نخستین افرادی بود که لزوم نوآوری در شعر فارسی را درک کرد و اشعار خود او نیز مضامین نو دارد و پلی به طرف شعر نو محسوب می‌شود.
شبکه نمایش خانگی
فرهاد خالدی منتقد سینما در گفت‌و‌گو با ایرنا و در مورد سریال پوست شیر که این روزها از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، گفت: ««پوست شیر» تلخ است و شاید بسیاری از سکانس‌هایش برای مخاطب گزنده و پس‌زننده باشد اما درام آن آنقدر جذاب و بازی‌ها آنقدر سنجیده هستند که بگوییم این سریال و قصه ارزش دیدن دارد. این کار در مقایسه با سایر آثاری که این روزها از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است کاری جدی‌تر و قابل توجه‌تر است چرا که مسیر تازه‌ای را به تصویر می‌کشد؛ مسیر کمتر دیده شده‌ای که تصویر تازه‌ای از سینمای پلیسی ما را به تصویر می‌کشد.در حقیقت پوست شیر سینمای پلیسی را با سینمای خانوادگی تلفیق کرده و خروجی قابل قبولی را ارائه داده و یکی از موفق‌ترین سریال‌های نمایش خانگی در سال‌های اخیر است که توانسته توجه مخاطب را جلب کند.»
روی صحنه تئاتر
نمایش «پاهای آدم چقدر می‌تونه دراز باشه» که به زندگی وودی آلن کارگردان سینما می‌پردازد و اثری موزیکال است، از ۲۹ آبان در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. مجید ابراهیم‌زاده نویسنده و کارگردان نمایش «پاهای آدم چقدر می‌تونه دراز باشه» درباره اجرای این اثر نمایشی به مهر گفت: این نمایش پیش از این در پردیس تئاتر تهران اجرا شد که به‌دلیل شرایط کنونی جامعه و همچنین دسترسی به پردیس، با استقبال مخاطبان همراه نشد. از این‌رو گروه تصمیم گرفتیم که نمایش را در تالار حافظ نیز روی صحنه ببریم و اجرای مجدد از ۲۹ آبان آغاز می‌شود.
او درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «این اثر یک درام اجتماعی درباره زندگی وودی آلن است که بخشی از آن برگرفته از واقعیت و بخشی زاییده ذهن است. نمایش «پاهای آدم چقدر می‌تونه دراز باشه» یک کلاژ ترکیبی از تکه‌پاره‌هایی است که به هم ربط پیدا می‌کنند و یک کمدی سیاه کاملاً موزیکال و یک کنسرت تئاتر است.»
نقد کتاب
محمد مهدی احمدیان نویسنده کتاب «فراری‌ها» در نشست نقد و بررسی این کتاب گفت: «حدود ۲۵۰ شهید مدافع حرم در کشور داریم که ۴۱ نفر ایرانی هستند و اما تعداد اندکی از آنها شناخته شده‌اند، سعی کردم در این کتاب مظلومیت آنها را نشان دهم. سه سال گذشته در مجموعه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، درباره شهدای مدافع حرم که اسم کمتری از آنها شنیدیم و در ذهن تاریخ گمنام‌ترند، پژوهش کردیم.»
او در ادامه بیان کرد: «کتاب فراری‌ها، برشی از روایت مظلومیت شهدای مدافع حرم و فرازهایی از مبارزه برای حضور در جنگ سوریه است که در دو فصل نگاشته شده و فصل اول به روایت زندگی شهیدان حسن قاسمی دانا، جواد کوهساری، مرتضی عطایی، علی اکبر زوار و حسین مهرابی پرداخته است که در همان اعزام اول به مقام رفیع شهادت نائل آمده‌اند و فصل دوم داستان اعزام مدافعان صادق رفیعی، مهدی عطایی و علی قوتی را روایت می‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8057/24/634003/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها