فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرد که خبر دستیابی به فناوری موشک‌ هایپرسونیک مربوط به گذشته است

حاجی زاده: بسیاری از دستاوردها در روز حادثه رونمایی می‌شود


گروه سیاسی/ این احتمال تقویت شده است که موقعیت جمهوری اسلامی ایران در تولید و بهره‌برداری از موشک‌های فوق پیشرفته ‌هایپرسونیک، پیشرفته‌تر از چیزی است که تا امروز تصور می‌شد. این را می‌شود از گفته‌های روز گذشته سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دریافت. 
سردار حاجی‌زاده در دیدار جمعی از اساتید حوزه علمیه قم و مشهد که از نمایشگاه توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه بازدید می‌کردند، گفت: «خبر موشک بالستیک ‌هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم گفته شد، مربوط به خیلی وقت پیش است که در واقع امروز رسانه‌ای شده است.»

نخستین اعلام دستیابی ایران به موشک‌ هایپرسونیک
نخستین بار، 19 آبان ماه و در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم بود که سردار حاجی زاده از دستیابی ایران به این موشک فوق پیشرفته خبر داد. وی با بیان اینکه موشک‌های بالستیک ‌هایپرسونیک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در این حوزه است، اظهار کرد: این موشک سرعت بالایی دارد و ‌هم‌ در ‌فضا و هم در خارج از آن می‌تواند مانور دهد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد که این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و بعید است تا ده‌ها سال بعد هم فناوری‌ای یافت شود که بتواند با آن مقابله کند. با توجه به اینکه تنها کشورهای معدودی در جهان از این فناوری دفاعی برخوردار هستند، طبیعی بود که واکنش و چه بسا حساسیت کشورهای غربی را به دنبال داشته باشد. باوجود این، «راب لودویک» سخنگوی وزارت دفاع امریکا تنها به بیان اینکه نکته اکتفا کرد که «پنتاگون بخوبی از این گزارش آگاه است.»

ویژگی‌های موشک ‌هایپرسونیک
سرعت موشک‌های ‌هایپرسونیک دست‌کم 5 برابر سرعت صوت است. این امر به عنوان مانورپذیری این موشک‌ها، هدف قرار گرفتن آنها را بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن می‌سازد. درعین حال، سامانه‌های ضدموشکی به دلیل سرعت بسیار بالا، حرکت در لایه‌های رقیق جو و مانوردهی در مسیر، قادر به شناسایی و رهگیری موشک‌های ‌هایپرسونیک نیستند. 
به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که دستیابی جمهوری اسلامی ایران به این فناوری دفاعی، تا چه اندازه توان دفاعی کشور را افزایش داده است. اما این بازدارندگی، امروز معنای دیگری یافته است. زیرا تا پیش از این، اغلب این طور برداشت می‌شد که جمهوری اسلامی ایران در مراحل اولیه دستیابی به این فناوری نظامی قرار دارد. اما امروز با گفته‌های سردار حاجی‌زاده، مبنی بر اینکه این دستاورد مربوط به گذشته است و صرفاً امروز خبر آن منتشر شده است، می‌توان دریافت که این موشک‌ها امروز از جایگاه خاصی در سامانه‌ها یا تدابیر رزمی جمهوری اسلامی ایران برخوردارند.
چرا توانمندی‌های موشکی ایران مهم است؟
اهمیت دستاوردهای دفاعی گسترده و متنوع جمهوری اسلامی ایران را می‌توان از این واقعیت دریافت که 40 سال پیش در آغاز جنگ تحمیلی و حتی 8 سال پس از آن در پایان جنگ، ایران فاقد توانمندی‌های دفاعی گسترده‌ای بود که امروز از آن برخوردار است و این همه، در خلال این سال‌ها به دست آمده است.
سردار حاجی‌زاده روز گذشته در جریان دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و دروس خارج فقه حوزه علمیه قم و مشهد این فرایند را تشریح کرد.
به گزارش فارس، وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس، سلاح‌هایی مانند توپ 130 داشتیم که  27 کیلومتر برد داشت و وقتی می‌خواستیم مکان‌هایی در  30 کیلومتری و 29 کیلومتری منهدم کنیم ،نمی‌توانستیم آن را انجام دهیم، تصریح کرد: به همین دلیل، شهر بغداد که به فاصله 105 کیلومتری از مرزهای ما قرار داشت را نمی‌توانستیم تهدید کنیم. اما، این حرکت در زمان جنگ و دوران بعد از جنگ نیز ادامه پیدا کرد به طوری که امروز مجموعه نیروی هوافضا و بخش‌های مختلف سپاه بویژه حوزه‌های موشکی و پهپادی تبدیل به یک قدرت شده است.

ایران در تراز جهانی هواپیمای بدون سرنشین
وی ادامه داد: امروز در حوزه هواپیمای بدون سرنشین و پهپادها در تراز جهانی هستیم و حرکت‌هایی را که ارتش‌های بزرگ و قدرتمند دنیا ده‌ها سال قبل از ما شروع کرده‌اند به چالش کشیده ایم و بسیاری از دستاوردها نیز وجود دارد که روز حادثه اگر لازم باشد بیرون می‌آید مانند اصابت دشمن در فاصله یک هزار و 50 کیلومتری که البته این‌ها تصادفی نبوده و مرهون عمل به تعالیم اسلام، قرآن و از معجزات الهی است.

جهش نسلی موشکی ایران با ‌هایپرسونیک
سردار حاجی‌زاده در ادامه با بیان اینکه در حوزه موشکی در تراز جهانی جلو افتاده‌ایم، گفت: خبر موشک بالستیک‌ هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم گفته شد و قادر است در جو و بیرون از جو مانور داشته باشد متعلق به خیلی وقت پیش است ولی در واقع امروز رسانه‌ای شده است و در این دستاورد یک جهش نسلی اتفاق افتاده است و تا ده‌ها سال دشمن نمی‌تواند به توانمندی مقابله با این موشک برسد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه به حوزه پدافند اشاره کرد و گفت: ما در برهه‌ای در حسرت یک سامانه پدافندی برد کوتاه بودیم به طوری که رژیم بعث عراق در جنگ هشت ساله برای تحقیر ما با هواپیماهای باری به آسمان کشور ما می‌آمدند و زباله‌های پادگانی از جمله فایل، کمد، مبل، تیرآهن و... را به پایین می‌ریختند.
وی افزود: امروز با لطف خداوند در حوزه پدافند موشکی و پهپادی گسترش بیشتری داشته‌ایم، به طوری که انواع رادارها در حوزه‌ها، فرکانس‌ها، ارتفاع‌ها و  برد‌های مختلف و همچنین سامانه‌های پدافندی ارتفاع پایین، سامانه‌های برد متوسط تا برد بلند همگی بومی و ساخت داخل هستند.
سردار حاجی‌زاده در پایان به حوزه فضایی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه فضایی اخیراً توانستیم به لطف الهی ماهواره‌بر قائم 100 را پرتاب بکنیم و این ماهواره‌بر با سوخت جامد است و در سال جاری اولین ماهواره را با این ماهواره‌بر در مدار قرار خواهیم داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8058/2/634134/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها