براساس آمارها، 800 قلم دارو در کانادا کمیاب شده است

کودکان کانادایی، قربانیان خاموش کمبود دارو


لاله مهرزاد/ «هر دو پسرم تب دارند اما داروی تب بر نایاب شده و داروخانه‌های کبک، دارویی برای قطع کردن تب آنها ندارند. این خیلی وحشتناک است، اگر نتوانم دارویی برای آنها پیدا کنم، چطور باید مراقب آنها باشم؟» اینها را سامانتا تولستام در حالی که در نگاهش نگرانی موج می‌زند، می‌گوید. او در حالی بابت وضعیت سلامتی پسرانش نگران است که قفسه‌های دارو و بویژه داروهای مربوط به کودکان در داروخانه‌های کانادا خالی است.
به گزارش سایت شبکه خبری 
سی بی سی، سامانتا تولستام که پسرانش، مسی و میکائیل فقط دو و سه سال دارند، در توضیح وضعیت داروهای مربوط به کودکان می‌گوید: «فصل سرما در کانادا آغاز شده و به طور معمول بچه‌ها دچار سرماخوردگی می‌شوند و در مهد کودک‌ها بیماری را به یکدیگر منتقل می‌کنند، اما داروخانه‌ها می‌گویند، داروهای حاوی آنتی بیوتیک به دست آنها نمی‌رسد و والدین نمی‌دانند چگونه باید عفونت‌های گلو و ریه فرزندان‌شان را درمان کنند.» از نظر او این بدترین کابوسی است که می‌تواند برای هر پدر و مادری رخ دهد. بویژه اگر مانند او فرزندان‌شان در شرایط کرونایی به دنیا آمده باشند و به خاطر زندگی در شرایط ویژه کرونایی، بدن‌شان با انواع باکتری‌ها آشنا نباشد.
کمبودهای حساسیت‌برانگیز
به گفته پی یرس مارک جروایس، دکتر داروسازی که در کبک داروخانه دارد و رئیس انجمن داروسازان کبک است، آموکسی‌سیلین که یکی از ابتدایی‌ترین داروهای رده آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی در کودکان است، به طور کامل نایاب است و کلاووین داروی دیگری که پسران تولستام به آن نیاز دارند نیز در کمتر داروخانه‌ای وجود دارد. به گفته او اکنون نزدیک به دو ماه است که این داروها به دست آنها نمی‌رسد. او تأکید می‌کند: «به سختی می‌توانم پیش‌بینی کنم که این وضعیت تا چه زمانی‌ می‌تواند ادامه داشته باشد.» او همچنین هشدار می‌دهد: «در این وضعیت نمی‌توان و نباید نشست و گفت ببینیم چه می‌شود.»
به گزارش سی تی وی نیوز، آمارهایی که بخش درمان کانادا منتشر کرده، نشان می‌دهد، 800 قلم دارو در این کشور کمیاب شده است که 23 دارو از این داروها تقریباً نایاب هستند. همین باعث شده است تا دولت اتاوا بشدت تحت فشار فزاینده‌ای باشد. از همین رو محافظه‌کاران و مخالفان دولت ترودو خواهان آن هستند که دولت اجازه دهد، در فضایی که کمبود دارو وجود دارد، شرکت‌ها اقدام به واردات دارو از کشورهای دیگر کنند. دولت جاستین ترودو نیز در واکنش به این انتقادها اعلام کرده است، سه پیشنهاد برای واردات استامینوفن و ایبوپروفن که بیشتر مورد استفاده هستند دریافت کرده و به آنها پاسخ مثبت داده و در کنار آن در حال بررسی است تا ببیند چه آنتی بیوتیکی را می‌تواند جایگزین آموکسی‌سیلین کند. اما به گفته مخالفان این میزان برای رفع کمبود 800 قلم دارو کافی نیست.
تخت‌های ناکافی، صف‌های طولانی
اما مشکل به همین جا ختم نمی‌شود؛ مشکل دیگر این روزهای کانادا در بیمارستان‌ها نهفته است. تولستام درباره این معضل نیزمی‌گوید: «بعد از 17 روز وقتی از پیدا کردن کلاووین ناامید شدم، پسرانم را به اورژانس بردم تا شاید وضعیت‌شان بهبود یابد. اما 16 ساعت منتظر ماندیم تا پزشک بتواند آنها را ویزیت کند. این واقعاً ناامیدکننده است. زیرا ما کشور بزرگی داریم و انتظار می‌رود وضعیت سیستم بهداشت آن بسیار بهتر از این باشد.»
این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، بیمارستان‌های کانادا برای مراقبت از هجوم کودکان بیماری که اغلب مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند، در تکاپو هستند تا بتوانند کودکان بیمار را درمان کنند. کمبود دارو باعث شده است، بیماری کودکان طولانی شود و از همین رو برخی بیمارستان‌ها مجبور شده‌اند فضای سایر بخش‌ها را نیز بگیرند تا بتوانند خدمات مناسب عرضه کنند. 
بودجه ناکافی دولت برای درمان
اما به جز این در برخی استان‌ها مانند اونتاریو، بیمارستان‌ها دچار کمبود پزشک نیز هستند. در این ارتباط نیز دولت وعده داده است، ظرفیت بیمارستان‌ها در این مناطق را افزایش دهد. اما در حال حاضر این وعده‌ها برای والدینی که کودکان‌شان بیمار هستند، دارو و تخت بیمارستان نمی‌شود. در همین ارتباط رونالد کوهن، مدیر بیمارستانی در تورنتو می‌گوید: «دیگر کلماتی مثل «بحران»، «بی‌سابقه» و «تاریخی» تبدیل به کلمات روزمره و پر کاربرد شده‌اند. این روزها ما شاهد تعداد بی‌سابقه‌ای از کودکانی هستیم که به صورت اورژانسی به بیمارستان‌ می‌آیند و باید تحت درمان قرار گیرند، اما خدمات کافی برای آنها وجود ندارد.»
بنا براین گزارش، کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌های کانادا، در چند سال اخیر بیشتر از هر زمان در این کشور مشاهده می‌شود. به گفته کادر بیمارستان‌ها، علت اصلی این مسأله کمبود بودجه‌ای است که در این سال‌ها وجود داشته و دولت حاضر نشده به میزان کافی بودجه به بخش درمان اختصاص دهد و همین بحران کمبود نیروی انسانی در کانادا را طوری تشدید کرده است که بیماران، بویژه کودکان بیمار مجبور هستند، ساعت‌های طولانی در انتظار ویزیت شدن بمانند. به گفته استیو فلیندال، پزشک بیمارستانی در تورنتو این وضعیت برای پزشکان هم بسیار ناراحت‌کننده است. فلیندال توضیح می‌دهد، چگونه یکی از بیماران او که یک کودک بود، بعد از ساعت‌ها انتظار به خانه رفت و بعد از اینکه حالش وخیم شد، به اورژانس مراجعه کرد و بستری شد. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد، شمار بیماران کانادایی بستری شده در اورژانس بیمارستان‌ها رکوردی تاریخی را در این کشور شکسته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8059/3/634151/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها