اخبـــــار


وزیر بهداشت مطرح کرد
درمان رایگان کاشت حلزون شنوایی در سنین طلایی

وزیر بهداشت گفت: تا پایان سال، تمام افرادی که در سن طلایی کاشت حلزون قرار دارند به‌صورت رایگان درمان می‌شوند. بهرام عین‌اللهی گفت: متأسفانه افرادی که در سن کودکی شنوایی خود را از دست داده باشند، گویش‌شان نیز دچار مشکل می‌شود. ما یک زمان طلایی داریم که اگر بتوانیم در این زمان پیوند کاشت حلزون انجام دهیم از نظر شنوایی این افراد می‌توانند گویش بهتری نیز داشته باشند. وی تصریح کرد: با وجود اینکه طرح کاشت حلزون بیشتر از ۲۰۰ میلیون قیمت دارد، در وزارت بهداشت، آن را به‌صورت رایگان انجام می‌دهیم. به علاوه خدمات پزشکی این افراد را نیز کلاً رایگان انجام می‌دهیم و امیدواریم امسال بتوانیم تمام افرادی را که در این سنین طلایی قرار دارند و دچار کم‌شنوایی یا ناشنوایی هستند، درمان کنیم.

افزایش موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای دارویی در کشور

طبق اعلام سازمان غذا و دارو، به دنبال اقدامات انجام شده در جهت تأمین و تسهیل دسترسی مردم به دارو، موجودی‌ ۵۲ قلم از کمبودهای جاری دارویی افزایش یافته است. با اقدامات مشترک صورت پذیرفته طی دو هفته گذشته توسط مجموعه عوامل دخیل در حوزه دارو، موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای جاری رو به افزایش رفته و به دامنه قابل اطمینان نزدیک شده است.
مشکل کمبود آنتی‌ بیوتیک‌های کودکان و همچنین برخی از مسکن‌ها به عنوان درمان‌های حمایتی از اوایل مهرماه سال‌ جاری و در شرایط شیوع آنفلوانزا مطرح شد؛ موضوعی که علاوه بر مصرف خارج از عرف برخی از این اقلام، امتناع شرکت‌های تولیدی به بهانه حذف ارز ترجیحی و عدم همسان‌سازی قیمت‌های جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه و افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید محصولات دارویی، چالش‌هایی از جنس نبود نقدینگی، مالیات ۹ درصدی بر ارزش افزوده، بدقولی برخی بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و... به عنوان عواملی مؤثر در بروز این کمبودها معرفی شدند.در همین راستا سازمان غذا و دارو علاوه بر اصلاح قیمت مجدد این اقلام برای تولید کننده‌ها و تولید سه شیفت در داخل، نسبت به واردات سوسپانسیون‌های آنتی بیوتیک اقدام و اعلام کرد که تا زمان وفور این اقلام دارویی در بازار و رفع مشکل کمبود، واردات ادامه خواهد داشت.
همچنین اجرای طرح دارویار و در راستای تأمین نقدینگی برای شرکت‌های داروسازی، قرار بود تسهیلاتی به صنعت داروسازی پرداخت شود و یکی از مصوبات این بود که اجازه پرداخت تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های دارویی، از ۲۰ به ۴۰ درصد سرمایه پایه شرکت‌ها افزایش یابد. همچنین بانک‌ها مجاز بودند که به میزان ۹۰ درصد فروش سال قبل شرکت‌ها، به آن شرکت تسهیلات بپردازند که این عدد بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به ۲۰۰ درصد رسید. بنابراین مقرر شد بانک‌ها به‌جای ۹۰ درصد، تا ۲۰۰ درصد فروش سال قبل شرکت‌های داروسازی به آنها تسهیلات ارائه کنند.تسهیلات اختصاصی هم که به صورت ویژه برای حمایت از صنایع داروسازی تصویب شد ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا:
واریانت‌های جدید کووید در حال چرخش است

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه کرونا هنوز تمام نشده است، گفت: واریانت‌های جدید این بیماری در حال چرخش است و باید کماکان آمادگی مقابله با کرونا، آنفلوانزا و سایر ویروس‌های تنفسی را داشته باشیم. دکتر محمدرضا صالحی اظهار داشت: اجرای طرح‌هایی مانند طرح شهید سلیمانی در مقابله با بیماری‌ها از جمله کرونا بسیار مؤثر بوده و توصیه سازمان‌ها و مراجع بین‌المللی و داخلی بر تشخیص زودرس، شناسایی و آگاه‌سازی افراد نسبت به بیماری‌شان به‌عنوان یکی از راه‌های مقابله با پاندمی‌ها است.
وی گفت: امروزه در ادبیات علمی، پزشکی دنیا، درس آموخته‌های کرونا رایج است و در نشست روز گذشته کمیته علمی کرونا نیز گزارشی از درس‌آموخته‌های کرونا در جهان و ایران، ارائه شد.
عضو کمیته علمی کشوری کرونا از مسافرت‌های بین‌المللی هوایی به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در پاندمی کرونا یاد کرد و گفت: به نظر می‌رسد که مسافرت‌های بین‌المللی به‌صورت هوایی در پاندمی‌های آینده نیز  می‌تواند مهم باشد؛ چراکه در گسترش بیماری مؤثر است.
وی یادآور شد: چگونگی استفاده از روش‌های پیشگیری نیز در پاندمی‌های آینده، جای بحث دارد که در نشست روز گذشته در این خصوص، به طور مفصل، بحث و بررسی شد. عضو کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: کرونا هنوز تمام نشده و واریانت‌های جدید این بیماری در حال چرخش است که باید کماکان آمادگی مقابله با کرونا، آنفلوانزا یا سایر ویروس‌های تنفسی را داشته باشیم. معاون امور دانشگاهی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران، با اشاره به گسترش آنفلوانزا در سطح کشور بویژه در بین اطفال و کودکان، گفت: توصیه ما برای پیشگیری از آنفلوانزا بویژه در کودکان، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و عدم حضور دانش‌آموزان بیمار در مدارس برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر دانش‌آموزان است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی توصیه می‌شود که دانش‌آموزان در مدارس علاوه بر رعایت فاصله فیزیکی، از ماسک نیز استفاده کنند.

وزارت بهداشت اعلام کرد
شناسایی ۷۲ بیمار جدید کرونایی

وزارت بهداشت اعلام کرد در شبانه‌روز منتهی به روز گذشته ۷۲ بیمار جدید کرونایی شناسایی شده است و ۲۱ نفر از آنها بستری شدند. در این بازه زمانی متأسفانه ۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و ۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌‌‌‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز قرار ندارد، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۳۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش:
حدود نیمی از املاک آموزش و پرورش سند ندارند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۸.۵ درصد املاک آموزش و پرورش سنددار نیستند، گفت: کارگروه‌هایی تشکیل شده که آنها را به سرعت فعال خواهیم کرد که کمک می‌کند بتوانیم املاک و اراضی را سنددار کنیم. امید است هرچه سریع‌تر این عدد را افزایش دهیم.
قاسم احمدی لاشکی در حاشیه نشست شورای معاونین امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، درباره روند ساماندهی املاک مازاد در آموزش و پرورش توضیح داد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۲ هزار و ۲۵۹ ملک داریم که غالباً مدرسه هستند. البته باید متذکر شوم که این عدد در تفاهمنامه قبلی ما ۱۰۰ هزار و ۵۵۶ مورد بود که از آن زمان یک‌ سری اراضی جدید پیدا شدند و 2 هزار مورد به آنها افزوده شد.
وی افزود: اخیراً تفاهمنامه‌ سه‌جانبه آموزش و پرورش با سازمان ملی ثبت اسناد و بنیاد مسکن را داشتیم تا فرایند دریافت اسناد این املاک و اراضی را سرعت دهیم. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ برای ۱۹ هزار و ۲۰۰ ملک سند گرفته‌ایم، اظهار کرد: ۴۸.۵ درصد املاک ما سنددار نیست و نیازمند آن هستیم که دوستان ما در بنیاد مسکن تعامل بیشتری داشته باشند. ۳۸ هزار و ۷۱۵ مورد از املاک و اراضی ما در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر قرار دارد که به حوزه مسئولیت بنیاد مسکن برمی‌گردد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8059/4/634162/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها