کشورهای هدف صادرات مرغ افزایش می‌یابد

کویت؛ مقصد مهم صادرات مرغ ایرانی


گروه اقتصادی / مرغ ایرانی بر‌اساس رایزنی‌های صورت گرفته، قرار است بعد از کشور عراق به کویت صادر شود و این کشور برای واردات آن به ایران درخواست داده است. کویت علت این درخواست را عاری بودن کشور از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرده است. این در حالی است که اکثر کشور‌های دنیا درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند و استقبال زیادی از واردات مرغ از آنها نمی‌شود، بلکه به دنبال واردات محصولات سالم از کشورهای دیگر هستند. خوشبختانه تاکنون نمونه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به دلیل تدابیر اندیشیده شده ستاد ملی مبارزه با آنفلوانزا در استان‌ها و شهرستان‌ها دیده نشده است و این برگ برنده‌ای شده تا کشور‌های دیگر از ایران درخواست واردات داشته باشند.
سید محمد آقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره روند صادرات مرغ از ایران به کویت گفته است: «مکاتبات ایمیلی و اداری با این کشور داشته‌ایم و مسئولان کویتی درخواست خود را مطرح کرده‌اند، ما هم به اتحادیه مرغداران اعلام کردیم که بازاریابی انجام دهند و محصولات خود را به این کشور صادر کنند.»
وی در پاسخ به این سؤال که آیا غیر از کویت کشور‌های دیگری هم درخواست کرده‌اند و میزان درخواست‌شان چقدر است، گفت: «کشور‌های دیگری هم برای صادرات هستند که صادرات مرغ به آنها داشته‌ایم، اما جزئیات آن توسط معاون دامپزشکی باید اعلام شود.»
حمایت از تولیدکنندگان با آزاد شدن صادرات مرغ
یکی از اقدامات اساسی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از مرغداران، آزاد‌سازی صادرات این محصول و صفر کردن تعرفه صادرات مرغ در سال‌جاری بوده است، به طوری که آزاد‌سازی صادرات مرغ از خردادماه و صفر شدن تعرفه صادراتی این محصول اعمال شد و عراق، افغانستان و قطر مهم‌ترین مقاصد صادراتی مرغ کشورمان درنظر گرفته شدند.
توان تولید سالانه مرغ 3.5 میلیون تن است که حدود 2.6 تا 2.7 میلیون تن در سال تولید می‌شود. تولید ماهانه مرغ کشور هم به حدود 230 هزار تن می‌رسد که مجوز 5 هزار تن صادرات در هر ماه گرفته شده است. علاوه بر این به طور شفاهی مجوز صادرات تا 15 هزار تن صادر شده است که این میزان حدود 6 تا 7 درصد از تولید داخلی را دربرمی گیرد. بنابراین با توجه به این میزان صادرات برای بازار تولید داخل مشکلی به وجود نیامده است.
تأمین نیاز داخلی و رفع کامل محدودیت‌های صادراتی از برنامه‌های معاونت امور تولیدات دامی است به طوری‌که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون صادرات گوشت مرغ، تخم‌مرغ، جوجه یکروزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار انجام گرفته است.
ظرفیت بالای صادرات مرغ از کشور
با توجه به جوجه‌ریزی مازاد بر نیاز کشور و تأمین مرغ مصرف داخلی، ظرفیت زیادی برای صادرات مرغ فراهم است و آمادگی برای صدور آن به کشورهای همسایه وجود دارد. این در حالی است که در مهر و آبان سال‌جاری جوجه‌ریزی ۵ تا ۱۰ میلیون قطعه بیش از نیاز کشور بود که با این حجم جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها، مرغ مورد نیاز کشور به طور کامل تأمین خواهد شد.
تولیدکنندگان در شرایطی که در تابستان میزان جوجه‌ریزی را به کمتر از 90 میلیون قطعه رسانده بودند اما با توجه به وعده حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ و طیور، جوجه‌ریزی را در مهرماه به بیش از 112 میلیون قطعه رساندند که درمقایسه با سال قبل ۱۲ میلیون قطعه افزایش داشته است.
پیش‌تر هم پیش‌بینی شده بود که در آبان‌ماه مرغداری‌های کشور ۱۲۲ تا ۱۲۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشته باشند که حالا با توجه به پایان آبان‌ماه به حدود 124 میلیون قطعه رسیده است. برآورد می‌شود میزان جوجه‌ریزی به یک‌ میلیارد و ۳۹۰ میلیون قطعه در سال‌جاری خواهد رسید. تولیدکندگان مرغ و طیور با توجه به مازاد جوجه‌ریزی در کشور، خواستار ایجاد امکاناتی هستند تا حداقل حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن مرغ تا پایان سال صادر شود. فعالان این صنعت بواسطه عرضه مازاد بر تقاضا خواستار ایجاد تمهیداتی برای صادرات هستند تا مرغداران متحمل زیان نشوند، زیرا تولیدکنندگان صادرات را عاملی برای تعادل در بازار مرغ و جلوگیری از مازاد آن عنوان می‌کنند. صادرات مرغ و تخم‌مرغ یکی از راهکارهای ضروری در حمایت از تولید و مصرف است. در شرایطی که تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و هزینه‌های تولید افزایش داشته است، حمایت دولت در افزایش کشورهای مقصد صادراتی می‌تواند کمک به افزایش تولید و تداوم در زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8059/9/634179/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها