رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با «ایران»:

دو برابر شدن صدور پروانه ساختمانی نسبت به سال گذشته


گروه اقتصادی/ بیش از 50 درصد مستأجران در شهر تهران برای خانه‌دار شدن نیاز به حمایت دارند. ساخت سالانه 180 هزار واحد با مشارکت شهرداری برای واگذاری به این گروه مستأجران در تهران اجرا می‌شود. مهدی‌ هدایت، مدیرعامل نوسازی شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» جزئیات بیشتری از برنامه جدید ساخت مسکن در تهران را تشریح کرد و گفت: با اجرای این برنامه، ساخت مسکن استطاعت‌پذیر سرعت گرفته است.
با توجه به توان مالی پایین اقشار آسیب‌پذیر، تأمین مالی ساخت مسکن برای این اقشار با تکیه بر چه منابعی است؟
روند تأمین مالی پروژه‌های مسکن همیشه به گونه‌ای است که موجب طولانی شدن ساخت می‌شود، از سوی دیگر سرعت پس‌انداز خانوار با سرعت تورم در حوزه مسکن برابر نیست، برای تبدیل پس‌انداز به مسکن، فروش متری، فروش اوراق خرد و فروش اوراق سلف موازی، در قالب بسته جامع تأمین مالی مسکن، در سازمان نوسازی در دست تدوین است. با این اقدام سه هدف تأمین مالی مسکن، ساخت مسکن برای افراد واجد شرایط و جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن دنبال می‌شود. بر این اساس با ایجاد سبد دارایی، منابع جمع می‌شود و در پروژه‌های استاندارد زیر نظر شهرداری، به واحد مسکونی تبدیل می‌شود. متقاضیان هر زمان بخواهند می‌توانند اوراق خود را به قیمت روز و به نرخ مسکن بفروشند. به این ترتیب مردم با هر رقمی و سرمایه خرد می‌توانند در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کنند. در این طرح منابع خرد به سمت اشتغال می‌آید و مردم به خانه‌دار شدن امیدوار می‌شوند و مسکن استطاعت‌پذیر ساخته می‌شود. گروه هدف در این طرح خانه‌دار کردن 50 درصدی است که در تهران مستأجر هستند.
این برنامه چه زمانی آغاز می‌شود؟
به محض اینکه مصوبات قانونی طرح اخذ شد اجرای آن شروع می‌شود.
نحوه اجرای برنامه به چه صورتی است؟
ما با سه راهبرد، سیاست‌های مسکن شهر تهران را پیش می‌بریم. راهبرد اول ایجاد قرارگاه جهادی مسکن و رفع موانع تولید مسکن است که بر اساس آن فرایند زمان صدور پروانه را کم کردیم، مجوزهای زائد که نیازی به آن نبود حذف شد و برای استعلاماتی که زمانبر بود زمان معین تعیین کردیم. در اقدام دیگر، اراضی بزرگ مقیاس شهر تهران را شناسایی کردیم، پادگان‌های نظامی، اراضی متعلق به سازمان‌ها، نهاد، بنیادها، ارگان‌ها و... شامل این اراضی است. با مالکان این اراضی، تفاهمنامه ساخت مسکن را امضا کردیم که به توافقنامه و صدور پروانه منجر می‌شود. بر اساس این تفاهمنامه، با مشارکت شهرداری در این اراضی مسکن ساخته می‌شود و به متقاضیان و پرسنل تحویل داده می‌شود. به مالکان گفتیم اگر می‌خواهید در روند تولید مسکن همکاری کنید و حتی برای پرسنل خود که مسکن ندارند خانه بسازید، ما آن را مدیریت می‌کنیم، مثلاً در منطقه 13 زمین 17 هکتاری کارخانه جنگ‌افزار‌سازی برای ساخت و ساز واگذار شد و سهم شهرداری در این پروژه 11 هکتار است که به خدمات شهر تبدیل می‌شود و 6 هکتار برای ساخت مسکن پرسنل که خدمات آن در همان 6 هکتار تأمین می‌شود در نظر گرفته می‌شود.
برنامه دیگر تولید مسکن در شهر تهران، نوسازی بافت فرسوده است. بافت فرسوده شهر تهران تهدیدی است که باید تبدیل به فرصت شود. سیاست‌های تشویقی خوبی برای نوسازی بافت فرسوده تهران در مقطعی اتخاذ شد اما بعد از مدتی این سیاست‌ها لغو شد. بیشترین آمار نوسازی مربوط به همان زمانی است که سیاست تشویقی در بافت اعمال می‌شد. برای سرعت‌بخشی به نوسازی، بسته تشویقی جدید چندوجهی تدوین و ابلاغ شد، بر طبق بسته تشویقی جدید بین یک تا دو طبقه تراکم به مالکین داده می‌شود تأمین پارکینگ و بخشی از خدمات را نیز شهرداری برعهده گرفته است.
اجرای این برنامه‌ها منجر به افزایش تولید مسکن شده است؟
شیب صدور پروانه با اجرای بسته تشویقی نوسازی صعودی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم نوسازی در بافت به جریانی پایدار تبدیل شود که همین موضوع به تولید مسکن و تعادل بخشی‌قیمت مسکن کمک می‌کند. 4427 هکتار بافت فرسوده در تهران داریم و تا کنون 43 درصد نوسازی شده است. شهرداری تعهد دارد هر سال 5 درصد نوسازی کند دولت نیزسالانه 5 درصد تعهد دارد. با اقداماتی که انجام شده از سال آینده به سهم 5 درصدی شهرداری می‌رسیم و 15 تا 20 درصد نوسازی تا پایان امسال با توجه به طرح‌های تشویقی افزایش می‌یابد. در اقدامی دیگر، شرکت‌های توسعه‌گر برای نوسازی بافت ایجاد شده است. توسعه‌گرها شرکت‌هایی هستند که توان مالی داشته، واحدها را تجمیع کرده، سرمایه‌گذاری می‌کنند و مسکن می‌سازند. در برنامه‌ای دیگر شهرداری تهران تا پایان سال به پرداخت عوارضش تخفیف می‌دهد. ما به‌عنوان سازمان نوسازی شهر تهران برای محلات و محدوده‌های مختلف شهر تهران طرح بازآفرینی، طرح‌های موضعی و موضوعی تعریف می‌کنیم مثلاً در مناطق کن، ده ونک، شن چاله منطقه 18، دره فرحزاد، محدوده شوش، اراضی صنعتی شمال شهر ری، بازآفرینی کارخانه سیمان ری و تبدیل آن به موزه و همچنین محل فعالیت استارتاپ‌ها و... تأمین همزمان خدمات و ایجاد زمینه سکونت را اجرا می‌کنیم، به بازار تهران نیز نگاه ویژه‌ای داریم؛ با مشارکت مالک، سرقفلی و شهرداری، به‌صورت مشترک بازار را مرمت می‌کنیم، این طرح‌ها تا یک ماه آینده تمام و ابلاغ می‌شود. پیش‌بینی ما این است با مصوبات کمیسیون ماده 5 و تخفیف عوارض، تا 2 ماه آینده صدور پروانه شهر تهران 2 برابر می‌شود.
چه تعداد از واحدها ساخت جدید و چه تعداد مربوط به نوسازی در بافت فرسوده است؟
بر اساس برنامه قرارگاه جهادی شهرداری سالانه 180هزار واحد ساخته می‌شود که امسال 20 هزار واحد آن مربوط به نوسازی است و هر سال تعداد آن بیشتر می‌شود.
هزینه ساخت واحدها چقدر است؟
به‌طور متوسط هزینه ساخت، بین متری 8 تا 10 میلیون تومان خواهد بود. پروژه‌هایی که شهرداری تهران در ساخت آن مشارکت دارد و آن را حمایت می‌کند فقط به مستأجرینی که 5 سال از سکونت آنها در تهران می‌گذرد، فروخته می‌شود تا به این ترتیب مهاجرت به تهران کنترل شود. در پروژه‌هایی که شهرداری حمایت می‌کند زمین و پروانه از طرف شهرداری تأمین می‌شود و ساخت توسط سازندگان خواهد بود بعد از اتمام کار شهرداری سهم خود از واحدها را کسب می‌کند و این واحدها به واجدین شرایط عرضه می‌شود. بعضاً ممکن است شهرداری به جای اخذ مبلغ صدور پروانه و مجوزها واحد تملک کند و سپس بفروشد. ما قصد داریم با اجرای برنامه‌های جدید ساخت مسکن استطاعت‌پذیر و همچنین نوسازی شهری، تعادل فضایی را بین شمال و جنوب تهران برقرار کنیم. بر این اساس واحدهای ساخته شده 2 یا 3 خوابه و 80 تا 135 متر خواهد بود.
علاوه بر شهرداری، دولت نیز برنامه جدیدی برای ساخت و ساز در شهر تهران دارد؟
دولت در تهران 124 هکتار زمین دارد؛ ما به دولت پیشنهاد مشارکت با رویکرد تولید مسکن استطاعت‌پذیر را دادیم البته در برنامه ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، اراضی‌ای که متعلق به دولت است با سیاست‌هایی به متصرفان واگذار می‌شود که این اقدام برای نوسازی، ظرفیت مناسبی است. یکی از موانع نوسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی سند است که با اجرای این برنامه، سند به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی واگذار می‌شود. به نهادها و ارگان‌های غیردولتی هم پیشنهاد دادیم مانند دولت، اراضی را با نگاه حمایتی به متصرفان واگذار کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8059/11/634190/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها