اخبار


رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی:
اشتغال خانگی 391 درصد رشد داشته است

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به اینکه ۳۰هزار شغل خانگی در هفت ماه ۱۴۰۱ ایجاد شده است، گفت: در زمینه ایجاد اشتغال خانگی شاهد رشد ۳۹۱درصدی بوده‌ایم.
آزیتا همتیان، از صدور آنی بیش از 95درصد درخواست‌های مجوز مشاغل خانگی خبر داد و افزود: در صدور مجوزهای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته رشد 368درصدی به ثبت رسیده است.
همتیان با بیان اینکه بیش از 30هزار شغل خانگی در هفت ماه سال 1401ایجاد شده است، تصریح کرد: در زمینه ایجاد اشتغال خانگی نیز شاهد رشد 391درصدی بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه بیشترین سهم پرداختی تسهیلات تکلیفی مشاغل خانگی در سال 1401 متعلق به بانک‌های توسعه تعاون و رفاه کارگران است، افزود: پست‌بانک در رتبه سوم و بانک کشاورزی با 8 درصد جذب کمترین میزان پرداخت را داشته است.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با بیان اینکه اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سال 97 در 9 استان به‌صورت پایلوت آغاز شد، تصریح کرد: در حال حاضر این طرح در سه فاز شناسایی، توانمندسازی و ایجاد بازار در 31 استان اجرا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس این طرح با توانمندسازی بیش از 59 هزار نفر به بیش از 45 هزار فرصت شغلی دست یافته‌ایم.
همتیان با بیان اینکه تسهیلگری صدور مجوزها برای اولین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد، گفت: بیش از 128 هزار مجوز رشته‌های ثبت‌محور صادر شده است.
وی ادامه داد: در هفت ماه سال 1401 بیش از 70 هزار مجوز صادر کرده‌ایم که وزارت کار پیشتاز صدور مجوز مشاغل خانگی از نظر تعداد و سرعت صدور در بین سایر وزارتخانه‌هاست.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تأکید کرد: در دولت سیزدهم برای اولین بار مجوزهای مشاغل خانگی آنی صادر می‌شود.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد
پرداخت معوقات حق عائله‌مندی و اولاد بازنشستگان با حقوق آذرماه

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری جزئیات ترمیم حقوق بازنشستگان و موظفین این صندوق را تشریح کرد.
اکبر شیرمحمدی اظهار کرد: در اجرای لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری مصوب ۸ آبان ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، با اقداماتی افزایش مصوب در احکام بازنشستگان و موظفین این صندوق اعمال شده است و حقوق آبان ماه مشترکین این صندوق به همراه معوقه مهرماه واریز می‌شود.
وی با اشاره به جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان کشوری گفت: بر اساس بند (۱-۲) ماده واحده قانون مزبور مبلغ مقطوع ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان و موظفین مشمول قانون بودجه ۱۴۰۱ از تاریخ اجرای قانون که ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ است و همچنین به میزان ۵ درصد حقوق شهریورماه، برای تعداد یک میلیون و ۵۸۹ هزار نفر از بازنشستگان و وظیفه‌بگیران ذینفع (بازنشستگان قبل از 01/07/۱۴۰۱) اضافه شده است.
شیرمحمدی به افزایش ۵۰ درصدی مبلغ کمک هزینه عائله‌مندی بازنشستگان کشوری اشاره کرد و گفت: این مبلغ از ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان به مبلغ ۶۱۱ هزار و ۸۴ تومان افزایش یافته است؛ تعداد افراد مشمول این کمک هزینه ۹۶۷ هزار ۸۹۰ نفر است.
معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین تصریح کرد: مبلغ حق اولاد نیز به ازای هر فرزند با افزایش ۱۰۰ درصدی از مبلغ ۱۰۵ هزار و ۶۱۹ تومان به مبلغ ۲۱۱ هزار و ۲۳۹ تومان بهبود یافته است.
لازم به ذکر است، با توجه به عدم بارگذاری اطلاعات افزایش مبلغ عائله‌مندی و اولاد توسط دستگاه‌ها، افزایش حق عائله‌مندی، اولاد و معوقات مهر ماه و آبان ماه همراه با حقوق آذر ماه پرداخت خواهد شد.
وی یادآور شد: مطابق توضیحات تبصره‌بند (۱-۲) برای افرادی که پس از اجرای این قانون ،یعنی پس از تاریخ اول مهر ۱۴۰۱ بازنشسته شده یا می‌شوند نیز ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگی آنان اضافه می‌شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به گفته وی، با افزایش‌های صورت گرفته، میانگین حقوق بازنشستگان کشوری از مبلغ ۷ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۵۴۶ تومان در نیمه اول سال ۱۴۰۱، به مبلغ ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۹۸ تومان در مهرماه سال‌ جاری  (به‌طور میانگین ۱۶.۲ درصد) ترمیم یافته که افزایش‌ مربوط به عائله‌مندی و حق اولاد نیز مازاد بر آن خواهد بود.
گفتنی است، بازنشستگان کشوری با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی www.sabasrm.ir «یک روز پس از پرداخت حقوق آبان ماه» می‌توانند نسبت به دریافت فیش حقوقی خود اقدام کنند.

 معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
۴۲ اتحادیه تعاونی سراسری در کشور فعالیت دارند

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۴۲ اتحادیه تعاونی سراسری در کشور خبر داد و گفت: اتحادیه‌های تعاونی سراسری حلقه اتصال بخش مردمی و دولتی تعاون هستند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «مهدی مسکنی» در نشست با مدیران‌عامل اتحادیه‌های تعاونی سراسری اظهار کرد: در دولت مردمی سیزدهم با هدف مردمی‌کردن اقتصاد کشور عملکرد اتحادیه‌ها رصد و بر ظرفیت‌ این نهادهای مردمی حساب ویژه باز شده است.
وی افزود: شاخص حمایت معاونت امور تعاون از اتحادیه‌های سراسری میزان گره‌گشایی آنها از تعاونی‌های کوچک و نوپا است.
مسکنی با اشاره به اینکه تعاونی‌ای‌ موفق و اثرگذار محسوب می‌شود که مطالبه‌گر باشد، گفت: مطالبه‌گری و هم‌افزایی درونی از رسالت‌های اصلی اتحادیه‌های سراسری است.
وی همچنین با تأکید بر اینکه تعاونی‌ها ایجاد بسترهای مجازی و نوآورانه را با هدف ایجاد زنجیره تأمین و توزیع در اولویت قرار دهند، تصریح کرد: اتحادیه‌های تعاونی محور توسعه بخش مردمی تعاون بوده و در حال حاضر ۵۲ درصد اتحادیه‌ها در بخش صنعت و کشاورزی و ۴۲ درصد در بخش خدمات و توزیعی فعال هستند.
وی تعاون را تجلی اقتصاد اجتماعی و مردمی عنوان کرد و ادامه داد: راهبرد اصلی معاونت امور تعاون دولت سیزدهم مردمی‌کردن اقتصاد تعاونی و تقویت بخش مردمی تعاون است.
مسکنی بر لزوم گره‌گشایی از تعاونی‌های کوچک و نوپا، شناسایی نخبگان، تأمین نیازمندی و رصد مشکلات اعضای تحت پوشش اتحادیه‌های سراسری تأکید کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8059/13/634198/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها