ناکامی هوگوپوشان با 3 برنز در مسابقات جهانی مکزیک

بسحاق: این نتیجه در شأن تکواندوی ایران نبود


فائزه زمانی/ تیم ملی تکواندو با سقوط آزاد روی شیاپ چانگ مکزیک در رده هجدم مسابقات قهرمانی جهان قرار گرفت. تیم ملی با ترکیب میرهاشم حسینی، ابوالفضل عباسی، مهران برخورداری، سجاد مردانی، رضا کلهر، متین رضایی، حسین لطفی، مهدی حاجی موسایی، نرگس میرنوراللهی، زینب اسماعیلی، غزل سلطانی، مهلا مؤمن زاده، ناهید کیانی و اکرم خدابنده پا به این مسابقات گذاشت اما فقط با 3 مدال برنز مهران برخورداری، رضا کلهر و سجاد مردانی کاپیتان تیم ملی، به کار خود در این مسابقات پایان داد تا در مجموع با عملکردی ضعیف و ناامیدکننده در رده هجدم جهان قرار بگیرد. در پایان این رقابت‌ها اما تیم‌های کره جنوبی، اسپانیا و مکزیک  در بخش مردان و تیم‌های مکزیک، چین و صربستان در بخش زنان در رده‌های اول تا سوم قرارگرفته و در مجموع هم تیم‌های مکزیک، چین و کره جنوبی روی سکوی تیمی قرار گرفتند. علی محمد بسحاق  سرمربی تیم ملی امید و پیشکسوت تکواندو در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» عملکرد تیم ملی درمسابقات قهرمانی جهان را اصلاً خوب نمی‌داند: «عملکرد تیم ملی در این مسابقات و قرار گرفتن در رده هجدم جهان اصلاً خوب نبود و می‌توانم بگویم این نتیجه درخور تیم ملی ایران نبود.»
او معتقد است جوانگرایی در تیم ملی صورت نگرفته است: «در چرخه انتخابی تکواندوکاران جوان موفق به شکست بازیکنان باتجربه شدند تا پیراهن ایران را در این مسابقات به تن کنند بنابراین نمی‌توانیم بگوییم مقانلو جوانگرایی کرده است. یک زمانی سرمربی تیم تصمیم به جوانگرایی می‌گیرد و بازیکنان جوان را در ترکیب تیم قرار می‌دهد اما در این مقطع این خود بازیکنان بودند که موفق به شکست باتجربه‌ها شدند تا به مسابقات اعزام شوند. هرچند همین بازیکنان جوان هم باتجربه و میدان دیده بودند.» بسحاق اردوها و تدارکات در نظر گرفته برای تیم ملی قبل از مسابقات جهانی را خوب می‌داند: «فدراسیون و کمیته فنی درباره ادامه همکاری با مقانلو تصمیم گیرنده هستند و من نمی‌توانم چیزی بگویم. اما به هرحال این تیم 9 ماه در اردو بود و در چندین تورنمنت بین‌المللی حضور یافت. هادی ساعی رئیس فدراسیون تدارک خوبی برای این تیم در نظر گرفته بود و هر آنچه که می‌خواستند را برایشان فراهم کرد، حتی تیم را با پرواز بیزینس کلاس راهی مکزیک کرد اما تیم ملی نتوانست نتیجه خوبی در این مسابقات به دست بیاورد.» او درباره علل ناکامی تیم ملی در مکزیک می‌گوید: «ناکامی تیم ملی در این مسابقات دلایل زیادی دارد که باید کارشناسی شود اما در بحث بدنسازی ضعف ملی‌پوشان  مشهود بود. تکواندوکاران همچنین هیچ استراتژی برای مبارزات‌شان نداشتند و در بحث کوچ هم چندین کارت اشتباه کشیده شد که منجر به سوختن کارت ما شد که البته این کارت‌ها می‌توانست در موقعیت‌های حساس‌تری به کمک ملی‌پوشان ما بیاید.»
 سرمربی سابق تیم ملی مردان معتقد است ملی‌پوشان دختر هنوز به اعتماد به نفس کافی برای کسب مدال جهانی نرسیده‌اند: «دختران ما در مسابقات قهرمانی آسیا درخشیدند اما هنوزبه اعتماد‌به‌نفس کسب مدال در مسابقات جهانی و المپیک نرسیده‌اند اما به هرحال من مبارزات خوبی از آنها دیدم که بسیار امیدوارکننده بود.» بسحاق همچنین معتقد است تیم ملی با سرمایه‌گذاری و برنامه می‌تواند در مدتی کوتاه مثل قبل به کورس قهرمانی برگردد: «2 دوره سابقه قهرمانی جهان را داریم اما عملکرد تیم‌های دنیا در آن مقطع با الان متفاوت بود. در آن دوره فقط کره جنوبی رقیب اصلی ایران بود و اگر کسی تکواندوکاران ما را شکست می‌داد بی شک کره‌ای‌ها بودند اما الان بالای 50 کشور دنیا در تکواندو سرمایه‌گذاری کرده و همه پیشرفت کرده‌اند. تیم‌های اروپایی هر 2 هفته یکبار حداقل در یک تورنمنت بین‌المللی شرکت می‌کنند اما کرونا 2 سال ما را به حالت نیمه تعطیل درآورد و باعث دوری تکواندوکاران ما از شیاپ چانگ شد که همین موضوع در نتایج امروز بی‌تأثیر نیست. از طرفی پول ما بی‌ارزش شده است و فدراسیون بودجه لازم برای حضور متوالی در تورنمنت‌های مختلف را ندارد. اگر می‌خواهیم به کورس قهرمانی برگردیم، باید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا در مسیر قرار بگیریم. در کل تکواندو برد و باخت دارد. موقع برد همه خوشحال هستند اما این نتیجه باعث ناراحتی جامعه تکواندو شده و در مواقع باخت باید شجاعت عذرخواهی وجود داشته باشد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8059/22/634236/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها