هنرمندان در فضای مجازی


گرامیداشت یاد و خاطره ایرج بسطامی،برپایی کم رونق حراج مشهور کریستیز با وجود ارائه آثاری از هنرمندان مشهور جهان و همچنین نقل قولی از ابوالفضل پورعرب درارتباط با چرایی حضورش در بیمارستان بخشی از مطالبی هستند که در فضای مجازی امروز می خوانید.

​​​​​​​به یاد ایرج بسطامی
یکم آذر ماه سالروز تولد ایرج بسطامی است؛ چهره سرشناس موسیقی سنتی کشورمان که نخستین اثرش را با آهنگسازی پرویز مشکاتیان عرضه کرد. تصنیف گل‌پونه‌ها معروف‌ترین اثر ایرج بسطامی با آهنگی از حسین پرنیا است که پس از مرگ وی، آوازه ملی پیدا کرد. از دیگر آثار معروف او می‌توان به تصنیف «وطن من» با آهنگی از پرویز مشکاتیان و شعری از ملک‌الشعرای بهار اشاره کرد که از طرف سازمان یونسکو سرود ملی اعلام شد. این هنرمند عرصه موسیقی سال 1336 دیده به زندگی گشود، آن هم در خانواده‌ای هنرمند. هر یک از اعضای خانواده او، از جد پدری گرفته تا پدربزرگ و پدر در زمینه آواز خواندن و نواختن سازهای مختلف تجربه داشتند. تولد و رشد ایرج در چنین خانواده‌ای و برخورداری‌اش از استعداد ذاتی‌ موجب شد که او از پنج سالگی به آواز خواندن علاقه نشان دهد. از این رو، پدر ایرج، فرزندش را در مسیر یادگیری موسیقی و آواز قرار داد و این‌گونه، پدرش نخستین معلم آواز او در خانه شد و در نهایت ایرج تا جایی این مسیر را ادامه داد که نامش به عنوان یکی از چهره‌های موسیقی معاصرمان ثبت شد. ایرج بسطامی پنجم دی ماه سال 1382 در زمین‌لرزه بم و در ۴۵ سالگی با زندگی وداع گفت.
برپایی کم‌رونق کریستیز
جدیدترین حراجی آثار هنری قرن بیستم و بیست و یکم کریستیز با حضور نقاشی‌های هنرمندان نامدار جهان، به فروش آثاری به قیمت صدها میلیون دلار منجر شد. با توجه به قیمت‌های تخمینی، به نظر می‌رسد انتظارها از فروش آثار هنری برآورده نشده است . این حراجی که پنجشنبه گذشته برگزار شد، خریداران هم به صورت حضوری و هم به صورت تلفنی برای خرید تابلوهای نقاشی ارائه شده با یکدیگر رقابت می‌کردند. در این حراجی تابلو نقاشی «بئاتریس هستینگز» (۱۹۱۵) اثر «آمادئو مودیلیانی» که با قیمت تخمینی ۱۲ الی ۱۸ میلیون دلار به حراج گذاشته شده بود به قیمت ۱۵ میلیون دلار فروخته شد. البته در این حراجی، فروش برخی از آثار هنری طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت. برای مثال تابلوی نقاشی «بوفالو بیل» اثر «پابلو پیکاسو» مورد توجه تعداد کمی از خریداران قرار گرفت و در نهایت به قیمت ۱۲.۴ میلیون دلار فروخته شد.تابلو نقاشی «بدون عنوان شماره ۳» اثر «ویلم دکونینگ» نقاش مطرح جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی نیز شرایط به مراتب ناامیدکننده‌تری را تجربه کرد و فروخته نشد. اما تابلو نقاشی «شوگر ری رابینسون» اثر «ژان میشل باسکیا» که قرار بود ستاره بخش آثار هنری قرن بیست و یکم باشد نیز فروش موفقیت‌آمیزی نداشت؛ چراکه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند این نقاشی حدود ۳۵ میلیون دلار فروخته شود، اما در نهایت به قیمت ۳۲.۴ میلیون دلار فروخته شد. مجسمه قطار «جیم بیم _ قطار جی. بی. ترنر» اثر «جف کونز» به قیمت ۱۶.۹۹ میلیون دلار فروخته شد.
بازیگر معروف در بیمارستان
انتشار خبر درگذشت چهره‌های معروف سینما و تلویزیون اتفاقی است که هرازچندی دستمایه‌ای برای جنجال به پا کردن می‌‌شود. یکی از شایعه‌های اخیر فضای مجازی بر همین محور نصیب ابوالفضل پورعرب شده. او هم در واکنش به انتشار این خبر کذب نکاتی درباره وضعیت سلامتی‌اش گفته است. گویا این هنرمند باسابقه سینما و تلویزیون از چندی پیش به‌دلیل بروز یک حادثه در فرایند تولید پروژه‌ای مستند در بیمارستان بستری شده است. او در گفت‌وگوی کوتاهی به مهر گفته: «مشغول ساخت یک فیلم مستند-داستانی با نام «سگ» بودم که کارگردانی‌اش را هم خودم انجام می‌دهم. در محل تصویربرداری به دلیل حادثه‌ای پایم زخمی شد و به دلیل همین جراحت الان پایم دچار عفونت شده است که امیدوارم در مراحل درمانی بهبود حاصل شود. همچنان در بیمارستان بستری هستم و احتمالاً تا دو الی سه روز دیگر با نظر پزشکان مرخص شوم.»
جایزه‌ای در 95 سالگی!
«آنجلا آلوارز» خیلی دیرتر از آنچه روال است قدم به عرصه موسیقی گذاشت؛ این هنرمند کوبایی- امریکایی در سن ۹۰ سالگی شروع به ضبط رسمی آثارش کرد. او با کسب جایزه گرمی لاتین در سن ۹۵ سالگی، به کهنسال‌ترین برنده تاریخ جوایز موسیقی لاتین گرمی تبدیل شده و از آن مهم‌تر اینکه ثابت کرده برای آنکه دنبال علایق خود برویم هیچ وقت دیر نیست! «آنجلا آلوارز» پس از کسب جایزه لاتین گرمی برای هنرمند نوظهور گفته: «کسانی که هنوز رؤیاهای خود را محقق نکرده‌اند، بدانید که اگرچه زندگی سخت است، اما همیشه راهی برای خروج وجود دارد و با ایمان و عشق می‌توان به همه چیز دست یافت.» او پس از کسب جایزه بهترین هنرمند نوظهور در بیست و سومین مراسم سالانه گرمی لاتین، همه رؤیاپردازان را تشویق کرد و با تقدیم جایزه خود به کشورش کوبا گفت: «افرادی هستند که تسلیم می‌شوند، اما من تسلیم نشدم. به شما قول می‌دهم هیچ وقت دیر نیست.»
کتابی خواندنی
«ما هم جنگیدیم» عنوان کتاب تازه‌ای به قلم نرجس توکلی لشکاجانی است. اگر در زمره علاقه‌مندان ادبیات جنگ و البته دقیق‌ترش تاریخ شفاهی دفاع مقدس هستید این کتاب را که روایتی از زنان ملارد از پشتیبانی خط مقدم است بخوانید. شخصیت اصلی و البته واقعی این کتاب زنی است که او را شمسی خانم صدا می‌کنند؛ او از دوران جوانی و قبل از انقلاب، خانه‌اش را کلاس قرآن برای زنان و کودکان روستایش، ملارد کرده بود. چون سخنران‌های سیاسی به جلسه دعوت می‌کرد، ساواک خانه را زیرنظر گرفته بود. با شروع انقلاب، با همان حلقه منسجم خانم‌های کلاس قرآن، اولین راهپیمایی ملارد را شکل داد و در دوران جنگ هم با مدیریت او، روستا شد یکی از مراکز مهم پشتیبانی جنگ. کامیون‌کامیون نان و مربا و ترشی و خاکشیر و ماست بود که از ملارد راهی جبهه می‌شد. خانه‌ وزندگی‌شان هم شده بود وقف این کار. مردم می‌گفتند فرش خانه‌شان همیشه آردی بود.روایت‌های پیش رو خاطرات واقعی زنانی است که با مدیریت شمسی‌خانم اتفاق زیبایی را در جنگ تحمیلی رقم زدند. این اثر به همت انتشارات راه‌یار روانه کتابفروشی‌ها شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8059/24/634251/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها