تصویب قریب‌الوقوع لایحه جدید کمک به خانواده قربانیان «11 سپتامبر»

دزدی امریکا از «مال غیر» در روز روشن


رایان گریم و دانیل بوگوسلاو  گزارشگران سیاسی - اقتصادی امریکا
مترجم: وصال روحانی 

چاک شومر رهبر اکثریت مجلس سنای امریکا لایحه‌ای را به این مجلس برده که در صورت تأیید نهایی سه میلیارد دلار پول را بین خانواده‌های قربانیان واقعه تروریستی 11 سپتامبر تقسیم خواهد کرد و این مبلغی است که در اصل برای کمک به خانواده قربانیان پرشمار بیماری کرونا طی سه سال گذشته فراهم آمده بود و حالا تغییر مسیر داده است.اگر اکثریت اعضای مجلس سنا این لایحه را بپذیرند، تصویب نهایی و اجرایی خواهد شد و در غیر این صورت باید برخی موانع دیگر قانونی را برای رسیدن به مرحله اجرا پشت‌سر بگذارد ولی هرچقدر هم که تأخیر در اهدای این پول به آسیب‌دیدگان واقعه فوق روی بدهد، به اعتقاد دولتمردان امریکا جبرانی بر قصوری خواهد بود که در سال 2015 در حق خانواده قربانیان 11 سپتامبر روا شده بود. در آن سال کنگره امریکا یک پویش کمک‌رسانی مالی به خانواده قربانیان امریکایی در هر واقعه تروریستی در سطح جهانی را راه‌اندازی کرد که افراد فراوانی را دربر گرفت اما چیزی از آن به دست آسیب‌دیدگان 11 سپتامبر نرسید زیرا این استدلال وجود داشت که آنها در همان زمان وقوع فاجعه (سپتامبر 2001) مبالغ جبرانی لازم را از دولت امریکا دریافت کرده‌اند. با این حال خانواده‌های آسیب‌دیده در واقعه 11 سپتامبر از همان زمان که کمک‌های مالی «پویش قربانیان عملیات تروریستی» شامل حالشان نشد، شروع به اقدامات قضایی برای دریافت سهم خود از این پویش کردند و اینک به نظر می‌رسد که به پیروزی در این زمینه بسیار نزدیک شده‌اند.

تقریباً تمام دموکرات‌ها موافق‌اند اما...
خانواده‌های قربانیان دیگری مانند بمباران پایگاه دریایی امریکا در بیروت پایتخت لبنان در سال 1983 هم برای دریافت سهم خود از پویش مذکور اقدام کرده‌اند ولی به اندازه افراد مرتبط با واقعه 11 سپتامبر به پیروزی در خواسته خود نزدیک نیستند. شومر درباره لایحه سه میلیارد دلاری‌اش و مراحل تصویب و اجرای آن گفته است: «من از سال 2019 به بعد پیوسته در تلاش بوده‌ام تا به نحوی از انحا خط خوردن وابستگان قربانیان 11 سپتامبر از مبالغ اهدایی پویش مالی سال 2015 را جبران کنم و حتی چند بند ترمیمی را به لوایح اولیه اضافه کردم و خوشحالم که اینک سرانجام در نقطه ثمردهی و اهدای این پول ایستاده‌ایم. این اعلام یک عذرخواهی رسمی از همه کسانی است که وابستگان خود را در سال 2001 در واقعه حمله تروریستی به برج‌های دوقلوی عمارت «تجارت جهانی» در شهر نیویورک امریکا از دست دادند و بخشی از آنچه که سزاوارش بودند، به آنها اهدا نشد.»
گفته می‌شود که تمامی دموکرات‌های حاضر در مجلس سنا منهای کورت شریدر که سناتوری از ایالت اورگون است، با تقسیم 3 میلیارد دلار مورد بحث بین آسیب‌دیده‌های واقعه 11 سپتامبر موافقت کرده‌اند اما این لایحه اصلاً به معنای تأیید نهایی این لایحه نیست زیرا از نگرش دقیق جمهوریخواهان حاضر در این مجلس نسبت به این موضوع اطلاع و آمار دقیقی در دست نیست. با این حال دولت جو بایدن مطمئن است، در نهایت اکثریت آرای لازم برای تصویب این لایحه به‌دست خواهد آمد.

برداشت‌های عظیم از مبالغ افغانستانی‌ها
همسو با اتفاقات مذکور کاخ سفید دستور توقیف 3.5 میلیارد دلار موجود در حساب‌های بانکی سران افغانستان در بانک‌های بزرگ امریکا را صادر کرده و این مبلغ هم می‌تواند بخشی از نیازهای مالی خانواده‌های قربانیان عملیات تروریستی در سطح دنیا را تأمین کند. گفته می‌شود که مبالغ فریز شده افغانستانی‌ها در امریکا حتی ذخایر بزرگ طلا را هم در بر می‌گیرد که طبعاً چند برابر بر بهای مبالغ توقیف شده خواهد افزود. بایدن دستور داده، ترتیب توزیع هرچه سریع‌تر این مبالغ بین خانواده‌های قربانیان عملیات مختلف داده شود ولی اروپایی‌ها از این مسأله استقبال نکرده‌اند و می‌گویند ابهام‌های بسیاری در‌مورد خاستگاه این مبالغ و مشروع بودن نحوه تقسیم آن وجود دارد و کاخ سفید مرجع قابل اعتمادی در این زمینه نیست. طالبان نیز که از 16 ماه پیش به این‌سو دوباره بر افغانستان حاکمیت یافته، اقدام دولت امریکا را «دزدی در روز روشن از اموال غیر» نامیده و گفته است کوچک‌ترین ارتباطی بین اندوخته‌های مالی‌اش و قربانیان برخی وقایع تروریستی در سطح دنیا که افغان‌ستانی‌ها هیچ سهمی در آن نداشته‌اند، نمی‌بیند.
 منبع: The Intercept

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8060/3/634303/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها